Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Przywództwo definiuje się jako sztukę motywowania grupy ludzi, by ta chciała osiągnąć określony cel. Polega na jednoczeniu niezależnych jednostek w zespół idący w konkretnym kierunku i bazuje na zestawie umiejętności miękkich (umiejętności zarządzania myślami, emocjami i zachowaniami, umożliwiających osiąganie celów osobistych i zawodowych), służących m.in. do przekonywania członków organizacji do podejmowania działań. Lider posiada określone cechy predysponujące go do przewodzenia i zestaw kompetencji mu to umożliwiający.
Nowoczesny lider motywuje, coachuje, interesuje się̨ pracownikiem całościowo, a nie tylko w aspekcie jego pracy. Zarządza kulturą firmową, zachęca do work-life balance. Celebruje sukcesy, wyciąga wnioski, bierze i daje feedback. Dzieli się̨ informacjami. Szanuje czas innych i daje przykład zarówno w aspekcie kompetencji, jak i osobowości. Opowiada historie, bo rozumie, że ludzie potrzebują narracji do realizacji celów. Sprzedaje korzyści. Potrafi dziękować i dawać wartość́. Rozwiązuje problemy, nie tylko związane z pracą. Wspiera rozwój ścieżki kariery członków zespołu. W zależności od stanowiska, zarządza strategicznie.
Lider deleguje, decyduje, uszczęśliwia - badania pokazują, że zadowoleni pracownicy zarabiają więcej pieniędzy dla swoich organizacji. Hamuje negatywne emocje, myśli i zachowania. Szkoli się̨. Podnosi poziom kompetencji swój i pozostałych.
Istnieje także katalog antyzachowań, mówiący o tym czego lider robić nie powinien: krzyczeć, utrudniać, mścić się, dyskryminować w jakikolwiek sposób, karać. Deprecjonuje go, gdy nie dotrzymuje obietnic.
Źle, gdy współczesny lider nie daje przykładu i gdy ciągle coś zmienia, czym odbiera poczucie bezpieczeństwa załodze. Niebezpieczne jest, gdy lider oczekuje, by pracownicy byli tacy sami jak on albo gdy przypisuje sobie ich zasługi. Jeśli nie bazuje na faktach, miesza role, krytykuje, wywyższa się, straszy, obwinia, wykorzystuje innych, to niestety musi się liczyć z odchodzeniem ludzi ze swego zespołu. Nieakceptowane jest też, by jako lider realizować tylko własne cele, wykorzystywać swoją władzę, unikać odpowiedzialności, udawać, że się̨ nie popełnia błędów, manipulować i plotkować́. Nie działa także tworzenie zespołów i ich antagonizowanie, utrzymywanie tajemnic i podcinanie skrzydeł.
Chcesz mieć świetny, niezawodny zespół, z którym możesz rozwijać firmę i osiągnąć sukces, to przede wszystkim pracuj nad sobą i dawaj przykład.
Autor: dr Mateusz Grzesiak, konsultant, psycholog, wykładowca akademicki, szkoleniowiec.
Źródło informacji: Capital24.tv
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 24.03.2022, 08:00 |
Źródło informacji | Capital24.tv |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
Kończy się nabór do konkursu EEC Startup Challenge. Wypromuj swój innowacyjny pomysł na biznes i dotrzyj z nim do inwestorów
Jeszcze trzy przez kilka dni, do końca lutego br., można zgłaszać swoje projekty do kolejnej edycji konkursu EEC Startup Challenge - organizowanego w ramach Europejskiego Kongresu Gospodarczego. Ideą tej wielkiej, międzynarodowej giełdy nowatorskich projektów młodych firm pozostaje łączenie twórców innowacyjnych pomysłów z tymi, którzy poszukują inspiracji i nowych możliwości inwestowania. Udział w konkursie jest bezpłatny.- 25.02.2025, 15:50
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Dział Komunikacji Grupy PTWP
-
OpenCloud 1.0 now available: New open-source alternative to Microsoft SharePoint & Co.
- 25.02.2025, 14:19
- Kategoria: Nauka i technologie
- Źródło: APA-OTS
-
NIQ wspiera klientów za pomocą rozwiązań zapewniających strategiczne analizy i dane
- 25.02.2025, 12:10
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Business Wire
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ