Newsletter

Przyszłość i wyzwania stojące przed branżą mody i tekstyliów. PARP 7 kwietnia br. zaprezentuje raport z badania

28.03.2022, 08:48aktualizacja: 28.03.2022, 08:50

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Wyzwaniami stojącymi przed branżą mody i tekstyliów będą m. in. dostosowanie produkcji do odpowiednich standardów ekologicznych oraz wprowadzenie i rozwój rozwiązań cyfrowych. Eksperci prognozują rozwój technologii związanych z mierzeniem ubrań online oraz jeszcze większą popularność slow-fashion, czyli rozważnego podejścia do mody i zakupów. Szczegółowe wnioski z raportu zostaną zaprezentowane 7 kwietnia 2022 r. podczas spotkania online „Okrągły stół”.

Branżowy Bilans Kapitału Ludzkiego (BBKL) to projekt Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, w którym realizowane są badania w 4 branżach: budownictwo, motoryzacja i elektromobilność, moda i innowacyjne tekstylia oraz opieka zdrowotna i pomoc społeczna. Celem BBKL jest dostarczenie wiedzy na temat obecnego i przyszłego zapotrzebowania na kompetencje.

Badanie w branży mody i tekstyliów było przeprowadzane od października 2020 r. do listopada 2021 r. Był to czas pandemii Covid-19, co znacząco wpłynęło na sytuację tego sektora. Ponad połowa pracodawców wskazała, że jej skutki miały negatywny wpływ na ich firmę z uwagi na przerwanie łańcuchów dostaw i spadek odbiorców gotowych produktów. Co ciekawe, aż 20% respondentów zadeklarowało, że sytuacja firmy w tym okresie uległa poprawie. Na podstawie opinii ekspertów można określić, że wśród podmiotów deklarujących polepszenie sytuacji, znajdują się firmy, które działają w pełni krajowo, tworzą odzież niszową (np. specjalistyczną) lub przestawiły się na produkcję środków higienicznych.

Standardy ekologiczne

53% przedstawicieli przedsiębiorstw modowych i tekstylnych jest zdania, że dostosowanie produkcji do odpowiednich standardów ekologicznych jest kluczowym wyzwaniem dla branży w przyszłości. Pokrywa się to z oczekiwaniami konsumentów. Eksperci twierdzą, że świadomość klientów dotycząca ekologii oraz odziaływania produkcji odzieży na środowisko jest coraz większa. Rosnąca popularność nurtu slow-fashion – który polega na rezygnacji z „sieciówkowej” odzieży niskiej jakości, na rzecz ubrań droższych, ale stworzonych z dobrych materiałów i lepiej wykończonych – jest już widoczna na rynku. Wdrażanie zrównoważonych rozwiązań nie wynika jednak wyłącznie z chęci sprostania wymaganiom klientów, ale również z uwarunkowań prawnych, związanych z gospodarką obiegu zamkniętego.

Wyzwania technologiczne

Nowe rozwiązania technologiczne odgrywają coraz ważniejszą rolę w branży mody. Pandemia Covid-19 spopularyzowała zamawianie ubrań online. Problemem jest tutaj fakt, że nie jesteśmy do końca w stanie przewidzieć i wyobrazić sobie, jak dany krój czy kolor będzie pasował do naszej sylwetki. Rozwiązaniem tej niedogodności może być produkt cyfrowy, pozwalający mierzyć ubrania zdalnie i spersonalizować je jeszcze przed etapem produkcji.

„Wyzwanie dotyczące wprowadzenia i rozwoju rozwiązań cyfrowych zostało uznane za istotne przez 35% badanych pracodawców. Na te rozwiązania uwagę zwrócili także eksperci branżowi. Z ich prognoz wynika, że w perspektywie najbliższych 5 lat będziemy mieć do czynienia z coraz szybszym rozwojem technologii, pozwalających na zdalne mierzenie i personalizowanie ubrań – powiedział Dariusz Budrowski, prezes PARP.

Kompetencje przyszłości

Eksperci związani z branżą mody i tekstyliów prognozują, że zatrudnienie pracowników posiadających kompetencje w handlu elektronicznym i prowadzeniu sklepów internetowych, będzie bardzo ważne w horyzoncie najbliższych 3 lat. Jako powód wskazują odchodzenie od sklepów stacjonarnych na rzecz e-commerce. Analitycy prognozują również, że w ciągu najbliższych lat z coraz większym problemem będzie wiązało się znalezienie nowych pracowników odpowiedzialnych za etapy produkcji (m.in. szwaczy, krawców). Średnia wieku na tych stanowiskach jest wysoka, a stosunkowo niewiele młodych osób kształci się w tych zawodach.

Branża tekstyliów obrazuje, że nie tylko kompetencje związane z nowymi technologiami są pożądane na rynku pracy. Potrzebni są też rzemieślnicy, którzy z wysoką starannością będą wykonywali m.in. czynności krawieckie. Badania pokazują, że według 24% pracodawców w ciągu 3 lata nastąpi wzrost znaczenia kompetencji, jaką jest znajomość zasad kroju i szycia różnych elementów odzieży.

Wyniki uzyskane w raporcie wskazują na relatywnie wysokie, na tle innych branż, zapotrzebowanie na pracowników w branży mody i tekstyliów. 20% pracodawców poszukiwało nowych pracowników w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy. Połowa z nich zadeklarowała, że znalezienie nowych pracowników wiązało się z wystąpieniem jakichś problemów. Najczęściej wskazywanym było małe zainteresowanie ofertą pracy – takiej odpowiedzi udzieliło 59% badanych pracodawców. Innymi, rzadziej wskazywanymi problemami były: warunki zatrudnienia (31%), niski prestiż zawodu (26%), niskie potencjalne zarobki (22%) oraz brak jasnych ścieżek awansu i kariery. Najwięcej pracodawców, w perspektywie kolejnych 3 lat, oczekuje wzrostu zatrudnienia na stanowisku szwaczek oraz krawców.

Ocena warunków pracy w sektorze

Trzy czwarte firm modowych i tekstylnych jest zadowolona z umiejętności i zaangażowania swojej kadry. Tylko 20% pracodawców uznało, że kompetencje pracowników są satysfakcjonujące, jednak w pewnych obszarach wymagają rozwoju. W ciągu najbliższych 3 lat, aż 41% firm zamierza wprowadzić dla swoich pracowników kursy i szkolenia. Pracodawcy preferują formy rozwoju, które odbywają się w miejscu pracy.

Większość, bo 90% badanych pracowników, zatrudnionych na kluczowych stanowiskach w branży, wyraziła zadowolenie z wykonywania swojej pracy. Respondenci z pozytywnych aspektów najczęściej wskazywali dobre relacje z innymi pracownikami i przełożonymi (94% wskazań) oraz korzystne warunki pracy (93% wskazań). Najniższa ocena dotyczyła możliwości awansu (78% wskazań). Warto zaznaczyć, że ponad połowa badanych pracowników uważa, że otrzymują zbyt dużo obowiązków do wykonania w danym czasie.

Szczegółowe wnioski z raportu zostaną zaprezentowane 7 kwietnia 2022 r. o godz. 10:00 podczas spotkania online „Branżowy Bilans Kapitału Ludzkiego – Moda i innowacyjne tekstylia”.

Więcej informacji o spotkaniu znajduje się na stronie.

Źródło informacji: PARP

Image
logotypy

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 28.03.2022, 08:48
Źródło informacji PARP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ