Pobierz materiał i Publikuj za darmo
„Owocowe czwartki”, „miła atmosfera pracy”, „dogodna lokalizacja” – te powtarzające się elementy szeregu ogłoszeń wydają się już nie odpowiadać realiom dynamicznie zmieniającego się rynku pracy. Pandemia koronawirusa całkowicie przewartościowała bowiem preferencje i oczekiwania pracowników. Profity, na które masowo zwracano uwagę jeszcze pod koniec 2019 roku, dziś schodzą na plan dalszy lub całkowicie znikają z listy priorytetów, jakimi kierują się osoby poszukujące zatrudnienia bądź rozważające zmianę miejsca pracy.
Do takich wniosków zgodnie doszli, zaproszeni przez Polski Fundusz Rozwoju, eksperci podczas debaty pt. „Zmiana percepcji benefitów w drugim roku pandemii”. Spotkanie odbyło się w ramach XXX Forum Ekonomicznego w Karpaczu - trwającego w dniach 7-9 września - największego wydarzenia finansowo-gospodarczego w naszej części Europy.
„Podstawową troską Polaków w drugim roku pandemii wciąż pozostaje zdrowie – własne i całej rodziny. Znajduje to odzwierciedlenie w coraz powszechniejszym proponowaniu przez pracodawców ubezpieczeń zdrowotnych i polis na życie. Firmy masowo oferują również wsparcie psychologiczne i psychiatryczne – nie tylko wybranym jednostkom, ale całym załogom. W praktyce całkowicie odeszliśmy od biletów do kin czy karnetów na siłownie, które przez dłuższy czas pozostawały zamknięte” – wyjaśniał Jan Grzegorz Prądzyński, prezes Polskiej Izby Ubezpieczeń.
„Jako pracownicy spadliśmy na sam dół piramidy Maslowa, gdyż odruchową reakcją na taki wstrząs, jak pandemia, jest chęć przetrwania. Wielu pracowników uznało, że w niepewnych czasach lepiej zachować dotychczasowe stanowisko pracy, co na wiele miesięcy zatrzymało rotację w polskich firmach. Jednak nie można ukrywać, że populacja Polski zmniejsza się i walka o pracownika, zwłaszcza wykwalifikowanego, stanie się jednym z głównych zajęć pracodawców” – mówił Andrzej Kubisiak, zastępca dyrektora Polskiego Instytutu Ekonomicznego.
Perspektywicznym i coraz powszechniejszym sposobem na przyciągnięcie pracownika lub zachęcenie go do pozostania w dotychczasowym miejscu pracy mają być również Pracownicze Plany Kapitałowe (PPK). Jest to powszechny program systematycznego oszczędzania z przeznaczeniem na zaspokojenie potrzeb finansowych po zakończeniu aktywności zawodowej. Pieniądze gromadzone w ramach PPK (od pracodawcy, pracownika i państwa) są środkami prywatnymi i dostępnymi „od ręki”, a przez fakt dopłat od pracodawcy, który decyduje o och wysokości (min. 1,5%, maks. 4%) może być formą atrakcyjnego i nowoczesnego finansowego benefitu dla pracowników, którzy samodzielnie dysponują zgromadzonymi oszczędnościami.
Pomimo, że w Polsce dopiero budowana jest kultura oszczędzania, a także ze względu na dotychczasowe negatywne doświadczenia społeczne związane z systemem emerytalnym, Pracownicze Plany Kapitałowe dopiero nabierają rozpędu. Robert Zapotoczny, prezes zarządu PFR Portal PPK przekonywał jednak, że pracodawcy coraz chętniej będą sięgali po to rozwiązanie, traktując je jako jeden z dodatkowych benefitów dla pracowników.
„Pracownicze Plany Kapitałowe już w najbliższych latach staną się pożądanym elementem dodatkowego wynagrodzenia i drogą do gromadzenia oszczędności, których wciąż brakuje. Naszą rolą jest rzetelne informowanie przyszłych uczestników PPK, że gromadzone środki są rozsądnie inwestowane i gotowe do natychmiastowego podjęcia, a także, że stanowią doskonałe zabezpieczenie na przyszłość i dodatek do emerytury” – wyjaśniał Robert Zapotoczny.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 09.09.2021, 15:53 |
Źródło informacji | PAP MediaRoom |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Image
Firma Yutong Bus dostarczyła do Ameryki Łacińskiej już 500 szt. nowego modelu vana – V6
- 23.12.2024, 14:06
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PR Newswire
-
Image
Bezpieczeństwo jest największym luksusem - światowa premiera flagowego modelu Chery TIGGO 9
- 23.12.2024, 13:14
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PR Newswire
-
Image
FPP: paragonowa biurokracja kontra cyfrowa rzeczywistość
Pracownicy i pracodawcy muszą gromadzić papierowe paragony, by udokumentować wydatki na posiłki w ramach benefitów żywieniowych, mimo że firmy od dawna stosują znacznie prostszy i nowocześniejszy mechanizm kontroli. Ten zbędny – zdaniem FPP, wymóg szczególnie kontrastuje z podejściem państwa do innych świadczeń społecznych, gdzie beneficjenci nie muszą w jakikolwiek sposób dokumentować swoich wydatków. Federacja Przedsiębiorców Polskich apeluje o naprawę tych przestarzałych przepisów.- 23.12.2024, 12:52
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Federacja Przedsiębiorców Polskich