Pobierz materiał i Publikuj za darmo
„Siłę polskiej gospodarki trudno sobie wyobrazić bez infrastruktury, a tylko z silnym partnerem każdy będzie się liczyć” - powiedział otwierając drugi dzień kongresu prezes PKP Cargo, Czesław Warsewicz. Jego zdaniem obecnie konieczne jest prowadzenie otwartego dialogu na temat stworzenia Krajowego Systemu Wsparcia Logistycznego. Składa się niego nie tylko infrastruktura kolejowa, ale również drogowa, lotnicza i portowa.
Jak uważa Warsewicz, istotne jest spojrzenie na infrastrukturę w szerszym ujęciu. Chodzi tu między innymi o koordynację wszystkich elementów i stworzenie spójnego systemu wsparcia logistycznego w środowisku ograniczonych zasobów.
„Nie tylko nasze drogi są rozjeżdżane przez ciężarówki. Przewozy intermodalne (przewóz ładunków wykorzystujący więcej niż jeden rodzaj transportu) rosną dwucyfrowo i stanowią obecnie 10 proc. całej struktury. To nadal mało, ale to między innymi kwestia posiadania odpowiedniego taboru i terminali przeładunkowych, których w Polsce jest trzykrotnie mniej niż w Europie” - stwierdził prezes PKP Cargo.
„W Polsce mamy raptem 38 terminali przeładunkowych. Tymczasem w Niemczech jest ich 170. Dodatkowo gęstość sieci kolejowej jest niższa niż przed 89 rokiem (5,3 km na 100 km). Nadal wykluczonych jest ponad 100 polskich miast i 200 gmin. To uzmysławia nam, jak wiele jeszcze mamy do zrobienia” - powiedział Mirosław Antonowicz, członek zarządu PKP S.A.
Wśród najważniejszych inwestycji z punktu widzenia rozwoju krajowej infrastruktury uczestnicy dyskusji VI Kongresu Rozwoju Transportu wymienili: Via Carpatia, Via Baltica oraz CPK (Centralny Port Komunikacyjny). Jednocześnie wskazali na to, że ten ostatni powinien być trójmodalny (integrować ze sobą transport lotniczy, drogowy i kolejowy).
Jak informował Piotr Majerczak, prezes zarządu PKP S.A., z puli 75 mld zł przeznaczonych na Krajowy Program Kolejowy do 2023 roku, aż 45 mld jest już na placach budów. Do tej pory wydano 10 mld, a kolejny pakiet umów opiewających na łączną kwotę 12 mld zł zostanie podpisany już w przyszłym roku.
W kontekście budowy Krajowego Systemu Wsparcia Logistycznego Czesław Warsewicz przekonywał, że PKP Cargo nie chce być już wyłącznie przewoźnikiem kolejowym. Ambitne plany zakładają również działalność operatora logistycznego, który może uczestniczyć w komponowaniu kompleksowej usługi przewozowej w systemie door-to-door.
„Infrastruktura to kluczowy element wzmacniania polskiej konkurencyjności, eksportu, a przez to bogacenia się państwa i przedsiębiorstw. Przy dynamicznym wzroście gospodarczym, jaki notujemy, nie możemy sobie jednak pozwolić na brak koordynacji w obszarze logistyki. Egzystujemy w warunkach ograniczonych zasobów, które musimy wykorzystać najbardziej efektywnie” - stwierdził prezes PKP Cargo.
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 22.11.2019, 12:39 |
Źródło informacji | Centrum Prasowe PAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Image
Prof. Jacek Sierak z SGH: miasta nie wiedzą, jakich usług zdrowotnych będą potrzebować w przyszłości PAP
Władze miast powiatowych mają ograniczoną wiedzę, jeśli chodzi o to, jakie usługo zdrowotne będą u nich realizowane w przyszłości - wskazuje prof. Jacek Sierak, kierownik Katedry Ekonomiki i Finansów Samorządu Terytorialnego Szkoły Głównej Handlowej. „Są to inwestycje bezpośrednio miejskie, jak i innych podmiotów. W ostatnich latach duże miasta funkcjonowały w warunkach bardzo dużej niepewności finansowej. Trudno jest też zidentyfikować prawdziwą liczbę mieszkańców tych miast” - mówi ekspert.- 22.11.2024, 15:32
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
Projekt Baltica 2 przechodzi z fazy przygotowania inwestycji do realizacji PAP
„Trwają przygotowania lądowej części projektu. Rok 2027 to etap instalacji morskich turbin wiatrowych i oddanie całego przedsięwzięcia do eksploatacji. A późnej kilkadziesiąt lat efektywnej produkcji zielonej energii dla polskich odbiorców” – mówił Bartosz Fedurek, prezes zarządu PGE Baltica, podczas konferencji Offshore Wind Poland 2024. Baltica 2 jest wspólnym projektem PGE i Ørsted.- 22.11.2024, 14:04
- Kategoria: Nauka i technologie
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Kraj kontrastów. Kazachstan stawia na rozwój turystyki i zaprasza do odwiedzin
Od kosmopolitycznej stolicy Astany przez spokojny region Ałmaty z malowniczymi górami, rwącymi rzekami i krystalicznie czystymi jeziorami po mistyczne pustynie Mangystau oraz starożytne miasta Jedwabnego Szlaku - Kazachstan ma wiele do zaoferowania. I doskonale zdaje sobie z tego sprawę.- 22.11.2024, 13:16
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Ambasada Kazachstanu