Newsletter

MF: S&P potwierdza dotychczasowy rating Polski (komunikat)

13.04.2019, 00:33aktualizacja: 13.04.2019, 00:33

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- MF informuje:

- 12 kwietnia 2019 r. agencja ratingowa S&P ogłosiła decyzję o utrzymaniu oceny ratingowej Polski na poziomie A-/A-2 odpowiednio dla długo- i krótkoterminowych zobowiązań w walucie zagranicznej oraz A/A-1 odpowiednio dla długo- i krótkoterminowych zobowiązań w walucie krajowej.

- Perspektywa ratingu pozostała na poziomie stabilnym.

Agencja S&P w komunikacie prasowym wskazuje m.in. na zdywersyfikowaną gospodarkę, wykwalifikowanych pracowników, zrównoważony poziom długu publicznego i prywatnego czy członkostwo w Unii Europejskiej jako podstawy utrzymania oceny ratingowej. Agencja zwróciła uwagę na dobrą sytuację fiskalną budżetu państwa w 2018 r. Jako jedną z przyczyn niskiego deficytu budżetowego wskazała na wysoką dynamikę dochodów podatkowych, która wynikała m.in. z dobrej sytuacji na rynku pracy. Ponadto agencja zauważyła duży postęp w ograniczaniu luki w podatku od towarów i usług. S&P prognozuje deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych do PKB w latach 2019-2022 poniżej granicy 3 proc., na poziomie 1,5 proc. w 2019 r. oraz 2,6 proc. w kolejnych latach. Wskaźnik długu sektora rządowego i samorządowego do PKB w latach 2019-2022 r. będzie się utrzymywał według agencji poniżej 50 proc.

Perspektywy ratingu

Według S&P dalsze podniesienie oceny ratingowej Polski jest możliwe w przypadku dalszego wzrostu realnych dochodów w Polsce, który będzie przewyższać wzrost u naszych głównych partnerów handlowych oraz nie spowoduje nierównowagi zewnętrznej lub jeśli rząd będzie notował nadwyżki budżetowe, prowadzące do spadku długu publicznego w ujęciu nominalnym. Rating może zostać podniesiony także w przypadku, gdy nowo wprowadzane Pracownicze Plany Kapitałowe zwiększą prywatne oszczędności, redukując tym samym przyszłe potencjalne zobowiązania Polski, które mogą pojawić się w związku z sytuacją demograficzną i malejącą liczbą ludności w wieku produkcyjnym. Z drugiej strony obniżenie ratingu jest możliwe w przypadku znacznego pogorszenia się sytuacji fiskalnej Polski lub jeśli nagły wzrost wynagrodzeń doprowadzi do szybszego niż prognozowany wzrostu finansowania zagranicznego netto, co będzie sygnałem pogarszającej się konkurencyjności.

# # #

S&P rating agency affirmed Poland’s credit rating

- On 12 April 2019 rating agency S&P announced a decision about keeping Poland’s credit rating unchanged at the level of A-/A-2 for long and short term liabilities, respectively, in foreign currency, and A/A-1 for long and short term liabilities, respectively, in local currency.

- Rating’s outlook is stable.

S&P rating agency in its press release justifying the decision indicates i.a. a diversified economy, educated workforce, manageable levels of public and private debt and EU membership that underpin Poland’s rating. Agency pointed to a good fiscal situation of Poland in 2018. It mentioned improved tax collection as one of the contributors to low budget deficit thanks to i.a. the strength of the labour market. Agency noticed substantial progress in reducing value added tax collection gap. S&P forecasts general government deficit to GDP below 3 proc. in the years 2019 – 2022 at the level of 1.5 proc. in 2019 and 2.6 proc. in following years. General government debt to GDP ratio in the years 2019 – 2022 will remain below 50 proc..Rating prospects

According to the agency, Poland’s rating could be raised if the real income growth in Poland continues to outpace that of key trading partners without creating external imbalances or if the government posts budgetary surpluses leading to a reduction in outstanding public debt in absolute terms. The agency could consider raising the rating if the new Employee Capital Plans boost private savings, hence reducing the government’s contingent liabilities related to the aging and declining working population. On the other hand, rating could be lowered if Poland’s fiscal performance deteriorates significantly or if rapid wage growth leads to a faster-than-expected increase in net external borrowing, a potential sign of eroding competitiveness.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)

kom/ dma/ mam/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 13.04.2019, 00:33
Źródło informacji MF
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ