Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Otwierając w środę panel „Stacja gospodarka” poświęcony inwestycjom kolejowym wiceminister infrastruktury podkreślił, że obecny rząd zmienił podejście do tego sektora gospodarki. „Odchodzimy od tego jakie było kiedyś podejście do kolei, nie chcemy likwidować linii, a odwrotnie chcemy je pobudzać i przywracać do życia. […] Myślę, że ten czas kiedy kolej polska się zwijała słusznie odchodzi do niebytu” – mówił Bittel.
Według wiceministra istnieje synergia pomiędzy wzrostem gospodarczym a rozwojem kolei, która „polega na tym, że im większy jest rozwój gospodarczy to ludzie bardziej korzystają z przewozów, bo ich na to stać. Z drugiej strony jest większe zapotrzebowanie na transport ładunków”. Według niego to „samonapędzający się mechanizm”.
Wiceszef resortu infrastruktury podkreślił, że celem rządu jest, aby środki wydatkowane na rozwój kolei były w kolejnych latach „podobne, ale rosnące”.
„Ten cel realizujemy przygotowując się też do nowej unijnej perspektywy. Chcemy, żeby na start perspektywy w 2021 r. był gotowy cały pakiet przetargów gotowych do uruchomienia w formule buduj, żebyśmy nie mieli przerwy i luki w kontraktowaniu usług” – zaznaczył Bittel.
O szczegółach wdrażania Programu Realizacji Inwestycji Dworcowych mówił Krzysztof Mamiński, prezes zarządu PKP S.A. Przypomniał, że do 2023 r. zakłada on odnowę lub wybudowanie 200 dworców, na które przewidziano ok. 1,5 mld zł. „Z tej liczby 105 to dworce zabytkowe, którym przywrócimy świetność. […] To także 40 innowacyjnych dworców systemowych, które będą budowane od początku, i które będą nową jakością kolejową, gdzie wykorzystamy wszelkie nowoczesne dostępne rozwiązania” – wyjaśnił Mamiński.
Prezes PKP S.A. zaznaczył, że nowe obiekty mają przede wszystkim spełniać oczekiwania klientów. „Będą więc dworce, na których będą pokoje dla matek z dziećmi, będą czytelnie i miejsca, w których będą odbywały się lokalne imprezy kulturalne. Po prostu dworzec ma być miejscem, które żyje i gdzie chętnie się przychodzi” – zaznaczył Mamiński.
O wielomiliardowych inwestycjach w infrastrukturę kolejową mówił też Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP PLK S.A. Podkreślił, że wartość zakończonych już inwestycji w ramach Krajowego Programu Kolejowego sięga 10 mld zł. „Następne 10 mld zł są to prace, które zostały de facto zakończone i są na etapie rozliczeniowym. Czyli do połowy 2020 r. zakładamy, że to już będzie ponad 20 mld. Oznacza to, że będziemy mieć zakończonych i rozliczonych 1/3 wszystkich inwestycji w Krajowym Programie Kolejowym” – poinformował Merchel.
Dodał, że po dodaniu inwestycji obecnie realizowanych i tych, które ruszą do końca I półrocza 2020 r. „to jest ponad 62-63 mld zł”.
Prezes PKP PLK zapowiedział, że jednym z efektów realizacji Krajowego Programu Kolejowego będzie skrócenie czasu przejazdów pociągów pasażerskich łączących największe miasta. „Założenie jest takie, że 18 największych miast będzie połączonych z prędkością handlową w ruchu pasażerskim wynoszącą co najmniej 100 km/h” – zadeklarował Merchel. Dodał, że obecnie ta prędkość dotyczy ośmiu miast.
Prezes PKP Cargo Czesław Warsewicz, odpowiadając na pytanie o wpływ zwiększenia prędkości przewozów kolejowych na konkurencyjność podkreślił, że „na koncepcję przewozów składa się nie tylko sama prędkość dotarcia”. Jego zdaniem równie ważna jest kompleksowość usługi.
„Dlatego nasza oferta opiera się nie tylko o przewozy kolejowe, ale też o przewozy na tzw. pierwszej i ostatniej mili dowozu. Chcemy realizować usługę logistyczną przewozu +z drzwi do drzwi+, czyli przewóz, przeładunek, przechowanie, dowóz i odwóz. I oczywiście jest tak, że parametr prędkości dotarcia jest jednym z kryteriów konkurencyjności, ale nie jedynym” – podkreślił Warsewicz.
O inwestycjach w tabor mówił z kolei Artur Resmer, prezes PKP Intercity. „Nasz program inwestycyjny, czyli Kolej Wielkich Prędkości zakłada inwestycje do 2023 r. w kwocie 7 mld zł. To inwestycje głównie w tabor, miejsca postojowe i bocznice kolejowe” – wyliczył Resmer.
Prezes PKP Intercity dodał, że program zakłada też modernizację 800 i zakup 185 nowych wagonów, które będą dostosowane do wymagań i oczekiwań pasażerów. Resmer zaznaczył, że po modernizacji aż 85 proc. całego taboru PKP Intercity będzie nowa lub unowocześniona, 94 proc. wagonów będzie posiadać klimatyzację, a 77 proc. będzie wyposażona w bezprzewodowy internet.
Dodał, ze program inwestycyjny obejmie też zakup 118 nowych lokomotyw i modernizację 200 lokomotyw spalinowych i elektrycznych.
W tegorocznym, XXIX Forum Ekonomicznym w Krynicy uczestniczy ok. 4000 gości, w tym politycy, ekonomiści, przedsiębiorcy i samorządowcy. W programie imprezy jest sześć sesji plenarnych, ponad 200 paneli dyskusyjnych i wykładów oraz rozmaite prezentacje. Hasłem przewodnim Forum jest „Europa jutra. Silna, czyli jaka?”.
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
| Data publikacji | 04.09.2019, 18:39 |
| Źródło informacji | Centrum Prasowe PAP |
| Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
mBank namawia: nie odkładaj do jutra oszczędzania na emeryturę PAP
Przyszli emeryci otrzymają tylko 1/3 środków, do których są dzisiaj przyzwyczajeni - alarmuje mBank S.A. Obecna stopa zastąpienia, czyli relacja emerytury do ostatniej pensji, w Polsce to 54 proc. co oznacza, że średnia emerytura wynosi 4045,20 zł brutto, jednak prognozy mówią, że już w roku 2045 wskaźnik ten może spaść do ok. 30 proc. W praktyce pokazał to koncept „Jedna Trzecia”, gdzie popularne towary są dostępne w wielkości 1/3 opakowania.- 18.11.2025, 13:32
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Światowy przemysł cementu odnotowuje ograniczenie intensywności emisji CO2 o 25% i wzywa rządy do pilnego podjęcia działań w celu szybszego osiągnięcia neutralności emisyjnej
• GCCA prezentuje sprawozdanie pt. „Cement and Concrete Industry Net Zero Action and Progress Report 2025/6” [Działania na rzecz neutralności emisyjnej w branży cementowej i betonowej oraz sprawozdanie z postępów 2025/6].
• Nowe sprawozdanie wskazuje działania światowego przemysłu cementowego na rzecz dekarbonizacji oraz niezbędne obszary polityki państwowej w celu przyspieszenia postępów na rzecz osiągnięcia neutralności emisyjnej.
• W sprawozdaniu przedstawiono ponad 60 wybitnych projektów realizowanych na całym świecie, będących wyrazem ciągłego rozwoju innowacji i technologii, wdrażania rozwiązań na rzecz wychwytywania dwutlenku węgla, zwiększonego wykorzystywania alternatywnych źródeł energii oraz stosowania nowych materiałów.- 18.11.2025, 13:26
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Business Wire
-
ELATEC Introduces DevPack 5.07: A Major Leap Forward in RFID Reader Management and Mobile Integration
Puchheim, November 18, 25 – ELATEC, a leading manufacturer of access technologies, specializing in RFID readers and credentials, has released its latest software development toolkit, TWN4 DevPack 5.07. The new version delivers faster performance, stronger security and greater flexibility for configuring and managing RFID readers, enabling flexible and future-proof access solutions.- 18.11.2025, 10:42
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: APA-OTS
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ