Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Konsumenci europejscy ufają owocom i warzywom. Ponad połowa populacji spożywa je codziennie, jednak nadal brakuje im wiedzy na temat stosowanych metod produkcji. Tylko 3 na 10 osób wie, czy owoce i warzywa, które trafiają na ich stoły, pochodzą z upraw na świeżym powietrzu czy dojrzewały w szklarniach. Tak wynika z europejskiego badania na temat stosunku Europejczyków do owoców i warzyw z Europy, przeprowadzonego w ramach programu CuTE: Kultywowanie smaku Europy. Badanie przeprowadziła firma Adelante w latach 2019-2021 w pięciu krajach - we Francji, Niemczech, Grecji, Polsce i Hiszpanii - na rocznej próbie 5000 osób.
Ankietowani wiążą spożycie europejskich owoców i warzyw ze wspieraniem gospodarki i lokalnych producentów (30%), gwarancją zrównoważonych upraw (21%), bezpieczeństwem żywności (21%), jakością świeżych, smacznych i zdrowych produktów (14%) oraz przystępnością cen (13%).
Jakość, cena, pochodzenie
W zakresie kryteriów zakupu owoców i warzyw, którymi kierują się europejscy konsumenci najczęściej wskazywano jakość (świeżość, kolor i smak) – ten aspekt jest istotny dla 28% badanych. Cenę, jako cechę istotną przy zakupie owoców i warzyw, podało 20% konsumentów. Znaczny odsetek badanych zwraca też uwagę na sezonowość (17%) oraz krajowe lub europejskie pochodzenie produktów (13%). Do mniej istotnych czynników należą wartości odżywcze (6 %), ekologiczne metody upraw (5%), bezpieczeństwo żywności (5%), pochodzenie z upraw na świeżym powietrzu (3%) i zrównoważony rozwój upraw (3%).
Przedstawiciele sektora owoców i warzyw, pytani o największe problemy i obawy w branży, zwracają uwagę na utrwalone w świadomości konsumentów błędne przekonania na temat stosowanych metod produkcji. Wiele osób ma błędne przeświadczenie, że produkcja szklarniowa wpływa na pogorszenie wartości odżywczych i smaku owoców i warzyw, a nawet, że ten sposób uprawy może mieć negatywny wpływ na środowisko naturalne.
„Stąd znaczenie naszych programów promocyjnych i informacyjnych, których celem jest wyeliminowanie fałszywych informacji i głęboko zakorzenionych w świadomości konsumentów błędnych przekonań” - zauważa Alba Ridao-Bouloumié z FruitVegetablesEUROPE.
54% ankietowanych konsumentów uważa, że produkty szklarniowe są bezpieczne, 51%, że są sezonowe; 45%, że są przystępne cenowo; 43%, że są tak samo pożywne jak produkty z upraw zewnętrznych, a 40%, że są przyjazne dla środowiska. Jednak nadal 1 na 3 ankietowanych nie potrafi wyrazić opinii na temat charakterystyki systemów produkcji szklarniowej.
Tym samym liczba zwolenników produkcji rolnej w szklarniach jest dwukrotnie wyższa niż liczba jej krytyków, choć połowa populacji nie ma w tej sprawie zdecydowanego zdania. 28% ankietowanych ufa wszystkim metodom produkcji, a prawie tyle samo (27%) pozytywnie ocenia produkcję szklarniową, co oznacza poprawę o trzy punkty procentowe w ciągu zaledwie dwóch lat.
Kampania CuTE: Kultywowanie smaku Europy
Kampania CuTE: Kultywowanie smaku Europy (ang. Cultivating the Taste of Europe) została przeprowadzona przez FruitVegetablesEUROPE, przy wsparciu finansowym Unii Europejskiej. W ciągu ostatnich trzech lat pozwoliła milionom Europejczyków poznawać zrównoważone metody produkcji w systemach szklarniowych i na świeżym powietrzu. Rezultaty kampanii znacznie przewyższyły oczekiwania. W ciągu trzech lat jej trwania została zauważona przez konsumentów przeszło 420 miliony razy, zgromadziła społeczność liczącą ponad 137 tys. obserwujących na Facebooku, również dzięki współpracy z kilkudziesięcioma influencerami w całej Europie. Niezwykła wystawa, w formie mobilnej szklarni odwiedziła wiele europejskich miast podnosząc świadomość konsumentów w zakresie metod produkcji UE.
Przez trzy lata (2019-2021) działania były prowadzone w sześciu krajach UE (we Francji, w Belgii, Niemczech, Grecji, Polsce oraz Hiszpanii).
„CuTE to pierwsza w historii wspólna europejska kampania informacyjno-promocyjna przeprowadzona przez europejskich producentów owoców i warzyw. Program CuTE jest wynikiem ciężkiej i wspólnej pracy. Nasi partnerzy mają wspólne cele i podobne wyzwania. Promocja europejskich owoców i warzyw misja dla nas wszystkich” – powiedziała sekretarz generalna FruitVegetablesEUROPE, Alba Ridao-Bouloumié.
CuTE: Kultywowanie Smaku Europy zostało wdrożone przez międzynarodowe konsorcjum koordynowane przez stowarzyszenie FruitVegetablesEUROPE, w skład którego wchodzą również APROA, AOPn Tomates et Concombres, AOPnFraise, KZGPOiW i INCOFRUIT. Program jest w 80% finansowany przez UE. Jego celem jest znaczna poprawa w zakresie wiedzy Europejczyków na temat systemów produkcji owoców i warzyw.
Źródło informacji: Brandmates
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 23.12.2021, 11:26 |
Źródło informacji | Brandmates |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
26 mln zł z Agencji Badań Medycznych na usprawnienie opieki zdrowotnej PAP
Agencja Badań Medycznych przeznaczy ponad 26 mln zł na sfinansowanie siedmiu przedsięwzięć w obszarze wyrobów medycznych i rozwiązań diagnostycznych na styku medycyny, informatyki, nowych technologii i sztucznej inteligencji. „Finansujemy projekty o wysokiej wartości naukowej i z potencjałem komercyjnym” - mówi Ireneusz Staroń z ABM.- 24.02.2025, 10:53
- Kategoria: Zdrowie i styl życia
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw
DPD Polska konsekwentnie rozwija zakres usług w ramach DPD Mobile, zapewniając użytkownikom aplikacji jeszcze większą wygodę w nadawaniu przesyłek międzynarodowych. Od teraz klienci korzystający z aplikacji mogą wysyłać paczki do pięciu nowych krajów: Bułgarii, Rumunii, Słowenii, Irlandii oraz Luksemburga. Tym samym z poziomu DPD Mobile możliwe jest już nadawanie przesyłek do 20 europejskich państw w atrakcyjnej cenie od 30 zł.- 24.02.2025, 10:32
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: DPD
-
Image
Nowa jakość złączy: Cervoz na targach Embedded World 2025
- 24.02.2025, 10:09
- Kategoria: Nauka i technologie
- Źródło: PR Newswire
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ