Newsletter

Drugi dzień Europejskiego Forum Nowych Idei w Sopocie

14.10.2022, 08:40aktualizacja: 14.10.2022, 08:48

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Konfederacja Lewiatan (3)
Konfederacja Lewiatan (3)
Podczas spotkań i paneli drugiego dnia Europejskiego Forum Nowych Idei eksperci i uczestnicy rozmawiali m.in. o technologii, ekotransformacji, wspieraniu biznesu przez państwo i problemach na rynku pracy.

Bariery technologiczne, które wciąż ważą o przyszłości i tempie rozwoju metaverse, kto będzie głównym beneficjentem tego przedsięwzięcia – to tematy poruszane przez uczestników panelu „Biznes w erze metaversum”. Zastanawiali się, co będzie płatne, a co powszechnie dostępne w totalnie wirtualnym świecie, równoległym wobec fizycznego. Partnerami panelu byli Antal, EY, Meta, Uniwersytet Łódzki.

Jacob Turowski, Public Policy Director CEE, Meta, powiedział, że tak naprawdę metaverse dopiero powstaje i jest naturalnym etapem rozwoju internetu.

„Stał się możliwy dzięki rewolucji technologicznej. Wywrze ogromny wpływ na edukację, ale obszarów, które zmieni, będzie znacznie więcej. Już teraz trzeba szybko opracować reguły, które uporządkują ten wirtualny świat. Należy ustalić, co wolno, a co jest zakazane, kto o tym będzie decydował i kto będzie wdrażał nowe przepisy” – dodał.

W jego opinii metaverse będą tworzyły małe i duże firmy, startupy, a dużą rolę odegrają rządy.

„To jest technologia rozwijana w Europie, dlatego jest szansa, że nowy internet może być bardziej europejski” – podkreślił Jacob Turowski.

Piotr Ciepiela, partner, globalny lider bezpieczeństwa architektury i nowoczesnych technologii, EY przekonywał, że wartość metaverse gwałtownie rośnie.

„Szacuje się, że w ciągu siedmiu lat jego wartość osiągnie już 700-800 mld USD, a w niedalekiej przyszłości przekroczy 3 tryliony USD. Zmiany przyspieszają nowe technologie i szybki rozwój wirtualnej rzeczywistości. Na razie metaverse dominuje w rozrywce, ale bardzo mocno rozwinie się w nauce, edukacji, biznesie czy modzie” – podkreślił Piotr Ciepiela.

Partnerem panelu „Przywództwo na nowe czasy” był Bank BNP Paribas, a partnerem merytorycznym Fundacja Nienieodpowiedzialni. Józef Wancer, honorowy przewodniczący Rady Nadzorczej, BNP Paribas mówił podczas dyskusji, że bez względu na czasy i okoliczności, kluczowe jest, aby liderzy nie uciekali od problemów i byli wsparciem dla swoich zespołów.

„Jeśli przywódca trzyma się określonych wartości, będzie wiedział, jak zachować się bez względu na wyzwania, z którymi przyjdzie mu się mierzyć” – mówił Wancer.

Wdrożenia innowacji oraz alternatywne źródła energii to tylko niektóre z wyzwań, o których dyskutowali uczestnicy panelu „Forum Bałtyckie”. Dyskusja ta nabiera dodatkowego wymiaru w obliczu wojny w Ukrainie, która tylko przyśpiesza zmiany klimatyczne.

Stanisław Szultka z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego powiedział, że zielona transformacja to wyzwanie, ale także szansa gospodarcza.

„Konieczne są też działania edukacyjne, które zapewnią odpowiedni poziom kadr i umożliwią rozwijanie tego typu inwestycji w przyszłości” - powiedział.

Wymienił kilka inicjatyw, jak np. Pomorski Klaster Wodorowy czy Pomorska Platforma Rozwoju Morskiej Energetyki Wiatrowej.

Coraz więcej firm domaga się uregulowania swoich obszarów rynku. Czy zmieni to perspektywę z konfrontacji państwo kontra rynek na rzecz porządkowania reguł gry i równych szans? Konieczna jest współpraca – oceniają uczestnicy panelu „Czy biznes skazany jest na wsparcie państwa?”.

Sławomir Sikora, przewodniczący Rady Nadzorczej, Citi Handlowy powiedział, że pytanie czy firmy są skazane na pomoc państwa, nie jest oczywiste.

„Pandemia była szokiem popytowym, z dnia na dzień zamknięto gospodarkę i była to decyzja państwa. To był precedens. Dziś mamy do czynienia z szokiem energetycznym. Jednak jego skutki jesteśmy w stanie ocenić, opierając się na podobnych doświadczeniach z poprzednich lat. Wiara w rolę państwa przeżywa w tej chwili renesans” – tłumaczył Sławomir Sikora, przewodniczący Rady Nadzorczej, Citi Handlowy.

Ostatnie lata przyniosły ogromne zmiany na rynku pracy, z rozpowszechnieniem pracy zdalnej na czele. O tym, jak dziś wyglądają trendy w zakresie budowania dobrych miejsc pracy, czego oczekują pracownicy i czym jest employer branding „po covidzie”, rozmawiali uczestnicy debaty o dobrostanie pracowniczym.

Marcin Jankowski, dyrektor personalny Volkswagen Poznań, wskazał trzy główne płaszczyzny, które zostały dotknięte przez pandemię – płaszczyzna społeczna, organizacyjna oraz przywództwo.

„Zauważyliśmy zwiększoną potrzebę poczucia bezpieczeństwa finansowego oraz ochrony zdrowia wśród pracowników. Byliśmy dobrze przygotowani, żeby przejść na komunikację cyfrową, chociaż nie obyło się bez wyzwań związanych z infrastrukturą. Chodziło w końcu o przygotowanie miejsc i warunków pracy dla 2 tys. osób, które jednego dnia chciały zacząć pracować zdalnie” – powiedział Marcin Jankowski.

Zdaniem Sławomira Łopalewskiego, dyrektora zarządzającego Grupy LUX MED, zdrowie może być elementem konkurencyjności firm.

„Mamy obecnie zjawisko tzw. wielkiej rezygnacji – z powodu wypalenia ludzie rezygnują z pracy, nie mając innego zabezpieczenia. Te przedsiębiorstwa, które będą potrafiły walczyć o talenty, będą odnosiły sukcesy na rynku. Dbałość o zdrowie pracownika i jego rodziny to obecnie konieczny element strategii rozwoju firmy” – dodał Sławomir Łopalewski.

65 proc. firm korzysta dziś z usług outsourcingu, lukę pracy na rynku pracy, zwłaszcza w branży IT, wypełniają gigerzy, czyli freelancerzy i niezależni specjaliści. Z raportu EY wynika, że statystyczny giger mieszka w dużym mieście, jest szczęśliwy i poleca ten model pracy znajomym.

Marek Żółtowski, Senior Regulatory Manager, British-American Tobacco zauważył: są dziedziny, gdzie stały zespół zawsze będzie nadrzędną wartością. Widzimy jednak, że prawo nie nadąża za zmianami na rynku.

„Pracujemy z programistami i naukowcami w projektach globalnych, nie we wszystkich dziedzinach ten model się sprawdza” – mówił.

Na długofalowe przywiązanie pracowników stawia Allegro, o czym mówiła Magdalena Piech, Regulatory Affairs Director, Allegro.

„Dostrzegamy dynamikę zmian na rynku, bo połowa pracowników u nas jest nie dłużej niż dwa lata. Jednak kontraktorzy stanowią zaledwie 11 proc. kadry, są to specjaliści z rzadkimi kompetencjami do znalezienia nawet na rynku europejskim. 80 proc. pracowników jest zatrudnionych na czas nieokreślony. Inwestujemy w długofalową relację, w szkolenia pracowników, zależy nam na jakości ich życia” – powiedziała Magdalena Piech.

W wyniku cyfryzacji małe i średnie firmy zaczęły realizować marzenie o ekspansji na rynki zagraniczne. O barierach z jakimi mierzą się polskie MSP rozmawiali uczestnicy panelu „Czy istnieją granice cyfrowych rynków?”, podczas XI edycji Europejskiego Forum Nowych Idei (EFNI) w Sopocie.

Piotr Grabowski, wspólnik zarządzający, Grabowski i Wspólnicy Kancelaria Radców Prawnych zaznaczył, że problemem, zwłaszcza na rynkach poza UE, jest klasyfikacja celna produktów.

„Dlatego doradzam klientom, aby zakładali spółki w poszczególnych krajach” – mówił Piotr Grabowski.

Jednym z większych wyzwań, przed którym stoi obecnie nie tylko Polska, ale i cała Europa, to brak kapitału ludzkiego oraz niedostosowane kompetencje. Obok zmian klimatycznych to rozpędzona transformacja cyfrowa w największym stopniu kształtuje naszą rzeczywistość. O rozwiązaniach problemów, z którymi mierzy się obecnie system edukacji, rozmawiali uczestnicy dyskusji o kompetencjach przyszłości.

Magdalena Kotlarczyk, dyrektor krajowa Google Polska, skupiła się na braku ekspertów IT w Polsce, który jest jednym z większych problemów na rynku pracy.

„Musimy zacząć ich kształcić na większą skalę, a także zaprosić tych, którzy mają już kompetencje, aby przyjechali do Polski” – mówiła.

Podkreśliła, że polskie szkoły IT mają dobre wyniki, a umiejętności można kształtować wspólnymi siłami.

„Google w partnerstwie ze szkołami wyższymi przeszkolił przez ostatnie 10 lat około 250 tysięcy osób. Każdy z nas kształtuje te umiejętności, czy tego jest świadomy, czy nie. Ale od nas zależy nastawienie, jakie mamy do tego procesu” – dodała Kotlarczyk.

Obniżanie emisji w biznesie to być lub nie być firmy – choćby w związku ciągłym wzrostem cen energii. Niskoemisyjność się opłaca, a efektywność energetyczna to fundament biznesu. To tezy z dyskusji podczas panelu „Przyszłość zielonej energii w Europie”.

Mariusz Podgórski z Ingka Investments mówił, że: jednym z elementów udanej transformacji energetycznej jest podnoszenie kompetencji ludzi, którzy odpowiednio nią zarządzą.

Frédéric Faroche, prezes zarządu Grupy Veolia Polska podkreślił: polskie ciepłownictwo do 2050 roku będzie korzystało z miksu różnych rozwiązań na rzecz przejścia na zieloną energię.

„Do realizacji projektów potrzebujemy zmian regulacji, które przyspieszą procesy inwestycyjne, uproszczą procedury administracyjne, a także zredukują ryzyko regulacyjne” – mówił Frédéric Faroche.

Pozostało nam 31 procent „żyjącej planety” – od tych smutnych danych Living Planet Report 2022 rozpoczął się panel „Globalna gospodarka – nowy paradygmat wzrostu”. Kryzys różnorodności biologicznej i kryzys klimatyczny to kluczowe zagrożenia. To też największe czynniki ryzyka biznesowego.

Według Katarzyny Byczkowskiej, prezeski BASF Polska, korporacje inwestują dziś w zrównoważony rozwój.

„To jest absolutna podstawa. Jeśli planujemy inwestycje, zwracamy uwagę nie tylko na zysk, ale też wartości dla społeczeństwa i zysk dla środowiska. Te wartości muszą się równoważyć. Korporacje muszą być rozliczane z dbałości o środowisko, bo mają do tego narzędzia. Przyszłość biznesu to hasło >>less is more<<. Dziś nie chcemy więcej, ale chcemy lepiej” – dodaje Katarzyna Byczkowska.

EFNI organizowane jest od 11 lat przez Konfederację Lewiatan przy współpracy z BusinessEurope i miastem Sopot. Tegoroczna edycja zakończy się 14 października. Panele, sesje i rozmowy odbywają się w hotelu Radisson Blu.

Źródło informacji: Konfederacja Lewiatan

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 14.10.2022, 08:40
Źródło informacji Konfederacja Lewiatan
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ