Pobierz materiał i Publikuj za darmo
„Bardzo ważne jest współdziałanie polityków, uczelni, biznesu i organizacji pozarządowych, bo dopiero ono może przynieść konkretne korzyści – mówił prof. Piotr Wachowiak, rektor Szkoły Głównej Handlowej. - Trzeba wszystko rozpocząć od edukacji i kształtowania pewnych podstaw, żeby można było potem realizować wszystkie ważne wyzwania” – podkreślał.
Główny temat dyskusji stanowiła społeczna odpowiedzialność biznesu.
„Doszliśmy do wniosku, że nie będzie rozwoju gospodarczego bez rozwoju społecznego. A ten rozwój zaczyna się w społecznościach lokalnych, w społeczeństwie obywatelskim – stwierdził Tomasz Robaczyński, członek zarządu Banku Gospodarstwa Krajowego. - Chcemy nasze działania ukierunkować na ten rozwój lokalny w czterech obszarach: sport, kultura, edukacja i środowisko” – dodał.
Robaczyński wyjaśnił, że realizacja tego założenia odbywa się poprzez fundacje banku, takie jak: Fundacja BGK im. J. K. Steczkowskiego, wspierająca działania lokalne, Fundacja State of Poland, promująca polską gospodarkę oraz Most the Most, która buduje kapitał społeczny poprzez wspieranie kultury, twórców i międzypokoleniowej współpracy.
„Ekologia, społeczeństwo, gospodarka – w każdym z tych trzech obszarów funkcjonujemy i w każdym z nich staramy się zrównoważyć swoją politykę – deklarował Mirosław Gilarski, doradca dyrektora generalnego Lasów Państwowych. - Podejmujemy wiele różnych działań, współpracujemy z samorządami, budujemy z nimi infrastrukturę turystyczną. Realizujemy też szereg różnych programów takich jak ścieżki edukacyjne, imprezy sportowe i kulturalne. To jest nasza społeczna odpowiedzialność biznesu. Tak było od początku istnienia Lasów Państwowych i mają one tę odpowiedzialność zapisaną w swoim DNA” – zaznaczył.
„Każdy z nas może patrzeć na odpowiedzialność społeczną z innej strony i wszyscy możemy się zgodzić, że ta perspektywa jest zbieżna – wskazał Patryk Demski, wiceprezes zarządu ds. Strategii i Rozwoju, TAURON Polska Energia S.A. - Nasza organizacja obejmuje cztery najbardziej uprzemysłowione województwa Polski, co rodzi odpowiedzialność za ład, za krajobraz. Jest dla nas ważne, jak odpowiadamy przed samorządami i czy nasz cel biznesowy nie narusza istotnych interesów świata na zewnątrz biznesu - świata społecznego. Tauron nie tylko może, ale i chce wspierać projekty społeczne” – uzupełnił.
Renata Fijałkowska, przedstawicielka województwa małopolskiego na rzecz osób wykluczonych społecznie podkreślała wagę współpracy przedsiębiorstw z organizacjami pozarządowymi. Jej zdaniem ważne jest nie tylko korzystanie ze wsparcia finansowego, ale współtworzenie fundacji i organizacji przy firmach.
„Mamy sobie wzajemnie wiele do zaoferowania i wspólnie możemy dużo zrobić na szczeblu lokalnym” – mówiła Fijałkowska, zwracając uwagę na to, że to właśnie organizacje pozarządowe mają najlepiej rozpoznane potrzeby społeczności lokalnych, a firmy dysponują środkami i kadrami.
Uczestnicy panelu wskazywali również na kryzys zaufania społecznego i niesłabnącą fale dezinformacji, która nabrała rozpędu podczas pandemii. Powstrzymanie jej stanowi wielką odpowiedzialność dla poważnych, wiarygodnych mediów. Wojciech Surmacz, prezes zarządu Polskiej Agencji Prasowej zwrócił uwagę, że obecnie tzw. infodemia nadal stanowi ogromny problem i wpływa destrukcyjnie na społeczeństwo, co widać chociażby w kontekście szczepień na koronawirusa.
„Kilka dni po ogłoszeniu pandemii w 2020 roku, w marcu Światowa Organizacja Zdrowia ogłosiła infodemię, czyli niekontrolowany atak wszelkiego rodzaju fałszywych informacji – mówił Wojciech Surmacz. - Infodemia wyrządziła więcej szkód w biznesie i szeroko pojętej ekonomii, w kontekście globalnym i lokalnym, niż sama pandemia” – zauważył.
Jak stwierdził, Polska Agencja Prasowa zareagowała natychmiast na to zjawisko.
„Zdajemy sobie sprawę od samego początku z odpowiedzialności, jaka na nas ciąży. To, co mogliśmy zrobić od razu - to kampania społeczna w mediach internetowych, która polegała na wskazaniu jednego, wiarygodnego źródła informacji – strony gov.pl. Następnie uruchomiliśmy bezpłatny serwis koronawirusowy, czyli ok. 150 informacji dziennie na temat wszystkiego, co jest związane z pandemią. Do korzystania z niego zgłosiło się ponad 350 mediów i to podniosło ich wiarygodność oraz zwiększyło dostęp obywateli do prawdziwych informacji” – wyjaśnił prezes PAP.
Dodał również, że kolejnym działaniem było uruchomienie z pomocą GovTech Polska projektu #Fake Hunter, serwisu, w którym eksperci i dziennikarze PAP weryfikują nadsyłane przez internautów informacje budzące wątpliwości.
„Przeżywamy kryzys informacyjny, z którego wynikają kolejne kryzysy, takie jak gospodarczy, zdrowotny i tak dalej” – wskazał Wojciech Surmacz.
„Infodemia, czyli pandemia fałszywych informacji, to poważny problem, bowiem nie możemy ograniczyć dostępu do informacji mimo szumu informacyjnego i dezinformacji, jakie on niesie – zgodził się prof. Piotr Wachowiak. - Musimy nauczyć studentów analizy informacji i wyciągania wniosków. I tutaj ponownie pojawia się ważna rola uczelni, aby kształtować umiejętność analizy informacji” – zaznaczył.
„Społeczna odpowiedzialność biznesu – to jest działalność oparta na takich wartościach jak prawda, szacunek, uczciwość, współpraca, profesjonalizm. Ma ona charakter długoterminowy i wykracza poza podstawową działalność przedsiębiorstwa. Daje większe korzyści podmiotom, na rzecz których są podejmowane działania niż danemu przedsiębiorstwu” – podsumował dyskusję rektor SGH.
Źródło informacji PAP MediaRoom
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 03.11.2021, 16:17 |
Źródło informacji | PAP MediaRoom |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |