Newsletter

Polskie banki deklarują współpracę w walce z cyberprzestępczością

16.12.2021, 11:51aktualizacja: 16.12.2021, 12:13

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

PAP MediaRoom - kadr z filmu
PAP MediaRoom - kadr z filmu
Dynamicznemu rozwojowi bankowości cyfrowej towarzyszy wzrost aktywności cyberprzestępców – w ciągu ostatnich lat liczba zgłoszonych incydentów bezpieczeństwa w sieci uległa podwojeniu. „Walczymy nie z amatorami, ale ze zorganizowanymi grupami profesjonalistów, dlatego - jako cały sektor - musimy stale inwestować w innowacyjne metody zabezpieczeń” – przekonywał Błażej Szczecki, wiceprezes Banku Pekao S.A. podczas Kongresu Bankowości Detalicznej.

Polska jest jednym z europejskich liderów w rozwoju cyfrowych kanałów bankowości detalicznej. Pandemia, związana z nią izolacja oraz towarzyszące temu zjawisku ograniczenia w dostępie do usług oferowanych w sposób tradycyjny sprawiły, że coraz chętniej korzystamy z oferty dostępnej w sieci.

Przeniesienie znacznej części naszego życia do sfery online aktywizuje jednak cyberprzestępców, stale testujących odporność sektora bankowego. Właśnie kwestie związane z zapewnieniem maksymalnej ochrony środków finansowych i danych klientów były jednym z kluczowych tematów Kongresu Bankowości Detalicznej – spotkania przedstawicieli sektora finansowego, który odbył się 15 grudnia w Warszawie.

W debacie pt. „Bezpieczeństwo detalicznej bankowości cyfrowej w kontekście rosnącej konkurencyjności i zagrożeń” wzięli udział przedstawiciele największych polskich banków oraz instytucji finansowych zaangażowanych w przeciwdziałanie przestępczości w sieci.

„Obserwujemy jednoznaczną tendencję wzrostu zagrożeń w obszarze cyberbezpieczeństwa. W trzecim kwartale br. odnotowaliśmy blisko 3700 zgłoszonych incydentów bezpieczeństwa. Dla porównania w całym 2018 roku mieliśmy >>zaledwie<< 2088 takich przypadków” - powiedział Kamil Mroczka, dyrektor generalny Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego.

Jak zauważył wiceprezes Pekao Błażej Szczecki, obecna sytuacja przypomina swoisty „wyścig zbrojeń” pomiędzy bankami a cyberprzestępcami, w którym to od inwestowania w innowacyjne systemy ochronne zależy bezpieczeństwo konsumentów.

„Ekspozycja klientów na cyberataki jest bardzo duża, gdyż mamy dziś do czynienia ze zorganizowanymi grupami przestępczymi. Nie ma jednego uniwersalnego sposobu na minimalizację tego zagrożenia, dlatego używamy całej palety narzędzi zapewniających odporność naszego systemu. Monitorujemy oraz unowocześniamy zabezpieczenia – tak własne, jak i naszych dostawców, a także systematycznie skanujemy i usuwamy podatności” – tłumaczył Błażej Szczecki.

W opinii wiceprezesa, poza inwestowaniem w nowoczesne technologie, kluczową rolę odgrywa tzw. czynnik ludzki, czyli podnoszenie kompetencji cyfrowych wszystkich osób pracujących w banku. W Banku Pekao odpowiednie szkolenia cyklicznie przechodzą zarówno pracownicy, jak i członkowie zarządu.

Uczestnicy debaty przyznali, że fundamentalne znaczenie w skutecznej walce z cyberprzestępczością odgrywa współpraca pomiędzy wszystkimi podmiotami tworzącymi sektor bankowy. W interesie każdego z nich leży bowiem zapewnienie szczelności całego systemu.

„Nawet Bank Pekao, szczycący się tak długą tradycją i rozbudowaną siecią relacji biznesowych, nie jest w stanie w pojedynkę wygrać batalii o bezpieczeństwo finansów i danych konsumentów. Szereg inicjatyw, na czele z edukacją cyfrową klientów i uczulaniem ich na potencjalne zagrożenia, musimy realizować wspólnie” – mówił wiceprezes Szczecki.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
Data publikacji 16.12.2021, 11:51
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ