Newsletter

Krynica/Prezes PARP: Ponad połowa firm nie współpracuje z innymi przedsiębiorstwami

04.09.2019, 16:25aktualizacja: 04.09.2019, 16:25

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

 PAP/M. Kmieciński (1)
PAP/M. Kmieciński (1)
Ponad połowa firm nie współpracuje z innymi przedsiębiorstwami – podkreśliła prezes PARP Małgorzata Oleszczuk podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy. Jej zdaniem potrzebna jest szersza debata o tym problemie.

Podczas panelu „Polskie MSP w łańcuchu wartości dużych firm” prezes PARP przedstawiła badania, z których wynika, że polskie firmy niezbyt chętnie współpracują ze sobą.

„Z badań PARP wynika, że ponad 54 proc. firm w ogóle nie współpracuje z innymi firmami. Tylko 38 proc. dużych firm deklaruje współpracę z mikro, małymi i średnimi przedsiębiorstwami” – powiedziała Oleszczuk.

Jej zdaniem debata na temat tej współpracy toczy się dziś w sposób niewystarczający. „Myślimy raczej o tym jak pracować z dnia na dzień i jak rozwijać swoją firmę. Ale rzadko skupiamy się na szerokim otoczeniu biznesowym. Myślę, że właśnie w Krynicy jest miejsce na rozmowę o czymś, co możemy nazwać patriotyzmem przedsiębiorczym. Czyli co zrobić, żeby właśnie polskie małe i średnie przedsiębiorstwa mogły rozmawiać i współpracować z dużymi” – zaznaczyła szefowa PARP.

Jej zdaniem strona publiczna powinna wspierać w tym zakresie przedsiębiorców. „ To już czynimy, proponując wsparcie w postaci grantów, dotacji, ale proponujemy również wsparcie w postaci know-how. Proponujemy też wsparcie dotyczące tego, w jaki sposób można kształcić i kogo można kształcić” – mówiła Oleszczuk.

Z kolei członek zarządu PKN Orlen Patrycja Klarecka przyznała, że współpraca dużych i małych firm nie jest łatwa. „Jeżeli duża korporacja może jeden produkt zamówić u jednego dostawcy, u którego ma profesjonalną obsługę, a świadomie podejmuje decyzję, że ten sam produkt zamówi u pięciu różnych dostawców, żeby animować rynek, to po swojej stronie musi odpowiednio skonstruować całe służby, które pomagają tę współpracę z małymi i średnimi firmami animować” – mówiła Klarecka.

Zaznaczyła jednak, że taka współpraca z MŚP ma wiele zalet. Według niej małe i średnie firmy są zdecydowanie bardziej zwinne i dynamiczne, podążają za rynkiem, śledzą trendy i często są partnerami w zakresie rozwoju produktów dla dużych.

Z kolei Katarzyna Kreczmańska-Gigol, wiceprezes zarządu ds. finansowych KGHM Polska Miedź zwróciła uwagę, że do współpracy z dużymi korporacjami mniejsze firmy powinny się dobrze przygotować. „Żeby być cenne dla dużych organizacji muszą być stabilne, muszą mieć kapitał, a ten gromadzi się długo” – zaznaczyła.

Wiceprezes wskazała także na konieczność posiadania przez mniejsze firmy długofalowych strategii zarządzania biznesem.

„Właściciele niewielkich firm często myślą w perspektywie jednego kontraktu, a długofalowego myślenia nadal brakuje. […] To wymaga strategii, a do jej stworzenia potrzebna jest wizja” – mówiła Kreczmańska-Gigol.

Konrad Trzonkowski, dyrektor zarządzający Agencji Rozwoju Przemysłu wymienił z kolei kilka uniwersalnych zasad, którymi powinni kierować się mniejsze firmy, aby zdobywać coraz lepsze pozycje w łańcuchu dostaw dużych firm. Jego zdaniem powinny m.in. wypracować gwarantowaną jakość produktów, które będą cieszyły się zainteresowaniem dużych klientów. Powinny też popracować nad ugruntowaniem kompetencji, zarówno firmy jak i pracowników. W jego ocenie warto również tworzyć specjalizacje w obszarach, które są pożądane przez większe koncerny.

Zdaniem Trzonkowskiego konkurencja kosztowa nie powinna być kluczowym czynnikiem doboru oferty. Według niego mniejsze firmy powinny zastanowić się nad skierowaniem części nadwyżek w zaplecze naukowo-techniczne oraz nad zwiększeniem mocy produkcyjnych.

Dyrektor wskazał też na konieczność dywersyfikacji źródeł dostępu do kapitału. „Jeśli MŚP ma przetrwać w tych trudnych czasach musi mieć alternatywne źródła dostępu do kapitału” – zaznaczył.

W tegorocznym, XXIX Forum Ekonomicznym w Krynicy uczestniczy ok. 4000 gości, w tym politycy, ekonomiści, przedsiębiorcy i samorządowcy. W programie imprezy jest sześć sesji plenarnych, ponad 200 paneli dyskusyjnych i wykładów oraz rozmaite prezentacje. Hasłem przewodnim Forum jest „Europa jutra. Silna, czyli jaka?”.

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 04.09.2019, 16:25
Źródło informacji Centrum Prasowe PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ