Pobierz materiał i Publikuj za darmo
-CIS informuje:
W wtorek, 29 października, w publikacji „Rzeczpospolitej”, poświęconej pracom legislacyjnym nad rozporządzeniem Rady Ministrów ws. szczegółowych warunków przeprowadzania i dokumentowania czynności przez funkcjonariusza Straży Marszałkowskiej, CIS wyjaśnia, że opisane w artykule wątpliwości dotyczą uregulowań, które były obecne wyłącznie w pierwotnym projekcie rozporządzenia i zostały z niego wykreślone na wczesnym etapie prac legislacyjnych.
Obowiązująca od 20 maja 2018 r. ustawa o Straży Marszałkowskiej precyzuje w art. 12 uprawnienia funkcjonariuszy tej formacji mundurowej. Przewiduje m.in. możliwość wydawania przez funkcjonariuszy SM poleceń osobom, których zachowanie stwarza lub może stworzyć zagrożenie dla bezpieczeństwa osób i obiektów podlegających ochronie tej formacji, legitymowania osób, dokonywania kontroli bezpieczeństwa osób, pojazdów, bagaży, przesyłek, pomieszczeń i terenu Parlamentu.
Art. 12 ust. 8 ustawy o SM zawiera delegację ustawową dla Rady Ministrów do wydania rozporządzenia, które sprecyzuje m.in. szczegółowe warunki przeprowadzania czynności kontrolnych, obowiązki funkcjonariuszy, uprawnienia osób kontrolowanych oraz sposób dokumentowania tych czynności. Opisane w artykule postanowienia są oparte o nieaktualną wersję projektu, oznaczoną na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji jako projekt z 16 września 2019 r. W rzeczywistości, zasady dotyczące wstępu na teren Sejmu osób sprawujących najwyższe funkcje w państwie i innych wysokich rangą urzędników, są uregulowane w zarządzeniu Marszałka Sejmu z 9 stycznia 2008 r. ws. wstępu do budynków pozostających w zarządzie Kancelarii Sejmu oraz wstępu i wjazdu na tereny pozostające w zarządzie Kancelarii Sejmu.
Z wspomnianego zarządzenia Marszałka Sejmu wynika, że Prezydent RP, Prezes Rady Ministrów, wiceprezesi Rady Ministrów, Marszałek Sejmu, Wicemarszałkowie Sejmu, Marszałek Senatu, Wicemarszałkowie Senatu i byli Prezydenci RP wchodzą na tereny i do budynków bez okazywania jakichkolwiek dokumentów. Z kolei inne osoby, m.in. objęte ustawą o osobach zajmujących kierownicze stanowiska państwowe, a także np. prezes Trybunału Konstytucyjnego, I prezes Sądu Najwyższego i prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego wchodzą do Sejmu na podstawie legitymacji służbowych.
Centrum Informacyjne Sejmu podkreśla, że według aktualnego etapu prac legislacyjnych, Stały Komitet Rady Ministrów, po rozpatrzeniu sprawy w trybie obiegowym, przyjął 22 października 2019 r. projekt opisanego w artykule rozporządzenia w wersji niezawierającej żadnego z zakwestionowanych w tekście rozwiązań.
http://sejm.gov.pl/Sejm8.nsf/komunikat.xsp?documentId=F66AD63A52F2DF44C12584A200417106
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)
kom/ ryb/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 29.10.2019, 14:17 |
Źródło informacji | CIS |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |