Pobierz materiał i Publikuj za darmo
W podróż pociągiem udajemy się w celach wypoczynkowych, służbowych czy odwiedzić bliskich. Chcemy przy tym, by odbyła się szybko, sprawnie i komfortowo oraz pozostawiła po sobie tylko pozytywne wrażenia. To ostatnie w dużym stopniu zależy od każdego z nas.
Życzliwość to kluczowa rzecz w kwestii relacji międzyludzkich. Wsiadając do pociągu pamiętajmy, że nie jest to nasz prywatny środek lokomocji, ale przestrzeń, którą dzielimy z ludźmi w różnym nastroju i o różnych doświadczeniach - mówi Adam Jarczyński, ekspert ds. savoir-vivre, autor bloga www.dobremaniery24.pl i współtwórca Fundacji TAKTowni i Kodeksu Kulturalnego Podróżowania PKP Intercity.
Pierwotnie stworzony poradnik powstał na bazie sondy z udziałem ponad 3 tys. osób i badań fokusowych wśród pasażerów. Jego zaktualizowana wersja to wynik wspólnych konsultacji kolejowej spółki oraz Adama Jarczyńskiego. Nowy kodeks stanowi odpowiedź na zmiany, jakie przechodzi kolej i zmieniające się oczekiwania pasażerów w kwestii zachowań towarzyszy podróży.
W ciszy i ogólnym porządku
1. Wyzwania w pracy, efekt wizyty u lekarza czy plany na wakacje. To ważne tematy, ale niekoniecznie dla ogółu pasażerów. Jeśli musimy odebrać telefon, nie rozmawiajmy zbyt głośno lub spróbujmy znaleźć inne miejsce, jeśli zapowiada się dłuższa rozmowa. Zwłaszcza, gdy sami zdecydowaliśmy się na podróż w Strefie Ciszy.
2. W domu, pracy czy np. kinie staramy się zachować po sobie porządek. Pamiętajmy o tym też w pociągu. Kubek po kawie czy opakowanie po kanapce powinno trafić do kosza. W końcu kto chciałby zastać taki widok na siedzeniu, dosiadając się na kolejnej stacji?
Z szacunkiem dla towarzyszy podróży
3. Komfort podróżowania to możliwość wyboru sposobu spędzania czasu. Jedni zdecydują się np. na książkę albo prasę, a drudzy wygodną pracę na komputerze. W obu przypadkach podróżujący będą się czuli swobodniej, jeżeli nie odczują dodatkowego wzroku na swoim ekranie czy kartce.
4. Wygodne naładowanie telefonu, komputera, tabletu czy przenośnej baterii - to możliwe w coraz większej liczbie pociągów PKP Intercity. Starajmy się, by z przywileju dostępu do gniazdek elektrycznych korzystali wszyscy, na równi, bez względu na ilość posiadanego sprzętu.
Savoir-vivre nie tylko przy stole
5. Posiłek w czasie podróży to nic nagannego - pod warunkiem, że zapach potrawy nie przeszkadza innym pasażerom. Wybierając przekąskę, warto się zastanowić, czy czulibyśmy się dobrze, gdyby ktoś inny spożywał przy nas równie „aromatyczny” przysmak.
6. Możemy przy tym skorzystać z wagonu restauracyjnego. Miejmy na uwadze, że jest to miejsce przeznaczone do konsumpcji. Nie zastawiajmy go zbędnym bagażem i nie przesiadujmy bez potrzeby. Inni pasażerowie też mogą chcieć się posilić.
Kultura zobowiązuje
7. Stylowe pończochy, intrygujące kabaretki czy ekstrawaganckie i modne skarpety. Niezależnie, co tego dnia założyliśmy, pamiętajmy, że pasażerowie docenią je najbardziej, gdy zostaną na stopach, w butach pozostawionych na podłodze.
8. „Przepraszam, czy to Pański bagaż?” - to pytanie najczęściej nie pada w celu skomplementowania walizki. Wkładając ją na półkę, zachowajmy miejsce na bagaż innych pasażerów. Pomoc we włożeniu go na półkę komuś, kto sobie z tym nie radzi, na pewno zostanie nagrodzona uśmiechem.
„Kodeks Kulturalnego Podróżowania wyróżnia prostota i ponadczasowość. Stosowanie się do tych kilku prostych zasad sprawi, że słowa +Dziękuję za wspólną podróż, do widzenia+ będą wypowiedziane szczerze. Pamiętajmy o tym nie tylko w Dniu Życzliwości” - mówi Adam Jarczyński, ekspert ds. savoir-vivre, autor bloga www.dobremaniery24.pl i współtwórca Fundacji TAKTowni, doradzający PKP Intercity przy projekcie „Strefa Kulturalnego Podróżowania”.
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Data publikacji | 21.11.2019, 16:42 |
Źródło informacji | PKP Intercity |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |