Pobierz materiał i Publikuj za darmo
14 sierpnia, „Widmami” Stanisława Moniuszki, rozpoczyna się 18. Międzynarodowy Festiwal Muzyczny „Chopin i jego Europa”. Prezentacja kantaty, będącej muzyczną wersją II części „Dziadów”, jest symbolicznym wyborem programowym w Roku Romantyzmu Polskiego. „Widma”, niekwestionowane arcydzieło muzyczne i jeden z ikonicznych tekstów polskiej literatury, a zarazem jeden z najbardziej charakterystycznych polskich tekstów romantycznych, należą do bezcennych skarbów polskiego dziedzictwa kulturowego. Na Festiwalu dzieło to zabrzmi, razem z kantatą „Nijoła”, pod batutą Fabio Biondiego – znakomitego włoskiego dyrygenta, zafascynowanego twórczością Moniuszki. Jako kolejne, po entuzjastycznie przyjmowanych operach „Halka”, „Flis”, „Hrabina” i „Verbum nobile”, wykona on tym razem „Widma” i „Nijołę” z solistami, Chórem Opery i Filharmonii Podlaskiej i orkiestrą Europa Galante.
Moniuszki w programach festiwalu będzie znacznie więcej – zaplanowane są trzy koncerty z jego pieśniami: Olgi Pasiecznik z Ewą Pobłocką, Mariusza Godlewskiego z Radosławem Kurkiem i Dorothee Mields z Tobiasem Kochem; po dzieło Moniuszki sięgnie też m.in. Royal Philharmonic Orchestra.
Oś programowa Festiwalu, tradycyjnie już, oparta jest na muzyce Chopina, którego twórczość najsilniej wpisuje się w fenomen polskiego romantyzmu. Jego utwory wykonają wybitni pianiści, na instrumentach współczesnych i historycznych. Usłyszymy nie tylko laureatów ostatniego Konkursu Chopinowskiego, ale również m.in. Jana Lisieckiego, Kate Liu. Tryumfator ostatniego Konkursu Bruce Liu wystąpi trzykrotnie i wykona m.in. „Wariacje na temat >>La ci darem la mano<<”, konkursowe olśnienie, zarówno w wersji solowej, jak i z Orkiestrą XVIII wieku, po raz pierwszy, na fortepianie historycznym, a z Royal Philharmonic Orchestra pod batutą Vasilego Petrenki zagra „Koncert f-moll”, a więc nie ten, który wykonywał w finale konkursowych zmagań.
Po raz pierwszy na Festiwalu zagra Alim Beisembayev, tryumfator ubiegłorocznego Konkursu Pianistycznego w Leeds oraz fenomenalny Lukáš Vondráček, który wykona „Koncert fortepianowy op. 33” Dvořaka z Collegium 1704.
Punktami kulminacyjnym Festiwalu będą też z całą pewnością koncerty Marii João Pires z Orkiestrą Kameralną z Bazylei pod dyrekcją Trevora Pinnocka i European Union Youth Orchestra pod batutą Gianandrei Nosedy z Francesco Piemontesim, a także występy kwartetu Belcea z Orkiestrą Filharmonii Narodowej (razem i osobno) i Apollon Musagète Quartett…
Magiczny świat autentycznego brzmienia i interpretacji muzycznej „historycznie poinformowanej” przybliżą nam w tym roku pianiści: Kristian Bezuidenhout, Tobias Koch, Dmitry Ablogin, Tomasz Ritter, Aleksandra Świgut, klarneciści od dawna związani z Festiwalem: Lorenzo Coppola i Eric Hoeprich, a także skrzypaczki: Alena Baeva i Chouchane Siranossian. Zagrają cieszące się międzynarodową renomą orkiestry: nasz czołowy zespół tego rodzaju – {oh!} Orkiestra, Europa Galante, Collegium 1704 i – w bardzo specjalnym ujęciu – Orkiestra XVIII wieku, towarzysząca Festiwalowi od jego pierwszej edycji. Usłyszymy m.in. po raz pierwszy w oryginalnym brzmieniu „Koncert fis-moll” Henryka Wieniawskiego oraz „V Koncert fortepianowy Es-dur” Beethovena, w którym Jan Lisiecki po raz pierwszy zasiądzie do fortepianu historycznego.
Bardzo istotnym akcentem Festiwalu jest niezmiennie muzyka polska – także ta mniej znana, a niezwykle wartościowa. W tym roku to przede wszystkim dzieła polskiego romantyzmu: „Miserere” Józefa Władysława Krogulskiego (Collegium 1704), „Koncert klarnetowy” Karola Kurpińskiego (inaczej rekonstruowany niż w roku ubiegłym, tym razem w interpretacji Erica Hoepricha i Orkiestry XVIII wieku), „Koncert skrzypcowy” Augusta Fryderyka Duranowskiego, „Duo na klarnet i fortepian” Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego. Warte specjalnego podkreślenia jest również zaplanowane wykonanie należącego do najważniejszych dzieł polskiej literatury muzycznej „Koncertu fortepianowego” Andrzeja Panufnika – w interpretacji Alexandra Gadjieva z Orkiestrą Filharmonii Narodowej pod batutą Andrzeja Boreyki.
W ramach tegorocznego Festiwalu zaplanowanych jest 34 koncertów w najważniejszych salach Warszawy. Część z nich będzie dostępna w streamingu i transmisjach na antenie Programu 2 Polskiego Radia.
Organizator Festiwalu: Narodowy Instytut Fryderyka Chopina
Dyrektor Artystyczny: Stanisław Leszczyński
Program Festiwalu dostępny jest na https://festiwal.nifc.pl/pl/2022/kalendarium/
Źródło informacji: NIFC
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 12.08.2022, 13:58 |
Źródło informacji | NIFC |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
„Played, Worn & Torn Auction” od Julien's powraca do miasta muzyki z legendarną aukcją 20-21 listopada 2024 r.
- 19.11.2024, 15:10
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PR Newswire
-
Image
Saudyjska Komisja Filmowa uroczyście zamyka drugą edycję Konferencji Krytyki Filmowej
- 15.11.2024, 09:08
- Kategoria: Ludzie i kultura
- Źródło: Business Wire
-
Image
Te nietypowe znaleziska z lumpeksów zaskoczyły wszystkich
Branża tekstylna stoi w obliczu poważnych wyzwań środowiskowych. Szacuje się, że co roku produkuje się 100 miliardów sztuk odzieży, z czego ogromna część nigdy nie trafia do konsumentów lub jest noszona tylko kilka razy [1]. W ten sposób 92 miliony ton ubrań trafia każdego roku na wysypiska, tworząc toksyczne hałdy na pustyniach czy terenach wiejskich, przyczyniając się do rozwoju zjawiska zwanego „fast fashion”. To ilość, która mogłaby wypełnić… 1,5 miliona ciężarówek.- 14.11.2024, 08:00
- Kategoria: Ludzie i kultura
- Źródło: Semcore Sp. z o.o.