Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Podczas panelu „Polskie MSP w łańcuchu wartości dużych firm” prezes PARP przedstawiła badania, z których wynika, że polskie firmy niezbyt chętnie współpracują ze sobą.
„Z badań PARP wynika, że ponad 54 proc. firm w ogóle nie współpracuje z innymi firmami. Tylko 38 proc. dużych firm deklaruje współpracę z mikro, małymi i średnimi przedsiębiorstwami” – powiedziała Oleszczuk.
Jej zdaniem debata na temat tej współpracy toczy się dziś w sposób niewystarczający. „Myślimy raczej o tym jak pracować z dnia na dzień i jak rozwijać swoją firmę. Ale rzadko skupiamy się na szerokim otoczeniu biznesowym. Myślę, że właśnie w Krynicy jest miejsce na rozmowę o czymś, co możemy nazwać patriotyzmem przedsiębiorczym. Czyli co zrobić, żeby właśnie polskie małe i średnie przedsiębiorstwa mogły rozmawiać i współpracować z dużymi” – zaznaczyła szefowa PARP.
Jej zdaniem strona publiczna powinna wspierać w tym zakresie przedsiębiorców. „ To już czynimy, proponując wsparcie w postaci grantów, dotacji, ale proponujemy również wsparcie w postaci know-how. Proponujemy też wsparcie dotyczące tego, w jaki sposób można kształcić i kogo można kształcić” – mówiła Oleszczuk.
Z kolei członek zarządu PKN Orlen Patrycja Klarecka przyznała, że współpraca dużych i małych firm nie jest łatwa. „Jeżeli duża korporacja może jeden produkt zamówić u jednego dostawcy, u którego ma profesjonalną obsługę, a świadomie podejmuje decyzję, że ten sam produkt zamówi u pięciu różnych dostawców, żeby animować rynek, to po swojej stronie musi odpowiednio skonstruować całe służby, które pomagają tę współpracę z małymi i średnimi firmami animować” – mówiła Klarecka.
Zaznaczyła jednak, że taka współpraca z MŚP ma wiele zalet. Według niej małe i średnie firmy są zdecydowanie bardziej zwinne i dynamiczne, podążają za rynkiem, śledzą trendy i często są partnerami w zakresie rozwoju produktów dla dużych.
Z kolei Katarzyna Kreczmańska-Gigol, wiceprezes zarządu ds. finansowych KGHM Polska Miedź zwróciła uwagę, że do współpracy z dużymi korporacjami mniejsze firmy powinny się dobrze przygotować. „Żeby być cenne dla dużych organizacji muszą być stabilne, muszą mieć kapitał, a ten gromadzi się długo” – zaznaczyła.
Wiceprezes wskazała także na konieczność posiadania przez mniejsze firmy długofalowych strategii zarządzania biznesem.
„Właściciele niewielkich firm często myślą w perspektywie jednego kontraktu, a długofalowego myślenia nadal brakuje. […] To wymaga strategii, a do jej stworzenia potrzebna jest wizja” – mówiła Kreczmańska-Gigol.
Konrad Trzonkowski, dyrektor zarządzający Agencji Rozwoju Przemysłu wymienił z kolei kilka uniwersalnych zasad, którymi powinni kierować się mniejsze firmy, aby zdobywać coraz lepsze pozycje w łańcuchu dostaw dużych firm. Jego zdaniem powinny m.in. wypracować gwarantowaną jakość produktów, które będą cieszyły się zainteresowaniem dużych klientów. Powinny też popracować nad ugruntowaniem kompetencji, zarówno firmy jak i pracowników. W jego ocenie warto również tworzyć specjalizacje w obszarach, które są pożądane przez większe koncerny.
Zdaniem Trzonkowskiego konkurencja kosztowa nie powinna być kluczowym czynnikiem doboru oferty. Według niego mniejsze firmy powinny zastanowić się nad skierowaniem części nadwyżek w zaplecze naukowo-techniczne oraz nad zwiększeniem mocy produkcyjnych.
Dyrektor wskazał też na konieczność dywersyfikacji źródeł dostępu do kapitału. „Jeśli MŚP ma przetrwać w tych trudnych czasach musi mieć alternatywne źródła dostępu do kapitału” – zaznaczył.
W tegorocznym, XXIX Forum Ekonomicznym w Krynicy uczestniczy ok. 4000 gości, w tym politycy, ekonomiści, przedsiębiorcy i samorządowcy. W programie imprezy jest sześć sesji plenarnych, ponad 200 paneli dyskusyjnych i wykładów oraz rozmaite prezentacje. Hasłem przewodnim Forum jest „Europa jutra. Silna, czyli jaka?”.
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 04.09.2019, 16:25 |
Źródło informacji | Centrum Prasowe PAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Image
Truskawki to ulubione owoce Polaków
Rusza sezon na truskawki, najbardziej wyczekiwany gatunek w Polsce. Truskawki to ulubiony owoc Polaków. Ostatnie lata to wielki wzrost ich popularności. Dowiedz się dlaczego pierwsze owoce nie są droższe niż w ubiegłym roku? Dlaczego truskawki to polskie superowoce? I dlaczego owoce krajowe są zawsze smaczniejsze i zdrowsze od swoich importowanych odpowiedników?- 30.04.2024, 11:42
- Kategoria: Zdrowie i styl życia
- Źródło: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw
-
BioMaxima SA zaprasza inwestorów na konferencję wynikową
Zarząd BioMaxima, polskiego producenta wyrobów do laboratoryjnej diagnostyki medycznej i mikrobiologii przemysłowej zaprasza inwestorów na konferencję, podczas której zaprezentowany zostanie raport finansowy za I kwartał 2024. Konferencja odbędzie się 29 maja 2024 roku o godzinie 9.00. W trakcie spotkania omówiona zostanie realizacja strategii, bieżąca sytuacja spółki, zarząd podsumuje ubiegły rok a także odpowie na pytania inwestorów.- 30.04.2024, 09:27
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: BioMaxima S.A.