Newsletter

Polityka i społeczeństwo

Prawo.pl: za niedopełnienie obowiązków biuro podróży powinno zapłacić zadośćuczynienie

17.10.2022, 12:16aktualizacja: 17.10.2022, 12:19

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Zgodnie z przepisami biuro podróży ma obowiązek udzielić klientom wszelkich informacji związanych z wyjazdem i dopełnić wszystkich formalności z nim związanych. Jeśli tak się nie stanie, a podróż z tego powodu nie dojdzie do skutku, klientom przysługuje zwrot kosztów podróży oraz finansowa rekompensata za nieudany urlop - informuje Prawo.pl.

Jak podaje serwis, brak informacji ze strony biura podróży o konieczności posiadania ważnej wizy marokańskiej dla obywatelki Białorusi uniemożliwił podróż przedślubną pewnej polsko-białoruskiej parze. Sądy dwóch instancji przyznały turystom zwrot ceny wycieczki, a także - odszkodowanie za zmarnowany urlop, gdyż z winy biura podróży musieli zostać w domu.

Dla sądu fakt, że para nie sprawdziła samodzielnie, czy konieczne są dodatkowe formalności, nie może być poczytywany na ich niekorzyść, to obowiązek organizatora i pośrednika. Sąd uznał, że od biura podróży jako organizatora należy oczekiwać przestrzegania ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych, w tym przekazania informacji wizowych. Biuro odpowiada także za zaniechania pracowników firm pośredniczących w zawieraniu umów o wycieczki.

„Biuro podróży ma obowiązek zawiadomić klientów o wszystkich szczegółach, takich jak zaświadczenia o szczepieniu i obowiązki związane z Covid-19, czy podróżowaniem niepełnosprawnych i dzieci. Musi także informować o dodatkowych opłatach związanych z wykupieniem wizy, a także o ważności paszportu” - mówi Adam Karpiński, wykładowca Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu, cytowany przez Prawo.pl. „Czasem turysta posiada paszport, ale jego ważność jest zbyt krótka. I dochodzi do sytuacji nieprzyjemnych, ale odpowiedzialność ponosi biuro. Ma ono obowiązek również poinformować o dodatkowym ubezpieczeniu, aby nie dochodziło do sytuacji, że ktoś choruje czy umiera za granicą, a podstawowe ubezpieczenie nie obejmuje np. transportu leczniczego czy transportu zwłok z danego obszaru turystycznego” - dodaje.

„Zadośćuczynienie za zmarnowany urlop może być również skutkiem niedostarczenia na miejsce bagażu turystów, co czasami zwłaszcza zdarza się w przypadku lotów samolotem” - wskazuje dr Piotr Cybula, radca prawny, autor bloga turystycznego, w wypowiedzi dla Prawo.pl.

W przypadku usług przewozów lotniczych składających się na imprezy turystyczne jest jeszcze szerszy problem, bo najczęściej organizatorzy turystyki nie poczuwają się do jakiejkolwiek odpowiedzialności, próbując ją przerzucać w całości na przewoźników. Jak mówi dr Cebula, organizatorzy turystyki są odpowiedzialni za wszystkie usługi składające się na imprezę turystyczną, a to, że w jakiś zakresie można mówić również o bezpośredniej odpowiedzialności przewoźnika, nie zwalnia organizatora z odpowiedzialności.

Pełny tekst artykułu: https://www.prawo.pl/prawo/zepsuty-urlop-wymaga-zadoscuczynienia,517819.html

Źródło informacji: PAP MediaRoom

 

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 17.10.2022, 12:16
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ