Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Dzięki szybkiemu rozwojowi usług muzycznych i subskrypcji VoD wynagrodzenia ze źródeł cyfrowych wzrosły w ubiegłym roku o 29% – do 1,64 miliarda euro. W ciągu ostatnich 5 lat dochód twórców płynący z sektora cyfrowego wzrósł prawie trzykrotnie, obecnie stanowi 17% wszystkich zebranych wynagrodzeń (w 2014 roku tylko 7,5%).
Liderem cyfrowym jest region Azji-Pacyfiku, gdzie wynagrodzenia z wykorzystania twórczości online stanowią 26,3% wszystkich tantiem (w Europie – 13,3%). Cyfrowi mistrzowie to Australia, Szwecja, Korea Południowa, Meksyk i Chiny – tam przychody z rynku cyfrowego są obecnie głównym źródłem tantiem. W Polsce wynagrodzenia autorskie ze źródeł cyfrowych wzrosły ponad dwukrotnie w 2018 r., lecz nadal mają niewielkie znaczenie, stanowiąc zaledwie 2,6% wszystkich tantiem.
Jean-Michel Jarre, pionier muzyki elektronicznej i prezes CISAC-u, zaznacza, że wynagrodzenia z sektora cyfrowego byłyby wyższe gdyby nie luki prawne. „Przychody cyfrowe to nadal mniej niż jedna piąta wszystkich honorariów dla twórców zebranych na świecie. To pokazuje skalę problemu, który wymaga rozwiązania – mówi Jarre. - Uchwalenie unijnej dyrektywy o prawie autorskim zmieniło reguły gry. Będziemy wspierać implementację nowych przepisów w całej UE, jednocześnie lobbując, by inne kraje poszły w ślady Europy” – dodaje Jarre.
Polsce został poświęcony oddzielny rozdział. Większa skuteczność umów licencyjnych przyczyniła się do wzrostu inkasa ZAiKS-u o 5,1% (w porównaniu ze wzrostem o 3,8% w 2017), co przełożyło się na 378 mln zł zebranych tantiem.
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 15.11.2019, 16:42 |
Źródło informacji | ZAiKS |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Andersen Consulting rozszerza platformę, nawiązując współpracę z HTP Group
- 17.07.2025, 09:31
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Business Wire
-
Image
Konsumenci w krajach UE chcą mieć lepszy dostęp do danych zawartych na etykietach energetycznych
Badanie konsumenckie przeprowadzone w okresie listopad 2024 r. - styczeń 2025 r. wśród ponad 2 500 interesariuszy w 10 krajach UE wskazuje, że jest zapotrzebowanie na bardziej wiarygodne informacje na temat produktów zużywających energię oraz lepszy dostęp do takich informacji. Wkrótce pojawią się nowe rozwiązania cyfrowe.- 17.07.2025, 09:30
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Krajowa Agencja Poszanowania Energii
-
Image
Energia przyszłości potrzebuje inwestycji
Jednymi z głównych wyzwań europejskiego przyszłego systemu elektroenergetycznego będą jego elastyczność, zapewnienie wystarczających mocy i dookreślenie roli wytwórczych jednostek sterowalnych. Warszawski Stoen Operator przeznacza setki milionów złotych na rozwój sieci, by sprostać rosnącym potrzebom aglomeracji. Prowadzi w stolicy innowacyjne projekty, które mają na celu sukcesywną modernizację infrastruktury energetycznej i wsparcie rozwoju elektromobilności.- 17.07.2025, 09:00
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Stoen Operator
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ