Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych stwierdził, że to właśnie kolej jest obecnie motorem inwestycji proekologicznych w sektorze transportowym. Zaznaczył również, że potężne inwestycje w całej Grupie PKP stanowią stabilne, długoterminowe i dobrze płatne źródło zamówień dla wielu polskich firm.
O ekologicznym aspekcie zarządzania nieruchomościami kolejowymi opowiedział Krzysztof Golubiewski, członek zarządu PKP S.A. Zapewnił, że wszystkie realizowane obecnie projekty dworcowe uwzględniają najnowsze standardy w zakresie ochrony środowiska. Wspomniał też o remediacji, czyli oczyszczaniu kolejowych gruntów z zanieczyszczeń.
Nasilenie ekstremalnych zjawisk pogodowych na przestrzeni ostatnich dwóch lat oraz ich wpływ na funkcjonowanie transportu kolejowego podsumował Tomasz Gontarz, członek zarządu PKP Intercity S.A. Jego zdaniem zmiany klimatu oraz towarzyszące im zjawiska już teraz mocno zaburzają wysoką dotychczas przewidywalność tego środka transportu.
Dla Tomasza Warchoła, prezesa zarządu Kolei Małopolskich kwestią kluczową pozostawała energia elektryczna, której pozyskiwanie jest coraz droższe i stanowi już 20 proc. budżetu przewoźnika. Dlatego KM wdrażają szereg mechanizmów związanych z pomiarowaniem, rekuperacją (odzyskiwaniem energii z hamowania) oraz tzw. ecodrivingiem.
Paneliści dyskutowali też o kwestiach gotowości infrastrukturalnej do przerzucania ruchu na zelektryfikowaną sieć trakcyjną oraz redukcji liczby pojazdów o napędzie spalinowym. W tym kontekście wspomniano najnowszą alternatywę w postaci lokomotywy wodorowej, która zadebiutowała na TRAKO 2021.
Tomasz Gontarz przypomniał, że Polska ma trzecią co do wielkości sieć kolejową w Europie po Francji i Niemczech, liczącą 19 tys. km czynnych torów. Podał również obiecujące dane świadczące o ogromnym potencjale rozwojowym tego środka transportu, biorąc pod uwagę średnią roczną liczbę podróży pociągiem przypadającą na jednego obywatela.
Członek zarządu PKP Intercity S.A. podał, że przeciętny Polak rocznie odbywa tylko 9 podróży koleją. Dla porównania Francuzi odbywają ich 19, a Niemcy - 35. Gontarz stwierdził, że można przynajmniej dwukrotnie zwiększyć liczbę pasażerów kolejowych w Polsce. Potencjał przewozu może wzrosnąć do nawet 700 mln pasażerów rocznie.
Tomasz Gontarz zaznaczył, że motorem wzrostu może być też stosunkowo świeża świadomość ekologiczna wśród obywateli. Biorąc pod uwagę, że już 85 proc. taboru pasażerskiego PKP Intercity stanowią pojazdy elektryczne nie emitujące spalin, preferencje konsumentów będą się zmieniać w stronę bardziej ekologicznych form transportu.
Panel "Kolej neutralna klimatycznie - czy to w Polsce to jest możliwe" odbył się w ramach 14. Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO 2021 zorganizowanych w dniach 21-24 września 2021 w Gdańsku.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 22.09.2021, 14:07 |
Źródło informacji | PAP MediaRoom |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |