Newsletter

Debata PARP: polskie firmy potrzebują cyfrowego przełomu

08.09.2021, 11:05aktualizacja: 08.09.2021, 13:27

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Fot. PAP/S. Leszczyński (1)
Fot. PAP/S. Leszczyński (1)
Pomimo pandemii COVID-19 i kolejnych lockdownów, ponad połowa właścicieli polskich małych i mikroprzedsiębiorstw wciąż deklaruje, że nie jest zainteresowana dalszą cyfryzacją swoich usług. To fatalna wiadomość, gdyż od otwartości na innowacje i umiejętności skutecznego docierania do klientów w sieci zależy sukces rynkowy sektora MŚP. Tej tematyce poświęcona była debata ekspercka pt. „Rola Internetu w cyfryzacji MŚP a kompetencje przyszłości” zorganizowana przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) w ramach Forum Ekonomicznego w Karpaczu.

W najtrudniejszych miesiącach pandemii najlepiej poradziły sobie przedsiębiorstwa, które potrafiły sprawnie wykorzystywać nowoczesne technologie i skutecznie docierać do klientów za pośrednictwem internetu. Kolejne obostrzenia zmusiły firmy i konsumentów do automatyzacji codziennych czynności - nauki, pracy, zakupów.

Uczestnicząca w dyskusji Izabela Banaś zauważyła, że cyfryzacja jest pojęciem bardzo szerokim i w każdej branży może przybierać odmienną formę.

„W przedsiębiorstwach produkcyjnych mówimy o rozwijaniu „przemysłu 4.0”, który opiera się na wykorzystywaniu dużej ilości danych w czasie bieżącym i ich bezpośrednim przetwarzaniu w towary. W kontekście firm usługowych - o cyfryzacji całych procesów, takich jak logistyka czy sprzedaż” - wyjaśniała Izabela Banaś.

„Kluczowym elementem cyfryzacji, niezależnie od branży, pozostaje jednak podnoszenie kompetencji wszystkich pracowników. Umiejętność skutecznego wykorzystywania innowacyjnych technologii i narzędzi marketingowych nowej generacji, takich jak social media czy sprzedaż online, może mieć decydujący wpływ na pozycję rynkową danej organizacji” - dodała.

Jako przykład konkretnego wsparcia procesu cyfryzacji sektora MŚP w Polsce, Izabela Banaś wskazała na realizowany przez PAPR w zeszłym roku konkurs „100 najlepszych projektów na zwiększenie poziomu cyfryzacji w firmie”. Jego celem było zachęcenie przedsiębiorstw, głównie tych najmniejszych, do wprowadzenia nawet niewielkich zmian w ich funkcjonowaniu, ukierunkowanych na cyfryzację i automatyzację procesów. Konkurs PARP okazał się sukcesem - aż 72 proc. laureatów stanowiły mikrofirmy, które, jak wskazują badania rynkowe, w znacznie mniejszym stopniu od większych podmiotów korzystają z innowacji.

„Polskie firmy wciąż mają do nadrobienia spore zaległości w obszarze efektywnego wykorzystywania nowoczesnych technologii. Według najnowszych danych Eurostatu, Polska zajmuje czwarte miejsce jeżeli chodzi o poziom ucyfrowienia sektora MŚP - niestety od końca. PARP z Bankiem Światowym prowadzi badania, z których wynika, że choć pandemia skłoniła wiele firm do większej aktywności w obszarze innowacji i wykorzystywania internetu, to aż 50 proc. małych i 68 proc. mikroprzedsiębiorstw uważa, że nic nie musi robić w tym zakresie” - mówiła Izabela Banaś, zastępca dyrektora w Departamencie Analiz i Strategii PARP.

„Aktualną propozycją PAPR jest projekt >>Wsparcie MŚP w obszarze cyfryzacji - Bony na cyfryzację<<. Ma na celu zwiększenie wykorzystania technologii cyfrowych w polskich przedsiębiorstwach. Przedsiębiorca ubiegający się o dofinansowanie może liczyć na wsparcie w wysokości od 51 do nawet 255 tys. zł. Wnioski będzie można zgłaszać w terminie od 20 września do 20 października 2021 r., a wszystkie potrzebne dokumenty można już znaleźć na stronach Agencji” - powiedziała Izabela Banaś.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

 

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 08.09.2021, 11:05
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Pozostałe z kategorii

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ