Pobierz materiał i Publikuj za darmo
W Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach i w Spodku zaplanowano przeszło 150 sesji, podczas których grupa PKP reprezentowana była przez ponad dwudziestu prelegentów, w tym aż siedmiu z PKP Cargo.
Leszek Borowiec, który w zarządzie PKP Cargo odpowiada za finansowanie, przedstawiał działania spółki podczas panelu „Długoterminowe finansowanie dla polskiej gospodarki”.
„Strukturę finansowania mamy książkową, mamy mniej więcej 47 proc. długu w sumie bilansowej, więc jest to sytuacja bardzo stabilna. Potencjał do zadłużania mamy pewnie w kwotach miliardowych – ocenił. – Finansowanie projektowe, jeżeli już rozważamy, to rozważamy tylko w projektach akwizycyjnych” – dodał.
To dlatego, że PKP Cargo chce być jeszcze mocniej obecne na szlakach transportowych północ- południe i wschód-zachód. „Nie ukrywamy, że akwizycje poza granicami kraju są pod naszym stałym monitoringiem i wszystkie okazje rynkowe Cargo będzie chciało wykorzystać” – powiedział.
Wiceprezes wskazywał, że gros nakładów inwestycyjnych i potrzeb finansowania wiąże się w PKP Cargo z taborem kolejowym. „Czy tego chcemy, czy nie – dzisiaj mierzymy się z pewnym wyzwaniem związanym z taborem, który ma swój wiek i ma swój przebieg. Przed nami jego transformacja zarówno pod względem wiekowym, jak i modelu biznesowego, który chcielibyśmy realizować w przyszłości” – zaznaczył.
Leszek Borowiec podkreślił, że PKP Cargo długoterminowo myśli o swoich inwestycjach. „Mamy perspektywę do 2038. Wiemy, co chcemy robić, czym chcemy robić i gdzie chcemy robić; mamy również szacunki, ile byśmy chcieli na tym zarabiać” – wymieniał. „Ta perspektywa 2038 wydaje się może bardzo odległa i ktoś zapyta, jak można tak daleko planować, natomiast to jest mniej więcej cykl życia naszego głównego aktywa w postaci lokomotyw i wagonów. Jeżeli je nabywamy, to musimy mieć pomysł, jak to aktywo będzie pracować w najbliższych kilkunastu latach” – wyjaśniał.
Tym bardziej, że polski transport kolejowy czeka istotne przeobrażenie. „Dzisiaj mniej więcej 70 proc. towarów, które się w Polsce wozi, to są materiały sypkie. Gdybyśmy spojrzeli na strukturę przewozu Unii Europejskiej, to jest dokładnie odwrotnie – 70 proc. to są przewozy kontenerowe. I to jest ta wielka transformacja, która czeka branżę transportową, również PKP Cargo. Ta pespektywa ma bezpośrednie przełożenie na to, jak patrzymy na nasze potrzeby w finansowaniu długoterminowym” - podsumował.
XI Europejski Kongres Gospodarczy przyciągnął do Katowic 12 tysięcy uczestników. Organizatorem wydarzenia jest Grupa PTWP; merytorycznie nad Kongresem czuwa rada programowa pod przewodnictwem byłego premiera i byłego przewodniczącego Parlamentu Europejskiego Jerzego Buzka.
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
Data publikacji | 14.05.2019, 14:16 |
Źródło informacji | Centrum Prasowe PAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |