Pobierz materiał i Publikuj za darmo
W celu edukowania nabywców samochodów i zwalczania oszustw powołano Association of Automotive Intelligence. Inicjatywa ta rozpocznie swoją międzynarodową misję tworzenia bardziej transparentnych rynków samochodów używanych w 5 europejskich krajach: Polsce, Czechach, Rumunii, na Węgrzech i na Litwie.
Powód założenia stowarzyszenia
Jak wyjaśnia prezes stowarzyszenia, Matas Buzelis, celem organizacji non-profit jest rozwiązywanie wspomnianych problemów poprzez edukację i prawidłową komunikację.
"Nieuczciwi sprzedawcy samochodów są przyzwyczajeni do wykorzystywania w swoim imieniu dysproporcji w dostępie do informacji między nimi a kupującymi, co ostatecznie prowadzi klientów do całkowitego rozczarowania. Wielu nabywców jest zbyt naiwnych i nie zdaje sobie sprawy z możliwych kłopotów przy zakupie samochodu. Zauważyliśmy, że problemowi oszustw nie poświęca się wystarczająco dużo uwagi, aby znaleźć rozwiązania na poziomie międzynarodowym, dlatego właśnie powstało Association of Automotive Intelligence" - wyjaśnia Buzelis.
Jednoczenie wielu zainteresowanych podmiotów
AAI zrzesza wszystkie strony zainteresowane zwiększeniem przejrzystości, jasności i zaufania na rynkach samochodów używanych na całym świecie. Począwszy od instytucji rządowych i dealerów samochodów używanych w Polsce, a skończywszy na firmach z branży motoryzacyjnej zajmujących się informatyką i danymi, AAI zaprasza do przyłączenia się do organizacji pod adresem aaintelligence.org.
Matas Buzelis podkreśla, że dzięki zjednoczonemu i silnemu głosowi szanowanych firm i instytucji, zorientowanych na nabywców samochodów, sytuacja na rynku pojazdów używanych może się zmienić. Nowo utworzona struktura skierowana jest do decydentów z różnych krajów i globalnych organizacji.
Różne podejścia w poszczególnych krajach
Według prezesa Association of Automotive Intelligence, kraje nie podejmują wystarczających działań w walce z przestępcami, przy czym najwyższy wskaźnik oszustw odnotowuje się w transgranicznym handlu samochodami (udział sfałszowanych aut wynosi do 50%). Co więcej, niektóre rządy nie starają się nawet chronić nabywców używanych samochodów - Matas Buzelis przedstawia doskonały przykład zróżnicowanego podejścia stosowanego przez różne kraje Unii Europejskiej.
"Porównanie Szwecji i Niemiec mówi samo za siebie. Oba kraje należą do UE, ale są bardzo odległe od siebie pod względem transparentności rynku używanych pojazdów. Samochody sprowadzane ze Szwecji mają identyfikowalną historię, podczas gdy przeszłość pojazdów sprowadzanych z Niemiec jest zazwyczaj niedostępna dla opinii publicznej. Oznacza to, że kupujący samochód sprowadzony z Niemiec podejmuje znacznie większe ryzyko" - stwierdza Buzelis.
Niemcy znalazły się w takiej sytuacji nie przez przypadek. Są one zdecydowanie największym eksporterem samochodów używanych w Europie. W związku z tym odpowiadają za największy udział importu samochodów używanych w Polsce.
Ochrona publicznego interesu
Po zakupie używanego pojazdu doświadczenia związane z posiadaniem samochodu można kształtować na dwa sposoby. Kupujący będzie albo zadowolony z dokonanego wyboru, albo rozczarowany, jeśli pojazd w przeszłości uczestniczył w podejrzanych zdarzeniach i od razu wykazywał brak kosztownej konserwacji. W praktycznie każdej transakcji zakupu samochodu używanego sprzedawca nie ponosi żadnego ryzyka. Dlatego też wydaje się, że są oni nadal chronieni przez niektóre rządy, nie oferujące żadnych informacji o historii pojazdu dostępnych poprzez numer VIN - czyli numer, który często może ujawnić faktyczny stan pojazdu.
Buzelis zwraca uwagę, że pierwszym i najważniejszym powodem, dla którego wprowadzono numer identyfikacyjny pojazdu, jest bezpieczeństwo. Gdy nabywcy będą chronieni lub otrzymają zweryfikowaną historię danego auta, poziom oszustw powinien znacznie się zmniejszyć.
"Naszym celem jest zapewnienie ochrony interesu publicznego, a nie odwrotnie. Aby to osiągnąć, musimy działać wspólnie z instytucjami rządowymi, szanowanymi dealerami oraz firmami informatycznymi i zajmującymi się danymi związanymi z motoryzacją, włączając w to platformy ogłoszeniowe, startupy i inne przedsiębiorstwa" - stwierdza Matas Buzelis z AAI.
Więcej informacji na temat Association of Automotive Intelligence:
Matas Buzelis
Prezes Association of Automotive Intelligence
e-mail: matas@aaintelligence.org
Źródło informacji: Association of Automotive Intelligence
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 09.05.2022, 08:30 |
Źródło informacji | Association of Automotive Intelligence |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Image
Polska gościnność w sercu Ameryki - PLL LOT otworzyły nowy salonik biznesowy na lotnisku w Chicago
• Polskie Linie Lotnicze LOT otworzyły swój pierwszy salonik biznesowy w Ameryce Północnej.
• LOT Business Lounge zlokalizowany jest w porcie lotniczym O’Hare w Chicago.
• Przestrzeń dostępna jest dla pasażerów codziennie w godzinach od 7 do 24 czasu lokalnego.
• Salonik biznesowy w Chicago to kolejny krok w umacnianiu pozycji PLL LOT jako przewoźnika pierwszego wyboru dla pasażerów podróżujących między USA a Europą.- 20.12.2024, 15:36
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PLL LOT