Newsletter

Polska: EBI wspiera modernizację taboru PKP Intercity kredytem w wysokości 2 mld PLN

10.12.2021, 13:37aktualizacja: 10.12.2021, 13:43

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- Kredyt sfinansuje zakup nowego taboru oraz modernizację istniejących jednostek.

- Zwiększy atrakcyjność kolei dla pasażerów, poprawiając komfort podróży. Przyczyni się do zwiększenia częstotliwości korzystania z PKP Intercity i może zmienić zwyczaje Polaków z korzyścią dla wyboru podróży koleją.

- 2 mld PLN to pierwsza część szerszego zobowiązania kredytowego w wysokości 4,5 mld zł zatwierdzonego przez Radę Dyrektorów EBI na rzecz PKP Intercity. - To największy pojedynczy kredyt EBI, jaki kiedykolwiek zatwierdzono dla sektora kolejowego w Polsce.

- Umowa kredytu została podpisana dzisiaj w Warszawie.

Sektor kolejowy w Polsce wzmacnia się dzięki znaczącemu finansowaniu przez Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) dla PKP Intercity, największego polskiego przewoźnika dalekobieżnego. EBI i PKP Intercity podpisały umowę kredytu na kwotę 2 mld PLN (ok. 434 mln euro), która pomoże spółce sfinansować strategiczny program unowocześniania taboru, mający na celu zwiększenie częstotliwości, bezpieczeństwa i atrakcyjności przejazdów pociągami dalekobieżnymi na terenie całego kraju, a także poprawę dostępności dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej.

Podpisany kredyt jest pierwszą częścią szerszego zobowiązania kredytowego na kwotę 4,5 mld PLN (blisko 1 mld EUR) zatwierdzonego przez Radę Dyrektorów EBI na rzecz PKP Intercity. Zobowiązanie to stanowi największy pojedynczy kredyt EBI, jaki kiedykolwiek został zatwierdzony dla sektora kolejowego w Polsce.

Wiceprezes EBI prof. Teresa Czerwińska, prezes zarządu PKP Intercity Marek Chraniuk oraz członek zarządu ds. finansowych Artur Resmer podpisali dziś w Warszawie umowę kredytową. Co jest warte podkreślenia to fakt, że to wydarzenie miało miejsce w kończącym się niebawem 2021 roku, obchodzonym jako Europejski Rok Kolei.

W szczegółach projekt obejmuje zakup 108 lokomotyw elektrycznych, 300 wagonów pasażerskich, 38 wagonów piętrowych typu push-pull oraz modernizację 14 elektrycznych zespołów trakcyjnych i 288 wagonów pasażerskich należących do PKP Intercity.

W perspektywie do 2028 r. ponad 30% całego taboru PKP Intercity zostanie zmodernizowane dzięki finansowaniu w ramach tego projektu. Planowane inwestycje mogą spowodować dodatkowy wzrost liczby pasażerów o około 25 mln w 2028 roku. Obejmują one m.in. oszczędność czasu dla pasażerów, zmniejszenie kosztów eksploatacji pojazdu, poprawę bezpieczeństwa i zmniejszenie kosztów środowiskowych systemu transportowego. Flota będzie służyła przede wszystkim do dalekobieżnych podróży krajowych w ramach umowy o świadczenie usług publicznych, realizowanych w dużej mierze na Transeuropejskiej Sieci Linii Transportowych (TEN-T).

Wiceprezes EBI prof. Teresa Czerwińska skomentowała:

„Cieszymy się, że możemy wspierać PKP Intercity w jej ambitnych planach odnowy taboru. Zrównoważony transport jest częścią rozwiązania kryzysu klimatycznego. Pociągi są ważnym atutem umożliwiającym osiągnięcie bardziej przyjaznego klimatowi stylu życia, bez rezygnacji z komfortu. Lepsze pociągi poprawiają mobilność i wygodę, tworzą połączenia, a jednocześnie pomagają zazieleniać nasze gospodarki, przenosząc ruch z dróg na tory. Projekt ten jest uzupełnieniem wielu inwestycji infrastrukturalnych wspieranych przez EBI w poprzednich latach, które obejmują modernizację sieci kolejowej i modernizację taboru dużych operatorów, takich jak PKP Intercity”.

Prezes zarządu PKP Intercity Marek Chraniuk powiedział:

„Kolej, jako najbardziej przyjazny środowisku środek transportu publicznego, aspiruje do tego, by być środkiem transportu pierwszego wyboru dla jak największej części społeczeństwa. W celu wdrożenia Europejskiego Zielonego Ładu i przekonania milionów pasażerów do podróżowania koleją, PKP Intercity ogłosiło w tym roku kontynuację największego w swojej historii programu inwestycyjnego, w ramach którego do 2030 roku zainwestuje 19 mld zł w nowoczesny tabor. Dlatego bardzo cieszy nas podpisanie umowy z EBI na finansowanie naszych ogromnych inwestycji taborowych, które zapewnią komfortowe i bezpieczne warunki podróży. Modernizujemy naszą flotę z myślą o potrzebach i preferencjach różnych grup podróżnych. Dążymy do tego, aby nasze usługi były dostępne dla absolutnie wszystkich pasażerów”.

Dodatkowe informacje o polskim sektorze kolejowym

• W ciągu ostatnich 10 lat Polska podjęła znaczące prace na rzecz poprawy infrastruktury kolejowej w całym kraju, przy dużym wsparciu EBI (3,9 mld EUR kredytów na 19 projektów o łącznych nakładach inwestycyjnych prawie 11 mld EUR). Projekt ten jest, zatem uzupełnieniem wielu inwestycji infrastrukturalnych wspieranych przez EBI oraz przez dotacje unijne w latach ubiegłych. Wsparcie zarówno Banku jak i UE pozwoliło osiągnąć zakładane korzyści ekonomiczne z inwestycji infrastrukturalnych.

• Długość użytkowanej linii kolejowej w Polsce (19461 km) jest trzecią najdłuższą w UE po Francji i Niemczech, chociaż wskaźnik wykorzystania pasażerskiego transportu kolejowego (liczba pasażerów w ruchu kolejowym/liczba mieszkańców w kraju) wynoszący 8,7x (w 2019) nadal pozostaje w tyle za europejską średnią 20,1x.

• Popyt na usługi PKP Intercity dynamicznie rośnie z 25,6 pasażerów mln w 2014 roku do 48,9 mln pasażerów w 2019 (+91%), średnio 14% rocznie. Podaż usług w tym okresie wzrosła o 60% (średnio +10% rocznie). Patrząc w przyszłość, oczekuje się, że popyt będzie rósł stopniowo, osiągając poziom z 2019 r. w 2025 r. i 84 mln pasażerów w 2029 r.

• Obecny program inwestycyjny PKP Intercity (19 mld PLN - 4,2 mld EUR w latach 2021-2030) przewiduje dalszy znaczący wzrost zmodernizowanego i nowego taboru. Przyczyni się to do zaspokojenia oczekiwanego popytu i zwiększenia zdolności do świadczenia wysokiej jakości usług, a także promocji zrównoważonego transportu. Prace modernizacyjne taboru cały czas trwają, nowe akwizycje, w tym dopuszczenie do eksploatacji, nastąpią w latach 2021-2028.

• Unowocześniając swoją flotę i pracując nad konceptem nowoczesnych pociągów, PKP Intercity zależy na tym, by ich wyposażenie i organizacja przestrzeni była jak najlepiej dostosowana do potrzeb różnych grup klientów, w tym osób starszych, z niepełnosprawnościami czy osób z małymi dziećmi. PKP Intercity podejmie również ważne kroki w celu rozpoznania problematyki równości i jej wpływu na projektowanie składów piętrowych typu push-pull oraz uczynienia pociągów bardziej komfortowymi i bezpieczniejszymi dla kobiet.

• To piąta umowa pożyczki podpisana między EBI a PKP Intercity od 2006 roku. Poprzednia pożyczka została podpisana w 2019 roku. Więcej szczegółów tutaj: https://www.intercity.pl/pl/site/o-nas/dzial-prasowy/aktualnosci/ebi-wspiera-inwestycje-taborowe-pkp-intercity.html

Informacje ogólne

Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) jest instytucją Unii Europejskiej udzielającą kredytów długoterminowych, której udziałowcami są państwa członkowskie. EBI zapewnia długoterminowe wsparcie finansowe dla rzetelnie przygotowanych inwestycji, przyczyniając się w ten sposób do realizacji celów polityki unijnej. Bank finansuje projekty w czterech priorytetowych obszarach - infrastruktura, innowacje, klimat i środowisko, małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP). W 2020 r. Grupa EBI zapewniła finansowanie projektów w Polsce w wysokości 5,2 mld euro.

PKP Intercity to największy polski operator kolejowy, który zapewnia komunikację pomiędzy dużymi miastami oraz popularnymi ośrodkami turystycznymi w kraju, łączy mniejsze ośrodki z aglomeracjami, a także umożliwia wygodne podróżowanie po Europie, zapewniając mieszkańcom coraz większej liczby miast i miejscowości dostępność komunikacyjną. W ramach kontynuacji strategii taborowej „PKP Intercity - Kolej Dużych Inwestycji” do 2030 roku spółka zainwestuje 19 mld zł w nowoczesny tabor, który zapewni komfortowe i bezpieczne warunki podróżowania. Przewoźnik intensywnie rozwija ofertę dla pasażerów, by kolej stała się środkiem transportu pierwszego wyboru. Rozwój kolei jako najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego wpisuje się w założenia Europejskiego Zielonego Ładu. PKP Intercity dąży również do tego, by stać się pierwszym polskim przewoźnikiem pasażerskim, którego działalność będzie neutralna dla klimatu.

KONTAKT:

Andrea Morawski

Press Officer

e-mail: a.morawski@eib.org

tel. +352 43 79 83427

tel. +352 691 284 349

Katarzyna Karpiuk

Press Officer

e-mail: k.karpiuk@ext.eib.org

tel. +48 22 3100522

tel. +48 502 355 687

website: www.eib.org/press

Press Office

tel. +352 4379 21000

e-mail: press@eib.org

http://twitter.com/EIB

http://www.facebook.com/EuropeanInvestmentBank

https://www.instagram.com/europeaninvestmentbank/

https://www.youtube.com/user/EIBtheEUbank

http://www.eib.org/infocentre/rss/index.htm

http://www.linkedin.com/company/9360

Katarzyna Grzduk

rzecznik prasowa

e-mail: rzecznik@intercity.pl

tel. +48 505 554 384

Źródło informacji: PKP IC

 

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 10.12.2021, 13:37
Źródło informacji PKP IC
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ