Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Dlaczego właśnie Polska? „Mamy ku temu historyczne predyspozycje, posiadamy jeden z najważniejszych w Europie ośrodków badawczych zajmujących się konopiami przemysłowymi, a polskie produkty konopne już dziś cieszą się uznaniem na wielu rynkach zagranicznych” - argumentują eksperci PI.
Zainteresowanie konopiami przemysłowymi rośnie na całym świecie. Wynika to głównie z różnorodnych możliwości zastosowania tej rośliny w przemyśle, budownictwie, gastronomii, włókiennictwie, medycynie i rolnictwie. Jednocześnie konopie można uprawiać praktycznie na każdym gruncie, bez nawożenia, niezależnie od warunków klimatycznych.
Według szacunków New Frontier Data wartość europejskiego rynku dóbr pochodzenia konopnego osiągnie w 2020 r. 1,5 mld dolarów, rośnie zaś w tempie dwudziestoprocentowym. Również dwucyfrowe tempo wzrostu odnotowuje polski rynek produktów wytworzonych na bazie konopi przemysłowych. Rośnie też rodzimy areał upraw - w 2019 r. przekroczył 3 tys. hektarów (to o 78 proc. więcej niż rok wcześniej).
Co zrobić, aby Polska w pełni wykorzystała szansę, jaką jest uprawa i przetwórstwo konopi włóknistych? Jak wskazują eksperci, potrzebne są zmiany legislacyjne, które ograniczą niepewność prawną towarzyszącą uprawie, przetwarzaniu i sprzedaży produktów konopnych.
Analitycy PI podkreślają, że uporządkowanie otoczenia prawnego branży konopi przemysłowych umożliwi rozwój tej gałęzi gospodarki. „Zmniejszenie niepewności prawnej umożliwi wdrożenie planowania długoterminowego i zwiększenie opłacalności inwestycji w nowe technologie upraw i obróbki konopi przemysłowych. Dojdzie do profesjonalizacji branży. Mikrofirmy zaczną się rozwijać i zwiększać zatrudnienie, a duże firmy będą pionierami nowych rozwiązań technologicznych” - czytamy w raporcie.
Eksperci podkreślają, że zrealizowanie tzw. scenariusza uporządkowanego rozwoju będzie również korzystne dla budżetu państwa, bo wzrost branży spowoduje wzrost dochodów podatkowych, zwłaszcza z podatków pośrednich.
Pełen tekst raportu znajduje się tutaj: https://www.politykainsight.pl/raporty/konopieprzemyslowe.
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 08.07.2020, 15:28 |
Źródło informacji | HemPoland |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
Holcim Polska: projekt Kujawy Go4ECOPlanet zredukuje niemal o 100 proc. emisje CO₂ z produkcji cementu PAP
Kujawy Go4ECOPlanet, strategiczny projekt CCS w Cementowni Kujawy należącej do Holcim Polska, będzie przełomem w dekarbonizacji przemysłu cementowego w Polsce i Europie. Instalacja, której uruchomienie planowane jest do 2030 r. będzie wychwytywać niemal 100 proc. emisji dwutlenku węgla z produkcji klinkieru, podstawowego składnika cementu. W ciągu 10 lat zostanie wyłapane ponad 10 mln ton CO₂ - to 10 proc. rocznej emisji w całym sektorze cementowym w Polsce.- 26.09.2025, 14:34
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
ORLEN na KNM 2025: wodór ważnym ogniwem dekarbonizacji rynku transportu
Wodór ma szansę stać się kluczowym filarem transformacji energetycznej. „Strategia ORLEN jasno określa wdrażanie wodoru jako pomostu dekarbonizacji, szczególnie transportu” - powiedział Jakub Lubiński, dyr. Działu Technologii Wodorowych ORLEN podczas Kongresu Nowej Mobilności Katowice 2025.- 26.09.2025, 13:37
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
GDDKiA przekroczyła półmetek dofinansowania w ramach FEnIKS
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) otrzymała unijne wsparcie na budowę dróg ekspresowych S6 Koszalin - Słupsk oraz S19 Lublin - Lubartów Północ. Oznacza to, że drogowcy mają już 17 inwestycji z umowami o dofinansowanie z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS). Ich łączna wartość to 22,7 mld zł, a dofinansowanie unijne wynosi 9,8 mld zł. Jest to już ponad 50 proc. alokacji przyznanej GDDKiA w ramach FEnIKS.- 26.09.2025, 12:50
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: GDDKiA
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ