Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Borówki to cenne źródło związków aktywnych o udowodnionym korzystnym oddziaływaniu na zdrowie. Publikowane są kolejne badania dotyczące ich właściwości zdrowotnych, w szczególności wpływu na mózg i pamięć, insulinooporność oraz choroby układu krążenia. Borówka od lat podbija plebiscyty najzdrowszych owoców świata. Przyszedł czas na Polskę.
„Borówki zapracowały na miano superowocu. Są nieocenione w zapobieganiu miażdżycy, cukrzycy, otyłości czy zespołowi metabolicznemu. Spowalniają procesy starzenia komórek, w tym mózgowych, działają przeciwwolnorodnikowo i ochronnie na struktury DNA. Są produktem niskoenergetycznym o wysokiej gęstości odżywczej, bogatym w aktywne związki o działaniu prozdrowotnym, wielokrotnie wykazanym w badaniach naukowych - mówiła w uzasadnieniu wyboru dr Justyna Bylinowska, dietetyk, redaktor naczelna Dietetycy.org.pl.
W plebiscycie udział wzięło 48 gatunków. Grupę żółtą wygrały banany, zieloną kiwi, czerwoną truskawki. Ostatecznie najwięcej głosów otrzymała borówka. Tytuł od społeczności dietetyków przyjął szef polskiego Stowarzyszenia Plantatorów Borówki Amerykańskiej.
„W sposób symboliczny odbieram tę nagrodę. Bardzo dziękujemy dietetykom, środowisku i redakcji, za to, że wymyślili i przeprowadzili ten wieloetapowy konkurs” - powiedział Ireneusz Komorowski, prezes SPBA.
Borówki mają jeden z najwyższych poziomów zdolności przeciwutleniającej wśród owoców i warzyw. Swoje właściwości zawdzięczają antocyjanom (w borówce zidentyfikowano 10 znanych antocyjanów). Zawartość tych substancji zależy m.in. od czynników klimatycznych. Uprawie sprzyjają kwaśne gleby i kontynentalny klimat. Duże amplitudy temperatur dziennych i rocznych sprzyjają uzyskaniu balansu słodyczy i kwasowości, który nadaje polskim borówkom wyjątkowy smak.
Smak sukcesu
„Borówka zyskuje na popularności. Jest ulubionym owocem dietetyków za sprawą swoich walorów odżywczych, smaku, za to że jest polska, że coraz bardziej dostępna. Jako producenci bardzo się z tego cieszymy. Od lat integrujemy się i wspieramy, by mądrze wykorzystać potencjał tego sukcesu” - powiedziała Katarzyna Grzegrzółka-Parafiniuk, przewodnicząca Fundacji Promocji Polskiej Borówki.
„Rosnąca popularność borówki to ogromna szansa, zarówno dla konsumentów, jak i dla nas, producentów. Dla konsumentów dlatego, że włączając owoce jagodowe do swojej diety, mogą w łatwy sposób sprawić, że stanie się ona bardziej kolorowa, lepiej zbilansowana i zdrowsza” - mówi Dominika Kozarzewska, członek zarządu Fundacji Promocji Polskiej Borówki.
Wspólny przekaz dwóch środowisk
Sezon na polską borówkę właśnie się rozpoczyna i potrwa do września. W 2019 borówki jadło aż 71 proc. Polaków. Siedem osób na dziesięć. Już 3 proc. jadło w sezonie borówki codziennie lub prawie codziennie, a 20 proc. kilka razy w tygodniu. 38 proc. co najmniej raz w tygodniu, a 59 proc. deklarowało zakupy 2-3 razy w miesiącu. Danych dostarczyły „Narodowe badania konsumpcji warzyw i owoców”, Kantar, INSPIRE smarter branding.
Dietetycy i plantatorzy wspólnie zwracają uwagę na to, że spożywanie owoców jagodowych zwiększa odporność i że warto korzystać z ich bogactwa. Zwłaszcza teraz w sezonie letnim.
Opracowanie sfinansowano ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw w ramach realizacji przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw kampanii „Czas na polskie superowoce!”.
Projekt jest realizowany pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
| Data publikacji | 29.07.2020, 14:11 |
| Źródło informacji | Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw |
| Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
Dalkia Polska przejmuje spółki Edison Next Poland wzmacniając kompetencje Grupy EDF w usługach związanych z transformacją energetyczną
Dalkia Polska, spółka należąca do francuskiej Grupy EDF (Électricité de France), sfinalizowała przejęcie 100% udziałów w dwóch spółkach: Edison Next Poland i Edison Next Services Poland. Transakcja ta pozwoli zwiększyć obroty polskiej spółki o niemal 100 milionów euro, wzmacniając pozycję Dalkii w Polsce - jej drugim co do wielkości rynku zagranicznym.- 15.12.2025, 14:41
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Dalkia
-
Image
Voltage Energy otrzymuje od UL Solutions pierwszy w branży certyfikat EBOS obejmujący cały system 2 kV
- 15.12.2025, 13:31
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PR Newswire
-
BingX świętuje osiągnięcie 40 mln użytkowników w 2025 r., uruchamiając kampanię „Beyond the Alpha"
W 2025 roku BingX odnotował 100% wzrost liczby użytkowników, a szczytowy 24-godzinny wolumen obrotu przekroczył 26 mld USD, co potwierdza globalne przyjęcie oraz dynamiczny rozwój platformy.- 15.12.2025, 13:28
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PR Newswire
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ