Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Aż 70% osób z autyzmem przyznaje, że wyjście z domu jest dla nich stresujące. Brak odpowiednich przystosowań oraz zrozumienia ze strony społeczeństwa sprawia, że są pozostawieni bez wsparcia. Ponad połowa deklaruje, że przez stres rezygnuje z wychodzenia z domu i uczestniczenia w życiu publicznym. Dlatego Fundacja JiM organizuje kampanię „Polska na niebiesko”, która w tym roku odbywa się pod hasłem „Autyzm. Wystarczy zrozumieć”.
W kampanii uczestniczą tysiące Polaków oraz kilkadziesiąt instytucji i firm, które zmieniają się dla osób z autyzmem.
2 kwietnia do kampanii przyłącza się Urząd Miasta Łodzi, który ogłasza, że będzie pierwszym miastem w Polsce przyjaznym osobom z autyzmem.
Pracownicy łódzkiego magistratu zostaną przeszkoleni przez specjalistów z Fundacji, aby zrozumieć z jakimi trudnościami borykają się na co dzień osoby z autyzmem i jak skutecznie pomagać im w załatwieniu spraw urzędowych. Dodatkowo, w urzędach pojawią się specjalne materiały poświęcone wspieraniu osób z ASD (ang. Autistic Spectrum Disorder). Zrozumienie potrzeb osób z autyzmem jest kluczowe dla dalszych zmian. Bo szkolenia to dopiero początek działań.
Zmieniają się również najważniejsze łódzkie instytucje. Centrum Nauki i Techniki EC1 wprowadziło specjalne udogodnienia dla osób z autyzmem. Dla zwiedzających zostanie przygotowana mapa, na której zaznaczone będą punkty, z wyszczególnieniem eksponatów i miejsc z silnymi bodźcami świetlnymi lub dźwiękowym. W kilku miejscach w centrum będą tablice z podstawowymi piktogramami, dla dzieci, które komunikują się w sposób alternatywny. Powstanie również miejsce do wyciszenia, aby osoby z autyzmem mogły odpocząć od nadmiaru bodźców. Wprowadzone zmiany sprawią, że dzieci i osoby z autyzmem będą mogły w pełni korzystać z przestrzeni EC1 i uczestniczyć w kulturalnym życiu miasta.
Wprowadzenie zmian jest ważne, jednak równie ważne jest dostrzeganie problemu i budowanie świadomości wśród społeczeństwa. „Zrozumienie i akceptacja społeczna to dla osób z autyzmem i ich rodzin rzecz absolutnie najważniejsza - mówi Tomasz Michałowicz, prezes Fundacji JiM. - Takie działania pomagają, ale też budują świadomość autyzmu i akceptację dla osób ze spektrum” dodaje.
Jak zawsze podczas kampanii „Polska na niebiesko” na niebiesko świecą znane obiekty m.in. stadion PGE Narodowy i Śląski, Centrum Nauki Kopernik w Warszawie, łódzka Manufaktury, Spodek, Filharmonia im. Karłowicza w Szczecinie po to, by symbolicznie apelować o zrozumienie dla osób z autyzmem. Do akcji dołącza również DoubleTree by Hilton oraz Monnari.
Wg danych Światowej Organizacji zdrowia autyzm diagnozuje się u 1 osoby na 100, a w Polsce jest ich blisko 400 tysięcy. Autyzm mają nie tylko dzieci, ale również osoby dorosłe. Bezpośrednio wpływa na życie całych rodzin. Głównym problemem osób z autyzmem są trudności komunikacyjne, ale również brak akceptacji i odpowiedniego wsparcia systemowego.
Fundacja JiM - jest największą w Polsce fundacją niosącą pomoc dzieciom z autyzmem. Fundacja walczy o lepszy świat dla nich, wpływając na rozwiązania prawne. Opiekuje się bezpośrednio ponad 7 000 dzieci z całej Polski, zapewniając i finansując niezbędną terapię oraz wspierając rodziców poprzez wiedzę szkolenia i pomoc prawną. Co roku, lekarze z Kliniki JiM diagnozują bezpłatnie kilkaset maluchów. Ponadto Fundacja prowadzi przedszkole i szkoły dla dzieci z autyzmem oraz wspiera osoby dorosłe.
KONTAKT:
Fundacja JiM
Paulina Kaczmarek
e-mail: p.kaczmarek@jim.org
tel. kom. +48 725 415 608
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 01.04.2019, 16:24 |
Źródło informacji | Fundacja JiM |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |