Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Rodzinne tradycje i rekomendacje często decydują o podjęciu pracy na kolei. To jednak dziś nie wystarcza, aby zapewnić kolejowym firmom odpowiednie kadry. Spółce PKP Intercity SA udało się w ciągu trzech ostatnich lat zredukować lukę pokoleniową np. wśród maszynistów - dziś średni wiek w tej grupie zawodowej w spółce to 44 lata, wobec ok. 50 lat przed trzema laty.
PKP Intercity patronuje specjalnym klasom w 20 szkołach, umożliwiając ich uczniom zatrudnienie po zakończeniu nauki. „Stawiamy na kształcenie dualne i nowoczesne formy nabywania umiejętności; mamy np. symulatory lokomotyw i narzędzia informatyczne, dzięki którym można praktycznie uczyć się kolei” – wyliczał Marek Chraniuk.
Przedstawiciele firm z reguły pozytywnie oceniają wychodzące naprzeciw pracodawcom zmiany w systemie kształcenia zawodowego i branżowego, wskazują jednak na wciąż istniejące niedoskonałości systemu – na przykład to, że nawet w tych szkołach, gdzie programy nauczania praktycznego kształtowane są we współpracy z pracodawcami i dostosowane do ich potrzeb, nauka w szkole często nie kończy się uzyskaniem przez ucznia stosownych uprawnień.
Na konieczność posiadania przez pracowników odpowiednich uprawnień, potwierdzających kwalifikacje, zwracała uwagę m.in. dyrektor wykonawcza PKN Orlen SA ds. kadr Wioletta Kandziak, przyznając, iż firma szuka np. odpowiednio wykwalifikowanych elektromonterów – średnia wieku w tej grupie zawodowej to dziś ok. 45 lat.
Z kolei PKP Intercity i jej spółki zależne szukają m.in. spawaczy, monterów, elektrotechników, osób z uprawnieniami do obsługi urządzeń wysokiego napięcia czy wykonywania prac naprawczych. Prezes PKP Intercity SA wskazał na napływ do Polski pracowników z innych krajów, przede wszystkim z Ukrainy. Jak mówił, należy liczyć się z tym, że w miarę upływu czasu trudno będzie w niektórych zawodach znaleźć polskich pracowników.
„Musimy tak rozwijać swoje firmy, żeby ludzie z chęcią do nich przychodzili i chcieli w nich pracować” – mówił prezes PKP Intercity SA Marek Chraniuk. Dziś załogę tego najbardziej rozpoznawalnego na rynku kolejowego przewoźnika tworzy 8,3 tys. osób, a kolejne kilkaset pracuje w spółkach zależnych: naprawczej i gastronomicznej. Marek Chraniuk wyraził opinię, że satysfakcja i zadowolenie pracowników z pracy wprost przekładają się na jej jakość, a tym samym – w przypadku kolejowej spółki – na satysfakcję pasażerów.
W dyskusji zatytułowanej „Edukacja dla rynku pracy” wzięli udział przedstawiciele wiodących polskich spółek: KGHM Polska Miedź SA, PKP Intercity SA, PKN Orlen SA, ArcelorMittal Poland oraz spółek LS Airport Services SA i LS Technics Sp. z o.o., a także Agencji Rozwoju Przemysłu SA i firmy doradczej Deloitte.
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 16.05.2019, 12:58 |
Źródło informacji | Centrum Prasowe PAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Image
Polska gościnność w sercu Ameryki - PLL LOT otworzyły nowy salonik biznesowy na lotnisku w Chicago
• Polskie Linie Lotnicze LOT otworzyły swój pierwszy salonik biznesowy w Ameryce Północnej.
• LOT Business Lounge zlokalizowany jest w porcie lotniczym O’Hare w Chicago.
• Przestrzeń dostępna jest dla pasażerów codziennie w godzinach od 7 do 24 czasu lokalnego.
• Salonik biznesowy w Chicago to kolejny krok w umacnianiu pozycji PLL LOT jako przewoźnika pierwszego wyboru dla pasażerów podróżujących między USA a Europą.- 20.12.2024, 15:36
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PLL LOT