Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Tuż przed rozpoczęciem zaplanowanego na weekend – 13 -14 lipca 2019 – Grand Prix F1 w Wielkiej Brytanii, odbędzie się tradycyjna parada kierowców. Poprowadzi ją legendarna Alfa Romeo GP Tipo 159 „Alfetta”, będąca kolejną odsłoną modelu 158, którą Nino Farina wygrał pierwszy Grand Prix w historii F1 (Silverstone, 13 maja 1950).
W niedzielę, na brytyjskim torze za jej kierownicą zasiądzie Kimi Räikkönen z zespołu Alfa Romeo Racing Team. Historia tego bolidu należącego do kolekcji FCA Heritage, działu zajmującego się ochroną i promocją historii włoskich marek FCA i na stałe wystawianego w Muzeum Alfy Romeo w Arese – Wehikule czasu, jest fascynująca.
Po II wojnie światowej wyścigi startowały z trudem, a jednak wiele marek walczyło już o Grand Prix, jedną z nich była Alfa Romeo, z Tipo 158 „Alfetta”. Samochody zostały wyprodukowane w 1938 roku i dosłownie „przeżyły” ten konflikt zbrojny ukryte w gospodarstwie pod stertą drewna.
Silnik był innowacyjną, ośmiocylindrową konstrukcją ze stopu lekkiego, z dwukomorowym zaworem i sprężarką Rootsa. Skrzynia biegów była wbudowana w mechanizm różnicowy i zamontowana na tylnej osi. Moc pierwszej wersji wynosiła 195 KM.
Alfa osiągnęła prawdziwą przewagę w 1947 i 1948 roku, dzięki nieustannemu rozwojowi samochodów. W 1949 roku Alfa Romeo wycofała się z wyścigów GP i przygotowywała się do sezonu 1950, kiedy to zaplanowano rozpoczęcie pierwszych Mistrzostw Świata w Formuły 1. Moc wzrosła do 350 KM przy 8500 obr./min, a prędkość maksymalna 290 km/h. Pierwszy wyścig odbył się na Silverstone: obok Fariny, Fangio i Fagioliego (pieszczotliwie nazywanego zespołem trzech „F”) czwarty samochód został powierzony Reg Parnellemu, który zajął trzecie miejsce, za Fagiolim i zwycięzcą Fariną. Podczas 11 wyścigów odniesiono 11 zwycięstw, a Nino Farina wygrał 1. Mistrzostwa Świata F1, plasując się przed swoimi kolegami z drużyny, Fangio i Fagiolim.
W sezonie 1951 Alfa Romeo zdecydowała się wystartować z kolejną wersją modelu 158. Samochód przeszedł tak radykalną zmianę, że otrzymał nową nazwę: GP Tipo 159. Jednostka napędowa osiągnęła moc 425 KM przy 9300 obr./min., a maksymalna prędkość przekraczała nawet 300 km/h. Napęd i hamulce zostały odpowiednio udoskonalone. Przed ostatnim wyścigiem Farina wygrała dwa wyścigi, a Fangio trzy. Po zwycięstwie w GP Hiszpanii, Argentyńczyk został ukoronowany na Mistrza Świata. W sezonie 1952 roku, Alfa Romeo postanowiła wycofać się z wyścigów GP.
1951 GP Tipo 159 „Alfetta” – Specyfikacja
Silnik: ośmiocylindrowy, rzędowy, podwójny blok i stałe głowice ze stopu metali lekkich, dwa zawory na cylinder, DOHC (z dwoma wałkami rozrządu w głowicy). Potrójny zestaw gaźników, dwie dwustopniowe sprężarki. 1479 cm3 (58 x 70 mm). 425 KM przy 9300 obr./ min.
Zawieszenie: przednie, niezależne, wahacze, resor poprzeczny, amortyzatory hydrauliczne i cierne.
Tylne, niezależne, oś De Dion, wahacze, resor poprzeczny, amortyzatory hydrauliczne i cierne.
Masa: 710 kg
Maksymalna prędkość: 305 km / h
Ilość wyprodukowanych samochodów: 4 (zmodyfikowane Tipo 158)
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 12.07.2019, 11:49 |
Źródło informacji | FCA Polska |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Image
Wyniki finansowe Grupy PZU: już 400 milionów złotych trafiło do osób dotkniętych powodzią PAP
48 tys. zgłoszonych szkód i 46 tys. już wypłaconych w całości lub częściowo odszkodowań w wysokości 400 mln złotych - to skala zaangażowania Grupy PZU w walkę ze skutkami powodzi na południu kraju. Kataklizm jednak nie wpłynął znacząco na kondycję finansową największego polskiego ubezpieczyciela, którego przychody za trzy kwartały 2024 r. (21,8 mld zł) przekraczają oczekiwania rynku.- 21.11.2024, 16:51
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
New Chief Operating Officer at Rohde & Schwarz
Effective November 1, 2024, Markus Fischer, currently Executive Vice President Operations, has been appointed to the Rohde & Schwarz Executive Board. As Chief Operating Officer (COO), he will collaborate with Christian Leicher (CEO) and Andreas Pauly (CTO) to continue to keep the company on course for growth in these challenging times.- 21.11.2024, 16:22
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: APA-OTS
-
Krajowa Izba Klastrów Energii inicjatorem parlamentarnego zespołu ds. energetyki rozproszonej i innowacji
20 listopada w Sejmie RP odbyło się pierwsze spotkanie parlamentarnego zespołu ds. energetyki rozproszonej, elektromobilności i innowacji, które zgromadziło ponad 100 uczestników z różnych sektorów związanych z energetyką, transportem zeroemisyjnym i innowacjami z całej Polski. Spotkanie zespołu parlamentarnego do spraw kluczowych obszarów miało na celu omówienie aktualnych wyzwań oraz pomysłów na przyszłość, a także wzmocnienie współpracy między branżami i ustawodawcą. Jego przewodniczącym jest Artur Łącki, szef zespołu parlamentarnego Województwa Zachodniopomorskiego. Jednym z inicjatorów powstania zespołu była Krajowa Izba Klastrów Energii i OZE.- 21.11.2024, 15:11
- Kategoria: Nauka i technologie
- Źródło: Glaubicz Garwolińska Consultants w imieniu organizacji społecznej KIKE