Newsletter

GREENX METALS LTD. (9/2022) Pojazdy ATV o wysokiej wydajności i niskiej emisyjności przeznaczone do eksploracji Grenlandii

04.08.2022, 09:24aktualizacja: 04.08.2022, 09:26

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Raport 9/2022

Podstawa prawna: Zaawansowane pojazdy terenowe (ATV) będą wykorzystywane w nadchodzącym programie eksploracyjnym w ramach projektu ARC na Grenlandii.

Trzy pojazdy ATV typu Sherp N1200 ze specjalnymi przyczepami umożliwią prowadzenie efektywnych poszukiwań po niższych kosztach i pozostaną na Grenlandii na potrzeby realizacji przyszłych programów.

Pojazdy Sherp zapewniają większą elastyczność, mniejsze zużycie paliwa, niższy ślad węglowy i wydłużają czas pracy w terenie w porównaniu z tradycyjnym rozwiązaniem dla eksploracji z użyciem śmigłowca.

Spółka jest nieustannie skoncentrowana na wykorzystaniu najnowocześniejszych technologii eksploracji w celu maksymalizacji wyników i ograniczenia oddziaływania na środowisko.

Spółka GreenX Metals Limited (ASX:GRX, LSE:GRX) (dalej: GreenX lub Spółka) ma przyjemność poinformować, że trzy zaawansowane pojazdy terenowe (ATV) zostaną wykorzystane w nadchodzącym programie eksploracyjnym w ramach projektu Arctic Rift Copper (ARC lub Projekt) na Grenlandii. Pojazdy Sherp pozostaną na Grenlandii i zagwarantują znaczne oszczędności oraz korzystniejsze usytuowanie do realizacji programów poszukiwawczych na przyszłe lata.

Wykorzystanie trzech pojazdów Sherp N1200 ATV ze specjalnie dostosowanymi przyczepami jest potwierdzeniem nowoczesnego podejście Spółki do eksploracji w ramach ARC. Pojazdy stanowią fundamentalną zmianę w sposobie prowadzenia eksploracji złóż minerałów na Grenlandii, umożliwiając maksymalizację wyników przy znacznej redukcji kosztów, zwiększonej elastyczności, minimalnym zużyciu paliwa, niskiej emisji dwutlenku węgla i niskim stopniu oddziaływania na środowisko - z jednoczesnym zapewnieniem najlepszego w swojej klasie bezpieczeństwa dla wszystkich pracowników terenowych.

Wykorzystanie pojazdów Sherp jest dowodem na zaangażowanie Spółki w zaawansowaną technologicznie, niskoemisyjną eksplorację jednego z ostatnich wielkich światowych obszarów skrywających minerały, w oparciu o strategię prowadzenia odpowiedzialnych poszukiwań i odkrywania pokaźnych zasobów metali energetycznych.

Ben Stoikovich, dyrektor generalny GreenX, stwierdził: - Dzięki pojazdom ATV typu Sherp będziemy mogli znacznie obniżyć ryzyko związane z eksploracją w unikalnym środowisku Grenlandii. Te pojazdy realizują nasze zobowiązanie do niskokosztowej, zaawansowanej technologicznie eksploracji Grenlandii. Z ich pomocą odblokujemy i przyspieszymy wykorzystanie ogromnego potencjału, który drzemie w ARC. Ponieważ pojazdy Sherp pozostaną na Grenlandii, będziemy ponosić znacznie niższe koszty w kolejnych latach, a także istotnie poprawimy swoją elastyczność w zakresie planowania i uruchamiania przyszłych programów poszukiwawczych.

Dr Jon Bell, dyrektor techniczny GreenX, skomentował: - Bardzo nas cieszy fakt, że jesteśmy pierwszymi użytkownikami pojazdów Sherp na Grenlandii. Maszyny te umożliwią nam prowadzenie sezonowych prac terenowych w znacznie dłuższym niż dotychczas okresie, co zupełnie zmieni sytuację na miejscu. Co ważne, znacznie zwiększone zostanie bezpieczeństwo prac, a ich ślad węglowy stanowić będzie ułamek względem wcześniejszych możliwości.

ZAAWANSOWANY TECHNOLOGICZNIE I NISKOEMISYJNY PROGRAM POSZUKIWAWCZY

Analiza istniejących praktyk eksploracji na Grenlandii i w sąsiednich regionach wykazała, że pomimo wyłącznego wykorzystania helikopterów do transportu na Grenlandii, to pojazdy ATV mogą być bardzo skuteczne i zapewnić znaczne korzyści w zakresie kosztów, bezpieczeństwa i ochrony środowiska w porównaniu z rozwiązaniami opartymi wyłącznie na transporcie lotniczym.

Spółka GreenX szacuje, że w przypadku programu na rok 2022, dzięki prowadzeniu prac eksploracyjnych za pomocą pojazdów ATV zaoszczędzi ponad 4 700 litrów paliwa w porównaniu z tradycyjnym rozwiązaniem polegającym na eksploracji z użyciem śmigłowca. W związku z tym szacuje się, że tegoroczny program poszukiwawczy będzie wymagał prawie 85% mniej paliwa w porównaniu z wykorzystaniem technik eksploracji z powietrza.

Aby wykorzystać te zalety, spółka GreenX i jej partner w ramach joint venture, tj. Greenfields Exploration Ltd (GEX), przeprowadziły globalną selekcję modyfikowalnych i wytrzymałych pojazdów, które mogłyby zastąpić śmigłowce w szerokim zakresie eksploracji. W wyniku tych analiz Spółka zleciła firmie Sherp Global wyprodukowanie specjalnie dostosowanych pojazdów ATV i przyczep.

Flota pojazdów ATV Sherp będzie wykorzystywana do transportu, zapewnienia zakwaterowania i przechowywania sprzętu podczas działań w terenie, tworząc w dużej mierze samowystarczalny modułowy zestaw kampingowy, który można będzie rozstawiać i przemieszczać na kolejne interesujące obszary w ramach projektu ARC. Ograniczenie konieczności powrotu do centralnej bazy noclegowej przyniesie poprawę w zakresie bezpieczeństwa, zużycia paliwa i oddziaływania na środowisko, a jednocześnie pozwoli zmaksymalizować efektywność każdego dnia pracy. Ponadto zespół badawczy będzie mógł się skryć przed niebezpieczeństwami wewnątrz pojazdów gwarantujących ochronę przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi i atakami ze strony dzikich zwierząt. Nie jest to obecnie możliwe w ramach żadnej z konwencjonalnych strategii prac terenowych stosowanych na Grenlandii.

POJAZDY ATV TYPU SHERP N1200

Sherp Global produkuje Sherp N1200, który jest wiodącym na świecie pojazdem z silnikiem wysokoprężnym o ekstremalnych osiągach w trudnym terenie, na lodzie, śniegu i w wodzie. Może on pokonywać przeszkody o wysokości do 1 m i ruchome przeszkody wodne, a także pracować w ekstremalnych warunkach. Co ważne, w N1200 zastosowane zostały opony o bardzo niskim ciśnieniu, które minimalizują oddziaływanie tego pojazdu na podłoże. W wielu środowiskach pojazd N1200 nie pozostawia śladów.

W oparciu o model podstawowy, Greenfields i Spółka dokonały kilku zmian, aby zwiększyć możliwości N1200, tworząc specyfikację "GreeNlander". Oprócz dodatkowej izolacji i zabezpieczeń, GreeNlander posiada miejsca do spania dla czterech osób, dodatkowe zbiorniki i urządzenia do transferu paliwa, a jeden z pojazdów jest również wyposażony w pług śnieżny. Pojazdy ATV można podnosić za dach za pomocą żurawia. Potrafią one także samodzielnie odzyskiwać sprawność operacyjną w razie wypadku.

Zdaniem Spółki, GreeNlander jest prawdopodobnie najbardziej niezawodnym pojazdem do badań polarnych, jaki kiedykolwiek zbudowano.

O PROJEKCIE ARCTIC RIFT COPPER

Projekt Arctic Rift Copper jest wspólnym przedsięwzięciem poszukiwawczym spółek GreenX i GEX. GreenX może zyskać 80% udziałów na realizacji Projektu ARC, inwestując 10 mln AUD do października 2026 r. Projekt ARC ma w zamierzeniu doprowadzić do wydobycia znacznych zasobów miedzi w wielu miejscach na obszarze specjalnej licencji poszukiwawczej o powierzchni 5 774 km2 we wschodniej części północnej Grenlandii. Obszar ten był dotąd niedostatecznie zbadany, ale jest perspektywiczny w kontekście 5

wydobycia miedzi, stanowiąc część nowo odkrytej prowincji metalogenicznej o nazwie Kiffaanngissuseq. Eksperci sądzą, że prowincja ta jest pod względem geologicznym analogiczna do Półwyspu Keweenaw w stanie Michigan w USA, który przed rozpoczęciem eksploatacji zawierał zasoby wynoszące ponad 7 mln ton miedzi zawartej w siarczkach i 8,9 mln ton miedzi rodzimej. Podobnie jak w przypadku Półwyspu Keweenaw, o Projekcie ARC wiadomo, że zawiera na powierzchni siarczki miedzi o wysokim stopniu mineralizacji, "szczelinową" miedź i miedź rodzimą zawartą w dawnych jamach gazu i warstwach pomiędzy strumieniami lawy.

Więcej na: http://biznes.pap.pl/pl/reports/espi/all,0,0,0,1

kom espi zdz

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 04.08.2022, 09:24
Źródło informacji ESPI
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ