Pobierz materiał i Publikuj za darmo

„Kompetencje społeczne będą konieczne i ważne, niezależnie od tego, jak świat się będzie zmieniał” - mówił prof. Stefan M. Kwiatkowski z Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie. Według niego, system edukacji w Polsce - poza przekazywaniem wiedzy i zachęcaniem do jej zgłębiania - powinien kłaść nacisk na kształtowanie w uczniach umiejętności miękkich, tak pożądanych później na rynku pracy.
Naukowcy i eksperci uczestniczący w debatach kongresowych przytaczali m.in. prognozy, że do 2030 r. ponad 40 proc. dziś istniejących zawodów zniknie. W ich miejsce powstaną jednak nowe profesje, co będzie wymagało szybkiego dostosowania się i przekwalifikowania. Dlatego w dobie trudnych do przewidzenia zmian istotnym fundamentem jest nie tylko solidna wiedza, ale też umiejętności społeczne.
Jak zauważył w rozmowie z PAP dr Paweł Poszytek, dyrektor generalny Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji (która była organizatorem Kongresu), brak kształcenia miękkich kompetencji stanowi wyraźny problem i edukacyjną lukę - i to nie tylko w Polsce.
„W formalnym systemie edukacji jest dość relatywnie łatwo przekazać wiedzę specjalistyczną, związaną konkretnie z danym zawodem. Twarde umiejętności i kompetencje - tu polskie szkoły bardzo dobrze sobie radzą” - mówił Paweł Poszytek.
Podkreślał, że problemem jest natomiast zachęcanie i wspieranie uczniów w „rozwijaniu siebie, jako człowieka”. „To są kompetencje, których nie da się tak szybko i łatwo rozwinąć w formalnym systemie edukacji, dlatego Fundacja w ramach programów, które realizuje, kładzie tak duży nacisk na edukację pozaformalną” - dodał Paweł Poszytek.
Według niego, rozwój umiejętności, które na pozór nie mają nic wspólnego z przygotowaniem do wejścia na rynek pracy, okazuje się niezwykle cennym narzędziem. „Chodzi o takie przekrojowe, miękkie kompetencje jak umiejętność komunikowania się na różnych poziomach, praca w grupie, wspólne rozwiązywanie problemów. Nam tego brakuje” - przyznał dr Poszytek.
Jak zaznaczył w rozmowie z PAP prof. Kwiatkowski, jedną z kluczowych umiejętności jest kreatywność, której wagę podkreśla hasło tegorocznego kongresu: „Mądrość - Kreatywność -Innowacyjność. Kształcenie dla przyszłości”.
„Jestem zwolennikiem tezy, że rodzimy się z pewnym potencjałem, wynikającym z genetyki. Ale jest potwierdzone w badaniach, że ogromne znaczenie dla naszego rozwoju ma też środowisko, w którym wzrastamy. Człowiek jest istotą uczącą się, obserwującą. Kreatywność można rozwijać” - podkreślał Stefan M. Kwiatkowski.
„Należy pamiętać, że kreacja czy twórczość przejawia się również w rozwiązywaniu problemów i przekraczaniu własnych barier. A to jest ogromny kapitał” - dodał.
Jego zdaniem kreatywność i miękkie umiejętności można „kształtować mimochodem”, ale może być też tak, że szkoła czy uczelnia tworzą specjalne zajęcia czy warsztaty, które w sposób intencjonalny, a nawet instytucjonalny, pozwolą zdobyć określone kompetencje społeczne. „Z moich badań wynika, że pracodawcy niezmiennie na pierwszym miejscu swoich zarzutów do systemu edukacji stawiają brak kompetencji związanych z umiejętnością pracy w zespole” - wskazywał prof. Kwiatkowski.
Na umiejętności miękkie zwracała również uwagę dr Anna Jaroszewska z Uniwersytetu Warszawskiego. Z jej obserwacji wynika, że w wielojęzycznym społeczeństwie, w jakim się znajdujemy, konieczna jest również kompetencja międzykulturowa.
Anna Jaroszewska wskazywała, że w nauce języków obcych istotne jest wychodzenie poza samo tylko poznawanie słownictwa czy gramatyki. „Sama znajomość języka nie wystarczy do tego, żeby funkcjonować bezproblemowo w kontakcie z drugim człowiekiem reprezentującym inny język czy kulturę” - podkreśliła.
Według niej taka kompetencja międzykulturowa polega również na tym, żeby zrozumieć, że inne społeczeństwa mają różne poczucie czasu czy obowiązków, inna jest w nich rola kobiety czy mężczyzny. „Bez świadomości tych uwarunkowań, bez wiedzy o tym, czego nie widzimy gołym okiem, łatwo o porażki w komunikacji” - dodała dr Jaroszewska, podkreślając, że nie wystarczy znajomość charakterystycznych potraw czy ubiorów w danym kraju.
Jej zdaniem przekazywanie szerszej wiedzy w nauce języków obcych może okazać się również sposobem na mądre, kreatywne i innowacyjne nauczanie.
Tegoroczny II Kongres Systemu Rozwoju Edukacji, którego organizatorem jest Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji (FRSE), poszukiwał odpowiedzi na pytania: czy szkoła może być nauczycielką mądrości, czy kreatywność i innowacyjność wystarczą, żeby być mądrym człowiekiem oraz jak kształcić, aby nie stłamsić u ucznia czy studenta ciekawości i kreatywności, a jednocześnie wyposażyć go w wiedzę. Integralną częścią II Kongresu był Europejski Dzień Języków.
Wśród prelegentów byli m.in.: dr hab. Ewa Chmielecka - kierownik Zakładu Polityki Edukacyjnej i Naukowej w SGH, prof. Krzysztof Zanussi - reżyser, producent, scenarzysta, profesor Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, prof. Jan Fazlagić z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, prof. Krzysztof J. Szmidt - pedagog, kierownik Katedry Edukacji Artystycznej i Pedagogiki Twórczości Uniwersytetu Łódzkiego, prof. Stanisław Chwirot z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu oraz prof. Zbigniew Marciniak - przewodniczący Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 19.09.2019, 15:18 |
Źródło informacji | Centrum Prasowe PAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Odliczamy dni do targów Future China i Maison Shanghai 2025
- 27.08.2025, 16:25
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PR Newswire
-
Business performance up on previous year: LBBW delivers strong result in the first half of the year
- Sustained growth: operating profit before tax, excluding integration costs from Berlin Hyp, increases to €759 million (previous year: €731 million).
- Successful core business: income improves across all customer segments, with the strongest growth in the Corporate Customers business.
- Allowances for losses on loans and securities slightly below previous year - model adjustments unchanged at €880 million.
- Common equity Tier 1 (CET 1) capital ratio rises to 16.6 percent. - Outlook confirmed: profit before tax above €1 billion for the full year.- 27.08.2025, 16:14
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: APA-OTS
-
Deskorolka, na której Tony Hawk wykonał historyczną „dziewięćsetkę”, główną atrakcją aukcji w Julien’s Auctions
- 27.08.2025, 15:40
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PR Newswire
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ