Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Początki polskiego e-podpisu to koniec lat 90-tych. W 1998 r. w Szczecinie powstało pierwsze polskie centrum certyfikacji „Certum”, które dziś jest częścią Asseco Data Systems. Od 1999 r. płatnicy ZUS mogli przesyłać elektronicznie dokumenty opatrzone e-podpisem, a 4 lata później „Certum” wydało ówczesnemu premierowi RP pierwszy w Polsce certyfikat kwalifikowany. Odtąd e-podpis złożony na dokumencie cyfrowym może mieć moc prawną równą podpisowi odręcznemu.
Na początku 2019 r. na polskim rynku funkcjonowało blisko 500 tys. certyfikatów podpisu kwalifikowanego. Oznacza to, że używa tego narzędzia zaledwie 1,5% dorosłych Polaków, ale jednocześnie aż dwa razy więcej niż 10 lat wcześniej. Podpis cyfrowy upowszechnił się zwłaszcza w ciągu ostatnich 4 lat. Od początku 2015 r. do początku 2019 r. przybyło ok. 200 tys. nowych użytkowników e-podpisu. Skąd ten wzrost zainteresowania środkami identyfikacji elektronicznej? W 2016 r. weszło w życie rozporządzenie UE eIDAS, które ujednoliciło europejski rynek podpisu elektronicznego. Kwalifikowany e-podpis wydany w jednym z krajów Unii jest dziś ważny we wszystkich krajach wspólnoty, co ułatwia m.in. startowanie w europejskich przetargach. Elektronizacja usług i procesów jest ważnym celem Unii na najbliższe lata wpisującym się ideę Jednolitego Rynku Cyfrowego. Poza administracją publiczną trend „paperless” widać też w sferze biznesu, a także sektorze ochrony zdrowia. W 2019 na wdrożenie e-podpisu zdecydowała się Medicover, który jest pierwszym w Polsce szpitalem zbierającym zgody od pacjentów w postaci biometrycznego podpisu cyfrowego.
W 2017 r. Asseco Data Systems wprowadziło na rynek pierwszy w Polsce mobilny podpis kwalifikowany w chmurze. Do jego złożenia wystarczy tylko smartfon, zastępujący funkcjonujący do tej pory zestaw karty i czytnika. „SimplySign jest rozwiązaniem, które otwiera nowe możliwości rozwoju cyfrowej gospodarki. To nie tylko produkt dla przedsiębiorcy czy księgowego, który podpisuje elektronicznie dokumenty, ale nowe narzędzie technologiczne o nieograniczonym zastosowaniu usprawniającym komunikację pomiędzy przedsiębiorstwami, administracją i ludźmi” – powiedział Andrzej Dopierała, prezes Asseco Data Systems.
Podpis chmurowy będzie jednym z czynników wpływających na jego dalszy rozwój. "Od kilku lat obserwujemy rosnącą liczbę zastosowań e-podpisu zarówno dla obywateli, jak i firm różnych branż, dla których elektroniczny obieg dokumentów stanowi istotne usprawnienie procesów biznesowych. Przewiduję, że polski rynek e-podpisu będzie rósł co najmniej kilkanaście proc. rocznie w ciągu najbliższych kilku lat” – powiedział Andrzej Dopierała.
Perspektywę nieuchronnego rozwoju rynku podpisu elektronicznego potwierdzają również opinie i oczekiwania przedsiębiorców. Z raportu zrealizowanego w 2018 r. przez Asseco i Bank HSBC [1] wynika, że e-podpis oraz elektroniczny są postrzegane jako najbardziej użyteczne rozwiązania technologiczne, które potencjalnie mogłyby być oferowane klientom przez banki. Respondenci ocenili je, jako narzędzia znacznie bardziej użyteczne niż np. chat, wideoweryfikację, a nawet mobilne aplikacje bankowe.
[1]. „Raport: Bankowość korporacyjna dziś i w przyszłości”. Badanie zostało zrealizowane w 2018 r.
KONTAKT:
Ewa Balicka-Sawiak
Rzecznik Prasowy Asseco Data Systems
tel. kom. +48 508 002 009
e-mail: ewa.balicka@assecods.pl
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 13.03.2019, 10:43 |
Źródło informacji | Asseco Data Systems |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Image
Polenergia S.A.: rekordowy wzrost zysku na poziomie EBITDA w wysokości 30 proc. po trzech kwartałach br. PAP
„Polenergia S.A. osiągnęła po trzech kwartałach tego roku rekordowy wzrost zysku na poziomie EBIDTA o 30 proc. i wzrost zysku netto o prawie 40 proc., osiągając prawie 300 mln zł” - poinformował Jerzy Zań, prezes zarządu Polenergia S.A. podczas konferencji podsumowującej wyniki finansowe Grupy Polenergia za trzeci kwartał 2024 r.- 26.11.2024, 14:58
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Wpłata na IKZE do końca roku może przynieść ponad 3000 zł zwrotu podatku PAP
Koniec roku to ostatni moment na zapewnienie sobie ulgi podatkowej. Można to zrobić m.in. poprzez wpłaty na indywidualne konto zabezpieczenia emerytalnego (IKZE). Zasilenie IKZE do końca grudnia może przynieść zwrot podatku przekraczający 3000 zł.- 26.11.2024, 10:15
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
Samochód dla dużej rodziny - co wybrać, by zapewnić komfort i bezpieczeństwo?
Wybór samochodu dla dużej rodziny to wyzwanie, które wymaga uwzględnienia wielu czynników. Liczba miejsc, przestrzeń bagażowa, bezpieczeństwo czy koszty eksploatacji - wszystko to ma znaczenie, gdy zależy nam na wygodzie i ochronie bliskich podczas codziennych podróży i dłuższych wyjazdów. Na rynku dostępnych jest wiele modeli, które odpowiadają na potrzeby rodzin. Od przestronnych SUV-ów po funkcjonalne vany. Jakie cechy powinien mieć idealny samochód rodzinny?- 26.11.2024, 09:47
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Towarzystwo Ubezpieczeń i Reasekuracji „WARTA”