Newsletter

MRPiPS: coraz więcej firm stawia na elastyczne formy czasu pracy

30.10.2019, 08:54aktualizacja: 30.10.2019, 08:54

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Ponad trzy tysiące firm wprowadziło u siebie przedłużony okres rozliczeniowy, który pozwala na wprowadzenie elastycznych form czasu pracy – poinformowało MRPiPS, powołując się na dane Państwowej Inspekcji Pracy.

Z możliwości tej najczęściej korzystają duże przedsiębiorstwa.

Ministerstwo pracy zaznaczyło, że wprowadzenie przedłużonego okres rozliczeniowego pozwala dostosować pracę pracowników do bieżących zamówień. Okres rozliczeniowy to przedział czasu służący ustalaniu (obliczaniu) wymiaru czasu pracy, a także rozliczeniu czasu pracy (czyli ustaleniu, czy została przekroczona tygodniowa norma czasu pracy).

Na uelastycznienie czasu pracy muszą się zgodzić działające w firmie związki zawodowe. A jeśli ich nie ma, pracodawca musi porozumieć się z przedstawicielami pracowników.

Z danych Państwowej Inspekcji Pracy, na które powołuje się resort, wynika, że obecnie ponad trzy tysiące firm wprowadziło u siebie przedłużony okres rozliczeniowy. Firmy mogą korzystać z wydłużenia okresu rozliczeniowego czasu pracy do maksymalnie 12 miesięcy. Wcześniej nie mogło to być więcej niż cztery miesiące. Ministerstwo zaznaczyło, że ten maksymalny, dwunastomiesięczny okres, wpisany został aż do 1993 porozumień i układów.

Według danych przytoczonych przez MRPiPS wydłużenie okresu rozliczeniowego czasu pracy cieszy się największą popularnością w województwie wielkopolskim (401 porozumień i układów) i śląskim (388). Z przedłużonego okresu rozliczeniowego korzystają najczęściej duże przedsiębiorstwa (od 50 do 249 osób) – 941 porozumień i układów. Zaraz po nich w rankingu popularności są także małe firmy (do 9 pracowników) – 843 porozumień i układów. (PAP)

Autorka: Karolina Kropiwiec

kkr/ joz/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 30.10.2019, 08:54
Źródło informacji PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ