Pobierz materiał i Publikuj za darmo
![GDDKiA - S5 Bydgoszcz Opławiec - Bydgoszcz Błonie](/sites/default/files/styles/open_article_750/public/attachments/202012/DOC.20201230.38086338.1.jpg?itok=D3DbE9ov)
Obwodnica Bydgoszczy omija miasto od zachodu, północy i południa, tworząc ponad 36-kilometrową trasę okrążającą miasto wraz z terenami powiatu bydgoskiego.
Oddawany jutro do użytku kierowcom odcinek S5 jest dwujezdniową drogą ekspresową o dwóch pasach ruchu w każdą stronę z rezerwą na trzeci.
Na trasie powstały liczne obiekty inżynierskie, w tym trzy przejścia dla zwierząt oraz dwa węzły drogowe: Bydgoszcz Zachód w Pawłówku oraz Bydgoszcz Miedzyń w Lisim Ogonie. Zrealizowano też przebudowę istniejącej sieci drogowej oraz budowę chodników, ścieżek rowerowych i oświetlenia drogowego. Wykonane zostały urządzenia ochrony środowiska, w tym ekrany akustyczne. Według prognoz nowo powstałą drogę może przejeżdżać w najbliższych latach ponad 20 tys. pojazdów na dobę. Prace wykończeniowe na obwodnicy potrwają jeszcze do wiosny 2021 r.
Łączna wartość inwestycji – budowy drogi ekspresowej S5 na czterech odcinkach z Nowych Marz do węzła Bydgoszcz Błonie wynosi ponad 2 mld zł. Dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego to nieco ponad 1 mld zł. Wartość kontraktu dla odcinka obwodnicy Bydgoszczy pomiędzy węzłami Bydgoszcz Opławiec i Bydgoszcz Błonie to ponad 328 mln zł.
Pozostałe odcinki drogi S5
Trwa budowa pozostałych trzech odcinków drogi ekspresowej S5, na których konieczny był wybór nowych wykonawców. Odcinek Bydgoszcz Błonie - Szubin Północ o długości blisko 10 km powstaje planowo, a termin jego ukończenia to IV kwartał 2021 r. Odcinki Nowe Marzy - Świecie Południe oraz Świecie Południe - Bydgoszcz Północ przeszły w ostatnich tygodniach kilka zmian organizacji ruchu w związku z postępami prac. Łączna długość obu odcinków relacji Nowe Marzy – Bydgoszcz Północ to ponad 45 km, a ich ukończenie jest planowane na III kwartał 2022 r.
Kalendarium
23 lipca 2010 r. - Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Bydgoszczy wydał decyzję ustalającą środowiskowe uwarunkowania dla przebiegu drogi ekspresowej S5.
1 października 2014 r. - ogłoszono przetarg na realizację.
12 października 2015 r. - podpisano umowy na zaprojektowanie i budowę prawie 130 km drogi ekspresowej S5 na terenie województwa kujawsko-pomorskiego.
31 grudnia 2019 r. - udostępniliśmy do ruchu całą trasę główną od węzła Bydgoszcz Północ do węzła Bydgoszcz Opławiec (kilka miesięcy przed terminem umownym).
31 grudnia 2020 r. – udostępnimy do ruchu całą trasę główną od węzła Bydgoszcz Opławiec do węzła Bydgoszcz Błonie, czyniąc tym samym całą obwodnicę Bydgoszczy przejezdną.
Zysk dla mieszkańców i transportu
Bydgoszcz była dotychczas miastem szczególnie obciążonym ruchem tranzytowym, na który nakładał się ruch lokalny. Oddając zachodnią część obejścia miasta, łączymy w całość obwodnicę Bydgoszczy, która wyprowadza ruch tranzytowy z centrum, szczególnie relacji Poznań - Gdańsk. Ósme co do wielkości miasto w Polsce, dzięki inwestycjom na sieci dróg krajowych, będzie mogło jeszcze bardziej wykorzystać swoją lokalizację rozwijając infrastrukturę logistyczną. Droga ekspresowa S5 zbliża Bydgoszcz do autostrady A1, a w stronę Wielkopolski do autostrady A2.
Źródło informacji: GDDKiA
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 30.12.2020, 18:23 |
Źródło informacji | GDDKiA |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
Inwestycje Holcim w rozwój terminala przemiałowego w Szczecinie PAP
Holcim Polska, lider innowacyjnych i zrównoważonych rozwiązań budowlanych, rozpoczyna modernizację przemiałowni w porcie w Szczecinie. To jeden z kluczowych projektów firmy, związany z linią cementu i wspierający zrównoważone budownictwo w Polsce.- 11.02.2025, 14:13
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
Bank Ochrony Środowiska i Rejonowy Bank Spółdzielczy w Lututowie sfinansują nowoczesną biogazownię produkującą biometan
Czysta energia, zmniejszenie negatywnego wpływu na środowisko, czy nowe miejsca pracy - to tylko niektóre korzyści płynące z rozwoju biogazowni. Produkowany w nich biometan rośnie na znaczeniu w sektorze OZE, przyczyniając się do transformacji energetycznej kraju. Dzięki wsparciu finansowemu Banku Ochrony Środowiska oraz Rejonowego Banku Spółdzielczego w Lututowie, w województwie mazowieckim powstaje nowoczesna instalacja, która przyczyni się do wzrostu niezależności energetycznej i rozwoju lokalnej gospodarki.- 11.02.2025, 12:39
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: BOŚ
-
Image
PFR i Baltic Hub napędzają transformację energetyczną Polski na Bałtyku
Morska farma wiatrowa Baltica 2 na Bałtyku stanowi istotny element transformacji energetycznej Polski. Ten największy projekt OZE w Polsce istotnie wzmacnia bezpieczeństwo energetyczne kraju oraz rozbudowuje jego potencjał morski. Inwestycja pozwoli na produkcję zielonej energii dla około 2,4 miliona gospodarstw domowych. Fundamentalną rolę w realizacji tego przełomowego projektu odgrywa Polski Fundusz Rozwoju (PFR) dzięki inwestycji w terminal 5 (T5) w gdańskim porcie Baltic Hub.- 11.02.2025, 09:02
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Polski Fundusz Rozwoju
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ