Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Aden, Jemen, 3 stycznia 2020 r. /PRNewswire/ -- Saudyjski Program Rozwoju i Regeneracji Jemenu (Saudi Development and Reconstruction Program for Yemen, SDRPY) zainaugurował dziś pierwszą fazę remontu i modernizacji międzynarodowego lotniska w Aden. Uroczyste rozpoczęcie budowy nadzorował premier Jemenu dr Maeen Abdulmalik Saeed, a wydarzeniu przewodził dyrektor projektów i badań SDRPY inżynier Hassan Alattas. W uroczystości uczestniczyli dowódca zjednoczonych sił arabskich w Aden, brygadier generał Mujahid Bandar Al-Otaibi oraz inni urzędnicy rządowi. W ramach projektu lotnisko w Aden przejdzie pełną modernizację i ekspansję. Po raz pierwszy w historii lotnisko stanie się bezproblemowym, światowej klasy węzłem lotów międzynarodowych i krajowych.
„Fundamenty pod projekty strategiczne i rozwojowe na międzynarodowym lotnisku w Aden znacznie przyczynią się do podniesienia standardów lotniska i jakości usług dostępnych podróżnym i liniom lotniczym” – skomentował kapitan Saleh Salim bin Nahid, prezes Urzędu Głównego Lotnictwa Cywilnego i Meteorologii.
„Nasi bracia z Królestwa Arabii Saudyjskiej zawsze w wyraźny sposób zaznaczali swoją obecność we wszystkich aspektach życia naszego kraju. Nasi ludzie nigdy nie zapomną postawy tego kraju oraz naszych braci i przyjaciół w operacji Decydująca Burza – dodał prezes. – Dziś rozpoczynamy fazę rozwoju i odbudowy na wielu płaszczyznach” – skomentował.
Kapitan bin Nahid skomentował także, że „bracia w SDRPY wcześniej zapewniali różnorakie wsparcie na innych lotniskach, w tym w Al-Ghaydah, Seiyun, Socotra i Marib, a teraz mamy okazję do podkreślenia naszej wdzięczności dla Opiekuna Dwóch Świętych Meczetów Króla Salmana bin Abdulaziza, nadzorcy SDRPY Mohammada bin Saeed Al Jabira i wszystkich pracowników programu za hojne wsparcie, które będzie miało widoczny wpływ na lotnictwo".
Bin Nahid zakończył przemowę apelując do międzynarodowych linii lotniczych planujących loty na lotnisko i z lotniska w Aden i podkreślając, że lotnisko podejmie wszystkie kroki prowadzące do ułatwienia działalności linii.
„Celem projektu jest zapewnienie wdrożenia standardów Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) na lotnisku w Aden tak szybko, jak to tylko możliwe i połączenia Aden bezpośrednio z krajami w regionie oraz zwiększenie przepustowości lotniska pod względem liczby lotów i pasażerów” – wyjaśnił inżynier Alattas.
„Zmiany te zwiastują nową epokę w historii lotnictwa, ponieważ port ten nigdy stale nie funkcjonował na standardach międzynarodowych – dodał inżynier. – Naszym celem jest maksymalizacja korzyści płynących z nowego węzła transportu powietrznego dla ludności Jemenu oraz braci i sióstr z Arabii Saudyjskiej” – dodał.
Projekt przeprowadzony zostanie w trzech fazach. Faza pierwsza skupia się na zapewnianiu elektryczności, środków bezpieczeństwa i transportu. Zewnętrzne bramy i drogi dookoła kompleksu zostaną ocenione i ponownie opracowane, włączywszy autobusy pasażerskie.
Faza druga obejmie budowę i podłączenie niezbędnych systemów usługowych, w tym telekomunikacji, nawigacji i kontroli lotów. Zostanie przeprowadzona także modernizacja pasu startowego i obszarów dla taksówek, bramek i tuneli łączących bramki z samolotami.
Faza trzecia dotyczyć będzie dostosowania lotniska i jego działalności do standardów organizacji ICAO we wszystkich aspektach, w tym bezpieczeństwa, dostaw elektryczności, infrastruktury wewnętrznej i zewnętrznej, kontroli lotów i nawigacji.
Alattas wyraził nadzieję, że projekt znacznie przyczyni się do wsparcia sektora transportu w bliskiej Republice Jemenu, prowadząc do rozwoju gospodarki i całego kraju. Inżynier podkreślił, że efekty te możliwe będą wyłącznie przez zjednoczenie wszystkich zaangażowanych w celu realizacji nadziei i ambicji mieszkańców Jemenu.
„Z przyjemnością spotykamy się na lotnisku w Aden, tym wyjątkowym gmachu będącym czymś więcej niż tylko obiektem gospodarczym – skomentował dyrektor lotniska w Aden Abdul-Raqeeb Al-Omari. – W administracji lotniska doświadczamy szczerego i hojnego wsparcia naszych braci w zakresie przywrócenia stolicy Aden do zasłużonej świetności. Wspólna praca wszystkich pozwoli na przywrócenie naszej pogodnej ojczyźnie zasłużonego miejsca” – dodał dyrektor.
Lotnisko początkowo służyło jako siedziba lotniczych sił Royal Air Force (RAF) Khormaksar w latach 1917 do 1967. W latach 70. i 80. lotnisko doświadczyło okresowych walk w trakcie okresów braku stabilności, ale w roku 1996 lotnisko stało się drugim pod względem wielkości lotniskiem w Jemenie po Sana'a International. Główny terminal lotniska wybudowany w latach 80. obsługiwał ponad milion pasażerów rocznie. Lotnisko w Aden jest najstarszym - a także obecnie najważniejszym - węzłem transportu lotniczego w Jemenie z potencjałem do wygenerowania znaczącego przychodu i utworzenia miejsc pracy w gęsto zaludnionym regionie Aden i w całym Jemenie w konsekwencji naturalnego wzrostu handlu i przychodów z podatków.
W 2004 r. prowincja Aden liczyła niemal 590 000 mieszkańców, czyli 3% całej ludności Jemenu. W roku 2011 samo miasto Aden liczyło 700 000 mieszkańców, a w 2014 r. region Aden liczący osiem dystryktów stał się miejscem zamieszkania niemal dwóch milionów osób.
Wybuch konfliktu na początku roku 2015 spowodował zamknięcie lotniska w Aden. Od lipca 2015 r., kiedy to saudyjskie samoloty dostarczające pomoc humanitarną i sprzęt jako pierwsze w ciągu czterech miesięcy wylądowały na lotnisku, lotnisko działało sporadycznie i z bardzo ograniczonymi usługami. Lotnisko międzynarodowe w Aden znajduje się w odległości 6 km od centrum miasta Aden i obecnie obsługuje 6 lotów tygodniowo przy bardzo wysokich kosztach. Wszystkie loty są lotami regionalnymi, a lotnisko nie obsługuje żadnych lotów krajowych. W ramach projektu przepustowość i ruch na lotnisku ma wzrosnąć w roku 2020.
Dzisiejsze wbicie łopat w grunt jest symbolem wyjątkowego wydarzenia dla Aden i całego Jemenu, ponieważ jest ono zwiastunem otwarcia się kraju na zewnętrzny świat oraz dodatkowego przychodu krajowego i regionalnego w wyniku realizacji projektu. Potencjał regionalnego rozwoju gospodarczego jest znaczący: otoczenie lotniska będzie miało lepsze drogi i budynki, a w wyniku modernizacji lotniska wzrośnie wartość pobliskich gruntów.
Przeprowadzona dziś na lotnisku w Aden uroczystość miała miejsce po uprzedniej ocenie potrzeb wykonanej przez SDRPY pod koniec listopada. Ocena objęła inspekcję budynków lotniska, powierzchni pasu startowego, oświetlenia i sprzętu, bieżących urządzeń i systemów nawigacji oraz hal odlotów i przylotów.
Rozpoczęcie fazy pierwszej projektu w dniu dzisiejszym jest jednym z punktów programu delegacji SDRPY odwiedzającej region Aden. Celem wizyty delegacji jest ocena warunków w szerokim zakresie sektorów, w tym edukacji, elektryczności, zdrowia, transportu i wody. Pracownicy programu monitorują także realizację toczących się już projektów, w tym modernizacji szpitala w Aden i budowy nowego centrum kardiologii fundowanego przez Saudyjski Fundusz Rozwoju i nadzorowanego przez SDRPY.
Delegacja SDRPY spotkała się także z urzędnikami oświaty z Aden w celu omówienia najlepszych środków zaradczych w odpowiedzi na wyzwania w sektorze. Wśród propozycji znalazło się ustanowienie programów szkolenia nauczycieli i budowa kilku nowych szkół, a także modernizacja istniejących placówek oświatowych. Delegacja spotkała się również z urzędnikami z Funduszu Oczyszczenia i Usprawnień w celu oceny najpilniejszych potrzeb w zakresie radzenia sobie z odpadami i krzewienia ducha współpracy wśród członków społeczności co do kondycji budynków oświatowych, parków i dróg publicznych.
Zdjęcie - https://mma.prnewswire.com/media/1060704/SDRPY___international_airport.jpg
Zdjęcie - https://mma.prnewswire.com/media/1060705/SDRPY_signage.jpg
Zdjęcie - https://mma.prnewswire.com/media/1060706/SDRPY_bus.jpg
Źródło: Saudi Development and Reconstruction Program for Yemen
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 03.01.2020, 10:22 |
Źródło informacji | PR Newswire |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |