Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Jak podaje serwis, brak informacji ze strony biura podróży o konieczności posiadania ważnej wizy marokańskiej dla obywatelki Białorusi uniemożliwił podróż przedślubną pewnej polsko-białoruskiej parze. Sądy dwóch instancji przyznały turystom zwrot ceny wycieczki, a także - odszkodowanie za zmarnowany urlop, gdyż z winy biura podróży musieli zostać w domu.
Dla sądu fakt, że para nie sprawdziła samodzielnie, czy konieczne są dodatkowe formalności, nie może być poczytywany na ich niekorzyść, to obowiązek organizatora i pośrednika. Sąd uznał, że od biura podróży jako organizatora należy oczekiwać przestrzegania ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych, w tym przekazania informacji wizowych. Biuro odpowiada także za zaniechania pracowników firm pośredniczących w zawieraniu umów o wycieczki.
„Biuro podróży ma obowiązek zawiadomić klientów o wszystkich szczegółach, takich jak zaświadczenia o szczepieniu i obowiązki związane z Covid-19, czy podróżowaniem niepełnosprawnych i dzieci. Musi także informować o dodatkowych opłatach związanych z wykupieniem wizy, a także o ważności paszportu” - mówi Adam Karpiński, wykładowca Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu, cytowany przez Prawo.pl. „Czasem turysta posiada paszport, ale jego ważność jest zbyt krótka. I dochodzi do sytuacji nieprzyjemnych, ale odpowiedzialność ponosi biuro. Ma ono obowiązek również poinformować o dodatkowym ubezpieczeniu, aby nie dochodziło do sytuacji, że ktoś choruje czy umiera za granicą, a podstawowe ubezpieczenie nie obejmuje np. transportu leczniczego czy transportu zwłok z danego obszaru turystycznego” - dodaje.
„Zadośćuczynienie za zmarnowany urlop może być również skutkiem niedostarczenia na miejsce bagażu turystów, co czasami zwłaszcza zdarza się w przypadku lotów samolotem” - wskazuje dr Piotr Cybula, radca prawny, autor bloga turystycznego, w wypowiedzi dla Prawo.pl.
W przypadku usług przewozów lotniczych składających się na imprezy turystyczne jest jeszcze szerszy problem, bo najczęściej organizatorzy turystyki nie poczuwają się do jakiejkolwiek odpowiedzialności, próbując ją przerzucać w całości na przewoźników. Jak mówi dr Cebula, organizatorzy turystyki są odpowiedzialni za wszystkie usługi składające się na imprezę turystyczną, a to, że w jakiś zakresie można mówić również o bezpośredniej odpowiedzialności przewoźnika, nie zwalnia organizatora z odpowiedzialności.
Pełny tekst artykułu: https://www.prawo.pl/prawo/zepsuty-urlop-wymaga-zadoscuczynienia,517819.html
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 17.10.2022, 12:16 |
Źródło informacji | PAP MediaRoom |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |