Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Rodzinne tradycje i rekomendacje często decydują o podjęciu pracy na kolei. To jednak dziś nie wystarcza, aby zapewnić kolejowym firmom odpowiednie kadry. Spółce PKP Intercity SA udało się w ciągu trzech ostatnich lat zredukować lukę pokoleniową np. wśród maszynistów - dziś średni wiek w tej grupie zawodowej w spółce to 44 lata, wobec ok. 50 lat przed trzema laty.
PKP Intercity patronuje specjalnym klasom w 20 szkołach, umożliwiając ich uczniom zatrudnienie po zakończeniu nauki. „Stawiamy na kształcenie dualne i nowoczesne formy nabywania umiejętności; mamy np. symulatory lokomotyw i narzędzia informatyczne, dzięki którym można praktycznie uczyć się kolei” – wyliczał Marek Chraniuk.
Przedstawiciele firm z reguły pozytywnie oceniają wychodzące naprzeciw pracodawcom zmiany w systemie kształcenia zawodowego i branżowego, wskazują jednak na wciąż istniejące niedoskonałości systemu – na przykład to, że nawet w tych szkołach, gdzie programy nauczania praktycznego kształtowane są we współpracy z pracodawcami i dostosowane do ich potrzeb, nauka w szkole często nie kończy się uzyskaniem przez ucznia stosownych uprawnień.
Na konieczność posiadania przez pracowników odpowiednich uprawnień, potwierdzających kwalifikacje, zwracała uwagę m.in. dyrektor wykonawcza PKN Orlen SA ds. kadr Wioletta Kandziak, przyznając, iż firma szuka np. odpowiednio wykwalifikowanych elektromonterów – średnia wieku w tej grupie zawodowej to dziś ok. 45 lat.
Z kolei PKP Intercity i jej spółki zależne szukają m.in. spawaczy, monterów, elektrotechników, osób z uprawnieniami do obsługi urządzeń wysokiego napięcia czy wykonywania prac naprawczych. Prezes PKP Intercity SA wskazał na napływ do Polski pracowników z innych krajów, przede wszystkim z Ukrainy. Jak mówił, należy liczyć się z tym, że w miarę upływu czasu trudno będzie w niektórych zawodach znaleźć polskich pracowników.
„Musimy tak rozwijać swoje firmy, żeby ludzie z chęcią do nich przychodzili i chcieli w nich pracować” – mówił prezes PKP Intercity SA Marek Chraniuk. Dziś załogę tego najbardziej rozpoznawalnego na rynku kolejowego przewoźnika tworzy 8,3 tys. osób, a kolejne kilkaset pracuje w spółkach zależnych: naprawczej i gastronomicznej. Marek Chraniuk wyraził opinię, że satysfakcja i zadowolenie pracowników z pracy wprost przekładają się na jej jakość, a tym samym – w przypadku kolejowej spółki – na satysfakcję pasażerów.
W dyskusji zatytułowanej „Edukacja dla rynku pracy” wzięli udział przedstawiciele wiodących polskich spółek: KGHM Polska Miedź SA, PKP Intercity SA, PKN Orlen SA, ArcelorMittal Poland oraz spółek LS Airport Services SA i LS Technics Sp. z o.o., a także Agencji Rozwoju Przemysłu SA i firmy doradczej Deloitte.
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 16.05.2019, 12:58 |
Źródło informacji | Centrum Prasowe PAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Jak polisa na życie pomaga w trakcie życia?
Pierwotnie ubezpieczenia na życie miały za zadanie nieść poczucie bezpieczeństwa finansowego bliskim po śmierci ubezpieczonego. Nowoczesne produkty chronią jednak za życia, dając wsparcie finansowe w razie choroby, wypadku, operacji czy utraty sprawności. Wypłata pieniędzy w takiej sytuacji to realna pomoc w piętrzących się trudnościach. W 2024 roku polski rynek ubezpieczeń na życie wypłacił łącznie 12,16 mld zł odszkodowań i świadczeń.- 12.08.2025, 16:35
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Unum
-
AirHelp: linie lotnicze zarabiają, a pasażerowie czekają - Unia Europejska ryzykuje utrwaleniem niekorzystnych praktyk
W Brukseli trwają debaty nad gruntowną nowelizacją unijnego rozporządzenia WE 261 w sprawie praw pasażerów lotniczych, przez którą perspektywy podróżnych malują się w coraz ciemniejszych barwach. Ustawodawcy rozważają wydłużenie progów opóźnień do nawet 6 godzin oraz obniżenie kwot odszkodowań. Planowane zmiany wraz z rosnącymi opłatami za bagaż i malejącą ochroną konsumentów stanowią wyraźny sygnał, że zyski linii lotniczych są w Europie ważniejsze niż prawa pasażerów.- 12.08.2025, 12:51
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: AirHelp
-
BingX AI zapewnia kompleksową analizę, umożliwiającą podejmowanie bardziej świadomych decyzji handlowych
- 12.08.2025, 11:53
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PR Newswire
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ