Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Wartość produkcji sprzedanej AGD wzrosła w roku 2019 o 1 mld zł, do 22 mld zł. W tym samym czasie zatrudnienie bezpośrednie zwiększyło się do 30 tys. osób. Z uwzględnieniem łańcucha dostaw przemysł AGD zatrudnia pośrednio ponad 100 tys. osób w Polsce. Wielkość produkcji dużego AGD wyniosła 23,5 mln, czyli o 4% więcej niż w roku ubiegłym. Około 85% wolumenu trafia na eksport, z czego połowa na cztery największe rynki unijne – niemiecki, francuski, brytyjski oraz włoski.
„Cała branża AGD systematycznie wspiera Polską gospodarkę, zatrudnienie oraz innowacyjność. Nasz kraj jest już istotnym puntem na mapie wielu światowych koncernów w tej branży. Bardzo cieszy nas także rosnąca pozycja krajowych producentów” - mówił Wojciech Konecki, członek zarządu i dyrektor generalny APPLiA Polska.
Krajowa sprzedaż do dystrybucji (tzw. sell-in) wzrosła w roku 2019 o 6% osiągając rekordowy wynik 6,4 mln sztuk dużego AGD. Największe grupy produktowe to pralnictwo (21%) oraz chłodnictwo (20%). Kategorią zbliżającą się do granicy 1 mln sztuk są także zmywarki, o których korzyściach przekonało się już ponad 40% gospodarstw domowych. Niekwestionowanym hitem sprzedaży pozostają suszarki do ubrań ze wzrostem o 65%. Według analiz APPLiA Polska, urządzenia te działają już w ok. 4% domów w Polsce.
Dostawy do dystrybucji małego AGD wzrosły wartościowo o prawie 16%. Duży w tym udział mają coraz popularniejsze ekspresy do kawy, których sprzedaż sięgnęła prawie 0,5 mln szt., dwa razy więcej niż w roku 2016. Wartościowo to największa grupa w małym sprzęcie. Sektor klimatyzacji i wentylacji również mocno się rozwija. W Polsce sprzedano blisko 300 tys. klimatyzatorów typu split.
Krajowa branża AGD jest także niekwestionowanym liderem w realizacji tzw. rozszerzonej odpowiedzialności producenta w zakresie ochrony środowiska. W roku 2019 branża zebrała 200 tys. ton zużytego AGD – ponad 60% masy całej zbiórki elektroodpadów. Cały asortyment AGD jest dzisiaj wytwarzany w oparciu o ekoprojektowanie. Efektem jest m.in. redukcja zużycia prądu przez lodówki – każdy dodatkowy plus na etykiecie energetycznej to zwiększenie efektywności energetycznej o ok. 20%.
„W roku 2019 poddaliśmy recyklingowi prawie połowę masy sprzedanego sprzętu, czyli o 45% więcej niż w 2017. W kolejne dwa lata musimy zwiększyć te masy o kolejne 35%, do 270 ton (7 kg per capita). Dodatkowo czekają nas nowe obowiązki w zakresie ekoprojektowania, w tym zapewnienie magazynowania części zamiennych przez nawet 10 lat od zakończenia produkcji” - wyjaśnia Radosław Maj ekspert z APPLiA Polska.
Przemysł AGD 2019 w Polsce:
• zatrudnia 100 tys. osób bezpośrednio oraz pośrednio;
• ponad 22 mld zł wartość sprzedana produkcji;
• zainwestował 5 mld zł w latach 2015-2019 w przemysł 4.0 oraz globalne i regionalne centra biznesowe i R&D w Polsce;
• 85% produkcji dużego AGD trafia na eksport – wartościowo to 18,5 mld zł;
Rynek AGD 2019:
• ok. 11,9 mld zł brutto wydali konsumenci na AGD w Polsce;
• rynek dużego AGD wzrósł 8,5% wartościowo i 6% ilościowo (dostawy do dystrybucji);
• największe grupy produktowe dużego AGD to pralnictwo (21%) oraz chłodnictwo;
• rynek małego AGD wzrósł 16% wartościowo i 6% ilościowo (dostawy do dystrybucji);
• wartościowo największe grupy produktowe małego AGD to ekspresy do kawy (34%) oraz odkurzacze.
Branża AGD w gospodarce obiegu zamkniętego:
• ponad 600 mln zł inwestycji w budowanie systemu gospodarowania elektroodpadami;
• 1,3 mln tys. ton zebranego zużytego AGD od roku 2006;
• 200 tys. ton zebranego zużytego AGD rocznie (5 kg per capita) – 50% masy sprzętu sprzedanego;
• recykling i odzysk surowców i energii ze zużytego sprzętu na poziomie 80%.
Materiały do pobrania na https://applia.pl/media/materialy-prasowe/
APPLiA Polska – Producenci AGD to organizacja zrzeszająca producentów i importerów AGD w Polsce. Od utworzenia w 2004 roku działa jako jedyna reprezentacja firm z dużego i małego AGD oraz wentylatorów i klimatyzacji.
Naszymi członkami jest 28 firm: Aged, Amica, Ariston, Atlantic, Beko, Biazet, BSH, Candy, Ciarko, Daikin, De’ Longhi, Electrolux, Franke, Gorenje, Jura, Kärcher, Maan, Miele, MPM, Panasonic, Philips, SEB Group, Samsung, Smeg, Teka, Vestel, Vorwerk, Whirlpool. Związek jest członkiem APPLiA Home Appliance Europe, Krajowej Izby Gospodarczej oraz Konfederacji Pracodawcy RP.
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 30.01.2020, 12:13 |
Źródło informacji | APPLiA Polska |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Image
PARP świętuje 20 lat Polski w Unii Europejskiej
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości przyłącza się do inicjatywy Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej i świętuje 20 lat Polski w strukturach UE. Celebracja nie może ominąć także polskich przedsiębiorców, którzy dzięki Funduszom Europejskim mogą liczyć na wsparcie w realizacji swoich pomysłów biznesowych. Zaprasza do wspólnego świętowania, bo będzie się działo.- 29.04.2024, 12:09
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PARP
-
Image
H2POLAND: rozwój wodoru wymaga wsparcia finansowego i systemowego PAP
Transformacja energetyczna jest bardzo kosztowna, ale nie możemy z niej zrezygnować, jeśli chcemy odejść od paliw kopalnych - powiedział podczas kongresu H2POLAND & NetZero Forum Marek Zieliński, dyrektor biura innowacji 3W w BGK. „Wodór jest naturalnym kierunkiem, w którym powinniśmy podążać. Może on znaleźć zastosowanie w transporcie lądowym, kolejowym, morskim i powietrznym. Dzięki temu obniżymy emisję i spowodujemy, że będzie nam się żyło zdrowiej” - tłumaczył Marek Zieliński. Według niego rozwój technologii wodorowych wymaga nie tylko wsparcia finansowego, ale także systemowego, m.in. wprowadzenia odpowiednich regulacji prawnych.- 29.04.2024, 10:35
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Nano-Care Deutschland AG launches next generation of sustainable PFAS-free oleophobic coatings
Rehlingen-Siersburg, - Nano-Care Deutschland AG, leader in the development of innovative surface finishes, is excited to announce the launch of its latest product range. Taking “next generation products” as its theme, the company is introducing a range of revolutionary solutions that not only offer maximum performance, but also place a strong emphasis on sustainability and environmental compatibility.- 29.04.2024, 09:02
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: APA-OTS