Newsletter

ECM50 Warsaw Festival. Projekcje filmów związanych z artystami ECM Records

20.11.2019, 11:35aktualizacja: 20.11.2019, 11:35

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

ECM50 - baner
ECM50 - baner

Selekcja filmów: Manfred Eicher

18 - 27 listopada 2019

Sala kinowa Muzeum Polskiej Wódki

Polub na FB:  https://www.facebook.com/ECM50WarsawFestival

Festival

Warszawa na trzy dni stanie się gospodarzem obchodów 50-lecia legendarnej firmy muzycznej ECM Records. To niepowtarzalna okazja, by doświadczyć jej fenomenu w szerszej perspektywie - nie tylko muzycznej, ale i wizualnej.

Niezmiennie od jej powstania w 1969 roku, Edition of Contemporary Music prezentuje najwyższy poziom artystyczny realizowanych projektów. Jej założyciel Manfred Eicher przez pięć dekad niezależnej produkcji muzycznej przyciąga artystów, którzy wraz z nim tworzą słynne brzmienie ECM, czyli „najpiękniejsze dźwięki zaraz po ciszy”. Keith Jarrett, Chick Corea, Arvo Pärt, Jan Garbarek czy wreszcie Tomasz Stańko - otwierają długą listę twórców tego liczącego ponad 1600 nagrań katalogu z muzyką jazzową i klasyczną, sięgającą rozmaitych muzycznych kultur i tradycji. Każde z tych wydawnictw cechuje oryginalność artystyczna, mistrzowskie wykonanie oraz rygorystyczne standardy produkcji. ECM to dziś marka, która w świecie muzyki stanowi jednoznaczne potwierdzenie najwyższej jakości, która przenosi odbiorcę? na inny poziom słuchania i przeżywania muzyki.

Festiwal, odbywający się w dniach 25-27 listopada w Centrum Praskim Koneser w samym sercu Starej Pragi, to przede wszystkim sama muzyka - siedem niezwykłych koncertów artystów tworzących dla wytwórni ECM.

Projekcje Filmów

Tydzień wcześniej – począwszy od 18 listopada – to obraz wzbogaci dźwięk. W studyjnym kinie mieszczącym się w Muzeum Polskiej Wódki będzie można obejrzeć filmy o artystach związanych z ECM Records. Wśród prezentowanych filmów znajdą się nie tylko genialne koncerty Keitha Jarretta, ale też filmy o twórcach, takich jak Charles Lloyd czy John Abercrombie oraz unikalne projekty multimedialne, jak „Holozän” czy „Radhe Radhe”. Filmową część festiwalu otworzy pokaz filmu o twórcy ECM Records – Manfredzie Eicherze.

Wstęp na wszystkie projekcje jest bezpłatny.

Plan projekcji filmów związanych z artystami ECM Records

Selekcja filmów: Manfred Eicher

18 - 27 listopada 2019

Sala kinowa Muzeum Polskiej Wódki

Bezpłatne zaproszenia na wszystkie pokazy filmów

18 listopada, poniedziałek

20:00 - Sounds And Silence (87 min.)

21:40 - Dino Saluzzi/Anja Lechner: El Encuentro (52 min.)

19 listopada, wtorek

20:00 - Jean-Luc Godard: Four Short Films (86 min.)

21:40 - Vijay Iyer: Radhe Radhe (53 min.)

20 listopada, środa

20:00 - Bütler/Eicher: Holozän (nach Max Frisch) (91 min.)

21:40 - Sounds And Silence (87 min.)

21 listopada, czwartek

20:00 - Charles Lloyd - Arrows Into Infinity (113 min.)

23 listopada, sobota

09:00 - Open Land - Meeting John Abercrombie (90 min.)

21:00 - Keith Jarrett Trio: Standards I/II Tokyo 85/86 (210 min.)

24 listopada, niedziela

09:00 - Eleni Karaindrou: Elegy of the Uprooting (103 min.)

21:00 - Keith Jarrett: Tokyo Solo (110 min.)

25 listopada, poniedziałek

20:00 - Arvo Pärt: Playing Pärt (276 min.)

26 listopada, wtorek

20:00 - Márta and György Kurtág: Játékok (82 min.)

21:30 - Sounds And Silence (87 min.)

27 listopada, środa

20:00 - Keith Jarrett Trio: Live in Japan 1993/96 (230 min.)

Wszystkie filmy będą prezentowane w oryginalnej ścieżce dźwiękowej z angielskimi napisami.

UWAGA! Nie przyjmujemy rezerwacji na festiwalowe seanse. Liczba miejsc ograniczona.

Przez cały czas trwania przeglądu oraz w czasie festiwalu na hasło ECM50 Warsaw Festival Goście festiwalowi mogą skorzystać z 20% zniżki na koktajle (alkoholowe i bezalkoholowe) z karty Baru 3.

Opisy Filmów

HOLOZÄN

Heinz Bütler, Manfred Eicher, 1992 czas trwania: 91 min.

Film na podstawie noweli autorstwa Maxa Frischa, „Człowiek w holocenie” z 1978 roku, współreżyserowany przez szwajcarskiego reżysera Heinza Bütlera i Manfreda Eichera, to przejmujące studium nad samotnością. Głównego bohatera otacza przyroda - potężna, groźna, mroczna, potęgująca jego poczucie odcięcia, niemocy i izolacji. Jej obrazy i dźwięki ukazują kruchość ludzkiej egzystencji, dzień po dniu chylącej się ku rozpadowi. Temu głęboko filozoficznemu i wysublimowanemu estetycznie obrazowi filmowemu towarzyszy ścieżka dźwiękowa z dobranych przez Manfreda Eichera kompozycji J.S. Bacha, Béli Bartóka, Dimitra Szostakowicza czy Keitha Jarretta.

FOUR SHORT FILMS

Jean-Luc Godard, Anne-Marie Miéville, 2006 czas trwania: 86 min.

Manfred Eicher zebrał wybrane prace Godarda z jego wieloletnią współpracowniczką, Anne Marie Miéville, stworzone w latach 1993-2002: „De l’origine du XXIe siecle”, „The Old Place”, „Liberté et partie” oraz „Je vous salue, Sarajevo”. Są to eseje wideo, w których samo kino zdaje się do nas przemawiać w przyjaznym dialogu z malarstwem, literaturą i muzyką. Pokaz tego zbioru ukazującego, jak zawsze, unikalny język filmowy Godarda z innowacyjnym wykorzystaniem dźwięku w filmie, jest okazją do poznania jednego z wielu owoców bliskiej współpracy tego wybitnego filozofa filmowego z Manfredem Eicherem na przestrzeni lat.

SOUNDS AND SILENCE - TRAVELS WITH MANFRED EICHER

Peter Guyer, Norbert Wiedmer, 2011 czas trwania: 87 min.

Dokument ten jest podróżą, podczas której – wspólnie z Manfredem Eicherem – przemierzamy świat jego dźwięków, będąc po drodze obserwatorami ważnych muzycznych zdarzeń. Spotykamy w studiu Marilyn Mazur, która oddaje się radosnej improwizacji, i Nika Bärtscha, kształtującego wraz z producentem brzmienie płyty. Obserwujemy Anouara Brahema przy pracy nad materiałem na płytę. Uczestniczymy w próbach Gianluigiego Trovesiego oraz Dino Saluzziego z Anją Lechner. Zmieniają się studia nagraniowe, sale koncertowe, miasta, kraje, pory roku. Będąc przez chwilę na zapleczu zdarzeń, możemy wejrzeć głębiej w proces powstawania muzyki ECM.

DINO SALUZZI, ANJA LECHNER: EL ENCUENTRO — A FILM FOR BANDONEON AND VIOLONCELLO

Norbert Wiedmer, Enrique Ros, 2012 czas trwania: 52 min.

W filmie podążamy za bandoneonistą Dino Saluzzim i wiolonczelistką Anją Lechner do miejsc w Argentynie, Niemczech, Armenii, Włoszech, Królestwie Niderlandów i Szwajcarii. Obserwujemy, jak powstaje muzyka tego duetu w wielorakich kontekstach, wywodzących się ze środowisk, które nie mogłyby być bardziej zróżnicowane. Film oferuje wgląd w życie podróżujących muzyków, widzianych tutaj na koncertach, podczas prób, w studiach nagraniowych oraz w okolicznościach nieformalnych.

CHARLES LLOYD: ARROWS INTO INFINITY

Dorothy Darr, Jeffery Morse, 2014 czas trwania: 113 min.

Dokument ten to kronika wciąż rozwijającego się intensywnego życia tego improwizatora, malujący obraz artysty poszukującego duchowej prawdy. Podróżujemy w czasie poprzez wspomnienia, unikalne materiały archiwalne i z samą muzykę. Historia saksofonisty i kompozytora Charlesa Lloyda łączy się z ważnymi momentami w historii jazzu, w której jest postacią kultową. Muzycy, z którymi spotykał się w studiach nagraniowych i na scenie, dzielą się w filmie przemyśleniami i przeżyciami związanymi z pracą z tym niezwykłym twórcą.

OPEN LAND — MEETING JOHN ABERCROMBIE

Arno Oehri, Oliver Primus, 2018 czas trwania: 90 min.

Intymny portret jednego z najwybitniejszych gitarzystów jazzowych, Johna Abercrombie’ego, nakręcony pod koniec jego muzycznej podróży. Muzyk w filmie staje się przewodnikiem, opowiadając historię swojego życia w sposób genialny, pełen uroczych anegdot. Opisuje estetykę, która zdefiniowała jego podejście do jazzu i doprowadziła do czterdziestoletniej współpracy z ECM. Zdradza swoją technikę ćwiczeń, pokazując, że za każdym razem, gdy podnosił gitarę, zaczynał proces ponownego odkrywania.

KEITH JARRETT: TOKYO SOLO

Kaname Kawachi, 2006 czas trwania: 110 min.

Jeden z najbardziej fascynujących filmów koncertowych z muzyką improwizowaną dokumentuje 150. koncert Keitha Jarretta w Japonii w 2002 roku. Niesamowita precyzja i synchronizacja obrazu z dźwiękiem tego recitalu na fortepian solo, daje unikalną szansę obserwowania, jak dokonuje się muzyka tak mistrzowska technicznie i przejmująco liryczna.

ELEGY OF THE UPROOTING

Eleni Karaindrou, 2008 czas trwania: 103 min.

Od ponad 40 lat grecka artystka Eleni Karaindrou komponuje ścieżki dźwiękowe, szczególnie do filmów reżysera Theo Angelopolousa, będące ich znakiem rozpoznawczym. Film dokumentujący nagranie na żywo w Megaron w Atenach, prezentuje jej muzykę dla filmu, teatru i telewizji, łącząc kompozycje z dziewięciu partytur, przekształconych w odrębną narrację.

RADHE RADHE — RITES OF HOLI

Vijay Iyer, Prashant Bhargava, 2014 czas trwania: 54 min.

Projekt zamówiony u pianisty Vijaya Iyera w związku z obchodami 100-lecia powstania baletu „Święto wiosny”. Poprzez analogię do pogańskiego rytuału złożenia ofiary z dziewicy w celu przebudzenia wiosny, Iyer wybrał najbardziej intensywne wydarzenie w kalendarzu świąt hinduistycznych, Holi. W filmie nakręconym w miejscu narodzin Kryszny, zanurzamy się w oszałamiającą ekspresję zbiorowości. W muzyce czuć tętno tłumu, dziką siłę i orgiastyczne napięcie, które musi doprowadzić do eksplozji. Wydarzenie artystyczne jedyne w swoim rodzaju.

MÁRTA AND GYÖRGY KURTÁG: IN MEMORIAM HAYDÉE / JÁTÉKOK — GAMES AND TRANSCRIPTIONS FOR PIANO SOLO AND FOUR HANDS

Isabelle Soulard, 2015 czas trwania: 83 min.

Film dokumentuje koncert pianistów György’ego Kurtága i jego żony Márty w paryskiej filharmonii Cité de la Musique. „Játékok” („Gry”) to kompendium drobnych hołdów, miniatur dedykowanych kompozytorom od Scarlattiego po Strawińskiego, a także kolegom - w tym szczególnym przypadku cały program poświęcony jest pamięci dobrego przyjaciela Kurtága, muzykologa Haydée’go Charbagi’ego (1979-2008). Wzruszający dokument interakcji muzyczno-ludzkiego porozumienia czarodziejów fortepianu na cztery ręce.

KEITH JARRETT, GARY PEACOCK, JACK DEJOHNETTE: STANDARDS I/II TOKYO

Kaname Kawachi, 2008 czas trwania: 210 min.

Dwa nieocenione nagrania archiwalne z inauguracyjnych tras tria Keitha Jarretta po Japonii. Muzycy zmienili koncepcję interpretacji standardów jazzowych, których słuchanie i oglądanie podczas tych dwóch koncertów w Tokio z lat 1985-86, daje nieprzewidywalną przyjemność dzięki ich konsekwentnej zdolności do zaskakiwania. 19 standardów i trzy oryginalne kompozycje Jarretta wykonane przez zespół rozpoczynający wtedy swoją podróż, pokazują, że kolejne lata tylko ugruntowały solidny już wówczas fundament.

KEITH JARRETT, GARY PEACOCK, JACK DEJOHNETTE: LIVE IN JAPAN 93/96

Kaname Kawachi, 2008 czas trwania: 230 min.

„The Standards Trio”, założone przez Jarretta w latach 80. i dedykowane the Great American Songbook, okazało się jednym z najbardziej długotrwałych związków w historii jazzu. Film dokumentuje dwa koncerty z 1993 i 1996 roku w Tokio, dające nam unikalną możliwość nie tylko usłyszenia, ale zobaczenia ich muzycznej interakcji, w której rozwijają porywające kreatywne improwizacje. Jak mówi Keith Jarrett: „Za każdym razem, gdy gramy, możemy grać ten sam materiał, ale to nowa planeta”.

www.facebook.com/ECM50WarsawFestival

www.muzeumpolskiejwodki.pl

Mecenasem pokazów filmowych jest Urząd Dzielnicy Praga- Północ m. st. Warszawy.

Organizatorami ECM50 Warsaw Festival są agencja Golden Mine we współpracy z Universal Music Polska oraz ECM Records. Partnerami wydarzenia są: Centrum Praskie Koneser, Deutsche Bank Polska, Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej, Urząd Dzielnicy Praga-Północ m.st. Warszawy, Stowarzyszenie Autorów ZAIKS, Związek Artystów Wykonawców STOART, Instytut Muzyki i Tańca, Włoski Instytut Kultury w Warszawie, Instytut Francuski w Polsce, Yamaha Music Europe Oddział w Polsce, Woodys Backline, Muzeum Polskiej Wódki.

Całe wydarzenie honorowym patronatem objęły Ambasada Republiki Federalnej Niemiec w Warszawie oraz Ambasada Królestwa Danii.

Patronat medialny: Trójka Program Trzeci Polskiego Radia, Co Jest Grane, Jazz Forum, Jazzarium.pl, JazzSoul.pl, Jazz Press, Magazyn Audio.

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 20.11.2019, 11:35
Źródło informacji Universal Music Polska
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ