Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Choć początki odlewni Volkswagen Poznań sięgają jeszcze początków roku 1996, gdy uruchomiono niewielki zakład oczyszczania kolektorów ssących przy ul. św. Michała w Poznaniu, to jednak dopiero rok później, wraz z przygotowaniem do produkcji hal w zakładach HCP na poznańskiej Wildzie, fabryka rozpoczęła pełną działalność. W zakładzie powstało ponad 85 milionów komponentów do samochodów z napędem konwencjonalnym i pojazdów elektrycznych koncernu Volkswagen. Przez 25 lat rozwijała i rozbudowywała się systematycznie, osiągając pozycję jednej z największych i najnowocześniejszych odlewni w Europie. Dziś na siedemnastu wydziałach odlewni pracuje ponad 1000 osób. Pozycję wiodącego producenta podzespołów odlewnia Volkswagen Poznań uzyskała poprzez umiejętne dostosowanie produktów do wymagań na rynku motoryzacyjnym, a co za tym idzie wprowadzenie znaczących zmian w procesie odlewania. W zakładzie produkowane są głowice cylindrowe, obudowy układu kierowniczego i elementy podwozia dla różnych modeli marek Volkswagen, Skoda, Audi i Porsche, a od 2019 roku produkowane są tu części elementów silnika do aut elektrycznych koncernu VW, m.in. dla rodziny pojazdów Volkswagen ID.
„Choć rozpoczynaliśmy od jednego, wypożyczonego pieca i kilku maszyn, to dziś z dumą muszę podkreślić, że odlewnia Volkswagen Poznań jest zakładem nowoczesnym, w wysokim stopniu zautomatyzowanym, będącym w głównym nurcie rozwoju motoryzacji i produkującym zgodnie z założeniami zrównoważonego rozwoju - mówi dr Thomas Kreuzinger-Janik, dyrektor odlewni. - Najlepszym przykładem naszego zaawansowania technologicznego jest fakt, że już w roku 2019, czyli na samym początku elektrycznej ofensywy koncernu Volkswagen, to właśnie nam powierzono produkcję niektórych komponentów do samochodów w pełni elektrycznych. Dziś wytwarzamy podzespoły do takich modeli jak Volkswagen ID.3, ID.4, ID.5, Audi e-tron, czy Porsche eMacan Turbo”.
Obecnie hale produkcyjne odlewni Volkswagen Poznań zajmują powierzchnię ponad 36000 m2. Wolumen produkcji, to ok. 4,5 mln komponentów rocznie. W 2019 roku uruchomiono nową linię odlewniczą. Metodą odlewania ciśnieniowego produkowana jest tu obudowa przekładni silnika zabudowywana na platformie MEB (niem. Modulare E-Antriebs-Baukasten) do w pełni elektrycznych aut z rodziny ID. Odlewnia zainwestowała ponad 2,5 mln euro w nową maszynę do odlewania ciśnieniowego po to, by móc odlewać części do najnowszych, kolejnych elektrycznych aut koncernu Volkswagen.
„Na przestrzeni lat diametralnie zmieniła się specyfika pracy w odlewni. Dziś odlewnik to wykwalifikowany pracownik, który znając proces, potrafi obsłużyć robota czy całą zautomatyzowaną linię odlewniczą. Świadomi zachodzących zmian, wychodząc naprzeciw, już w 2012 roku utworzyliśmy Szkołę Odlewników, która była pierwszym warsztatem na terenie Volkswagen Poznań dedykowanym wyłącznie uczniom. Transformacja i postęp nie ominęły także tego obszaru i dlatego od nowego roku szkolnego rozpoczynamy naukę w zawodzie mechatronik z podstawami odlewnictwa” - mówi Jolanta Musielak, członek zarządu Volkswagen Poznań ds. personalnych i organizacji i dodaje: - Dziś z dumą mogę powiedzieć, że odlewnia Volkswagen Poznań to nowoczesny zakład z niezwykle zaangażowaną i kompetentną załogą, w zrównoważony sposób rozwijający się w kierunku przyszłości i elektromobilności”.
„Przez 25 lat istnienia ten zakład zmienił się nie do poznania. Cieszymy się, że wraz z rozwojem zakładu rozwijali się jego Pracownicy. Załoga stale podnosiła swoje kompetencje, co również wpływało na stabilność zatrudnienia. Co równie ważne, praca w odlewni jest bezpieczna, a jest to zasługa codziennej pracy działu BHP oraz Społecznych Inspektorów Pracy na rzecz bezpieczeństwa Pracowników” - komentuje Piotr Olbryś przewodniczący OM NSZZ Solidarność w VWP.
Odlewnia Volkswagen Poznań, to doskonały przykład zrównoważonego rozwoju i udanej koegzystencji zakładu przemysłowego z sąsiadującymi z nim terenami mieszkaniowymi. Na terenie odlewni i w okolicy nie tylko z sukcesem nasadza się drzewa, tworzy tzw. zielone ściany i łąki kwietne, ale również uruchomiono tu program odzysku ciepła, służący okolicznym mieszkańcom i umiejscowionemu niedaleko szpitalowi. Już od 2017 roku odlewnia Volkswagen Poznań wraz Veolia Energia Poznań, odzyskuje ciepło powstające przy pracy sprężarek i przekazuje je do miejskiej sieci ciepłowniczej. Projekt ten osiągnął jeszcze większą skalę, odzyskując ciepło również z wytapialni aluminium. Oblicza się, że Volkswagen wprowadzi do sieci ciepłowniczej energię cieplną o wartości energetycznej 56000 gigadżuli (GJ). Inwestycja ta pozwoli na ogrzanie ok. 4500 mieszkań w 45 budynkach wielorodzinnych znajdujących się na poznańskim Górczynie. Dzięki tej inwestycji poznańska elektrociepłownia Karolin, dotychczas dostarczająca tam energię cieplną, wyemituje rocznie o 2440 ton CO2 mniej i zużyje ok. 3200 ton węgla rocznie mniej - to wynik porównywalny z ilością dwutlenku węgla, jaką pochłania rocznie aż 400000 drzew.
Zakład z sukcesem współpracuje też i prowadzi dialog z Radą Osiedla Wilda, wspiera okoliczne przedszkola, sąsiadów będących pod opieką MOPS, współpracuje z projektem Schron Kultury Europa oraz angażuje się w projekty WOŚP.
Źródło informacji: Konfederacja Lewiatan
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 12.09.2022, 08:40 |
Źródło informacji | Konfederacja Lewiatan |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
W 2024 roku pociągami PKP Intercity podróżowało 78,5 mln pasażerów
W ubiegłym roku PKP Intercity zanotowało rekordową liczbę pasażerów - 78,5 mln i szacuje, że w 2025 roku z jego usług skorzysta ponad 83,5 mln osób. Pasażerowie pociągów dalekobieżnych najczęściej w 2024 roku wybierali trasy między Warszawą a Trójmiastem, Krakowem, Łodzią, Poznaniem i Lublinem. Przewoźnik oferuje 505 połączeń międzymiastowych.- 31.01.2025, 15:16
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
Baker McKenzie: przepisy dotyczące przejrzystości wynagrodzeń pomogą zmniejszyć lukę płacową
Nowe przepisy dotyczące przejrzystości wynagrodzeń powinny zmniejszyć nierówności w zarobkach kobiet i mężczyzn, choć ich wdrożenie może stanowić wyzwanie dla wielu polskich firm, twierdzą prawnicy kancelarii Baker McKenzie. Zgodnie z dyrektywą unijną, pracodawcy zaraportują dane o luce płacowej, a jeśli wyniesie ona 5 proc. lub więcej bez obiektywnego uzasadnienia, będą musieli przeprowadzić wspólną ocenę płac z przedstawicielami pracowników.
- 31.01.2025, 10:00
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Baker McKenzie
-
Image
Trzeci salon rowerowy spółki Dadelo S.A. otworzy się już 1 lutego
W sobotę 1 lutego otwarty zostanie trzeci salon stacjonarny CentrumRowerowe.pl. Sklepy należą do Dadelo S.A., spółki notowanej na warszawskiej giełdzie, której główną działalnością jest sprzedaż rowerów, części i akcesoriów rowerowych online. Tym razem na lokalizację sklepu wybrane zostało Trójmiasto, a dokładniej Morski Park Handlowy w Gdańsku. Otwarcie kolejnego obiektu jest realizacją długofalowej strategii, która zakłada uruchomienie sieci 7 salonów stacjonarnych do 2027 roku.- 31.01.2025, 09:00
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Oponeo
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ