Newsletter

W Polsce istnieje wiele możliwości na rozwijanie biznesu

18.05.2022, 09:43aktualizacja: 18.05.2022, 09:49

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

PARP (1)
PARP (1)
„Finanse dla rozwoju” to konferencja zorganizowana przez Związek Przedsiębiorców i Pracodawców, kierowana głównie do biznesów z sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Podczas wydarzenia specjalna uwaga została poświęcona przedsięwzięciom ukraińskim i białoruskim.

Jak przypomniał inaugurując konferencję „Finanse dla rozwoju” członek zarządu ZPP Jakub Bińkowski, podstawowym celem wydarzenia jest przedstawienie przedsiębiorcom wiedzy o tym, jakie instrumenty finansowe są dla nich dostępne, gdzie się po nie zgłosić, a także gdzie udać się po pomoc.

„Mam nadzieję, że zdobyta dziś wiedza będzie dla Państwa impulsem do rozwijania działalności” – podkreślił.

Wydarzenie rozpoczął panel o dotacjach unijnych. Małgorzata Szczepańska, dyrektorka departamentu programów wsparcia innowacji i rozwoju z Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, przedstawiła Program Funduszy Europejskich dla Nowoczesnej Gospodarki, na który przeznaczonych zostało blisko 8 mld euro – na wsparcie przedsiębiorców, instytucji wspierających, rozwój firm oraz transformację energetyczną.

„To program dostosowany do potrzeb przedsiębiorców. Staraliśmy się zaplanować go tak, żeby to firma sama mogła ułożyć sobie scenariusz wsparcia. Jak wyjaśniła, przez resort wspierane będzie prowadzenie prac rozwojowych oraz wdrażanie innowacji czy technologii istotnych z punkty widzenia rozwoju danej firmy.

Z kolei Aneta Zielińska-Sroka, zastępca dyrektora departamentu komunikacji i marketingu, przedstawiła ofertę Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Jak opowiadała, ważnym elementem w działalności Agencji będzie dalsze wspieranie przedsiębiorców, w szczególności z sektora MŚP, które wdrażają innowacyjne rozwiania, dbają o rozwój kompetencji swoich pracowników, jak również dążą do usprawnienia procesów i produkcji w firmach pod kątem wprowadzania rozwiązań cyfrowych czy prowadzą firmy uwzględniając aspekty środowiskowe.

Jak prawidłowo przygotować wniosek o dotacje unijne i na co zwrócić szczególną uwagę mówiła z kolei Magdalena Zawadzka, partner w firmie Crido. Ekspertka zwróciła uwagę także na to, jak efektywnie rozliczać otrzymane wsparcie i prowadzić sprawozdawczość projektów. Profesor nadzw. dr Konrad Trzonkowski, dyrektor zarządzający ds. rozwoju biznesu w Agencji Rozwoju Przemysłu, przypomniał, że ARP wciąż dysponuje środkami dla przedsiębiorców na łagodzenie skutków pandemii – w wysokości około 1,7 mld zł. Dla właścicieli firm dostępne są również pożyczki antyinflacyjne wspierające projekty inwestycyjne zagrożone ze względu na rosnące koszty finasowania.

Przedstawiciel Allegro zapowiedział wprowadzenie w portalu nowej funkcjonalności – rozwiązania dla mniejszych podmiotów, które jeszcze nie korzystają z platform zakupowych. Dzięki temu także przedstawiciele małych organów będą mogli robić tańsze, szybsze i wygodniejsze zakupy.

W ramach prezentacji Polskiego Funduszu Rozwoju przedstawione zostały instrumenty doradcze i inwestycyjne, kierowane do firm na różnych etapach rozwoju, m.in. o projekt Sieć Firm Przeszłości, adresowany do przedsiębiorstw w procesach cyfryzacji, transformacji energetycznej i rozwoju innowacji.

W ramach konferencji odbyła się także debata „Jak finansują się polskie firmy”. Agnieszka Wardak z PKO BANK Polski mówiła, że w ostatnim czasie zauważyć można zmianę struktury finansowania firm.

Jakub Bińkowski z ZPP podkreślił, że mikro i mały biznes w Polsce finansuje się głównie z własnych środków. „W przypadku mikrobiznesu musimy pamiętać o specyfice sektora. Przede wszystkim cechuje go ograniczona skłonność do zwiększania skali biznesu - firmy te są po prostu często jedynie źródłem utrzymania konkretnych rodzin lub osób” – zauważył.

Maciej Bombol, dyrektor działu rynku pierwotnego Giełdy Papierów Wartościowych przypomniał, że rynki kapitałowe charakteryzują się naturalną cyklicznością. „Po bardzo dobrym początku roku obecnie znów powróciła niepewność związana z wojną w Ukrainie, wzrostem stóp procentowych i cen energii, dająca łącznie efekt schładzający gospodarkę, i co za tym idzie zmniejszająca otwartość na wchodzenie na rynek giełdowy” – mówił.

Po konferencji odbyło się wręczenie nagród w plebiscycie Dobra Firma 2022. Zastępca Prezesa PARP Mikołaj Różycki wręczył nagrody w kategorii Najlepszy Innowator-Mała Firma, która trafiła do przedsiębiorstwa Mentor Systemy Audiowizualne. Firma ta rozwija technologie interaktywne, projektując tablice i monitory pod własną marką myBoard. Rozwiązanie ułatwia naukę języków obcych, dzięki produkcji funkcjonalnych laboratoriów językowych oraz systemów tłumaczeń symultanicznych dla szkół i uczelni.

Jest to jedna z firm stawiających na innowację. Warto zwrócić uwagę, że coraz więcej przedsiębiorstw podejmuje działania w tym kierunku. W latach 2018-2020 taką aktywność podjęło 36,7% przedsiębiorstw przemysłowych oraz 33% przedsiębiorstw usługowych, jak wynika z najnowszego badania GUS. Nowa sytuacja gospodarcza i biznesowa wymusza na firmach podejmowanie nowych działań, by mogły cały czas z powodzeniem funkcjonować. Dotyczy to także małych firm.

Organizatorem konferencji był Związek Przedsiębiorców i Pracodawców. Partnerami głównymi: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Agencja Rozwoju Przemysłu, Allegro, PKO Bank Polski, PKN ORLEN, Polski Fundusz Rozwoju. Partnerami wspierającymi Association of Belarusian Business Abroad oraz Zrzeszenie Ukraińskiego Biznesu w Polsce. Patronat nad wydarzeniem objęli Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej oraz Polska Agencja Inwestycji i Handlu.

Źródło informacji: PARP

Image
PARP

 

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 18.05.2022, 09:43
Źródło informacji PARP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ