Newsletter

Prezes PAP: istotną rolą mediów naszego regionu jest upowszechnianie wiedzy o rosyjskiej dezinformacji

07.09.2022, 10:45aktualizacja: 07.09.2022, 10:49

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

PAP/M. Kmieciński (1)
PAP/M. Kmieciński (1)
Ważnym zadaniem mediów publicznych Europy Środkowo-Wschodniej jest nauczenie zachodnioeuropejskich dziennikarzy demaskowania rosyjskiej propagandy - wskazał Wojciech Surmacz, prezes PAP, podczas panelu dyskusyjnego na Forum Ekonomicznym w Karpaczu. „W naszym regionie rozumiemy, jak działa rosyjska dezinformacja, co przekłada się na to, że mamy w swoim DNA takie systemy wczesnego ostrzegania” – powiedział.

Zdaniem Wojciecha Surmacza na powstanie tego wyjątkowego instynktu umożliwiającego wykrywanie kłamstw pochodzących z Rosji złożyło się kilkaset lat historii i tego typu doświadczeń, z jakimi miały i nadal mają do czynienia kraje naszego regionu. Podobnymi umiejętnościami nie dysponują jednak media Europy Zachodniej. 

„My mamy wyjątkowy dar rozumienia tych procesów, dlatego że przez kilkaset lat razem z Ukrainą, Czechami i Słowacją przeżywaliśmy i wciąż przeżywamy ten atak. Naszą rolą jest dzielenie się tą świadomością i wiedzą z dziennikarzami świata Zachodu. Musimy zakładać, że oni naprawdę mogą tego nie wiedzieć” – wyjaśniał prezes Polskiej Agencji Prasowej.

Wojciech Surmacz uważa, że nie można lekceważyć negatywnego wpływu propagandy uprawianej przez Rosję.

„Dowodem na to, jak skuteczna jest rosyjska dezinformacja jest choćby to, że od jakiegoś czasu rozmawiamy o wojnie w Ukrainie tak jakby zaczęła się w lutym 2022 roku. A wojna rozpoczęła się w 2014 roku i trwa nieprzerwanie, nieprzerwanie giną tam ludzie – tłumaczył prezes PAP. – Ta sytuacja jest efektem funkcjonowania rosyjskiego aparatu propagandy, który wpływa na naszą psychikę i percepcję rzeczywistości” - podkreślił. 

Według niego trzeba nieustannie dementować nieprawdziwe informacje.

„Ostatnia historia z cukrem pokazuje, jak mogą być skuteczne plotki aktywne stosowane przez rosyjskie służby. Plotka puszczona przez portale społecznościowe spowodowała, że w pewnym momencie w polskich sklepach zabrakło cukru – podał przykład Wojciech Surmacz. – Będziemy poddawani coraz większej presji i tego typu atakom ze względu na kryzys energetyczny wywołany przez Rosję. Powinniśmy mieć świadomość, dlaczego to się dzieje i aktywnie, razem z innymi mediami publicznymi, podawać do wiadomości publicznej, co jest prawdą, a co nie” – zaznaczył. 

Wojciech Surmacz uczestniczył w panelu dyskusyjnym „Media publiczne w dobie zagrożeń i ich współpraca w sercu Europy”, który odbył się podczas Forum Ekonomicznego zorganizowanego w dniach 6-8 września w Karpaczu.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 07.09.2022, 10:45
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ