Newsletter

Polityka i społeczeństwo

Koleją w Beskidy szybciej, bezpieczniej i wygodniej dzięki funduszom unijnym

12.12.2022, 13:47aktualizacja: 12.12.2022, 14:02

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Pociąg specjalny do Wisły; fot. Andrzej Grygiel / UMWS
Pociąg specjalny do Wisły; fot. Andrzej Grygiel / UMWS
Po trzech latach generalnej modernizacji trasy zakończyły się prace związane z rewitalizacją linii kolejowych na trasie Bronów-Wisła Głębce.

Uroczyste wznowienie ruchu na tym odcinku nastąpiło w niedzielę 11 grudnia br. w Katowicach, skąd wyruszył pociąg specjalny do Wisły.

„To ważny dzień i doskonała wiadomość nie tylko dla mieszkańców Wisły i okolicznych miejscowości, ale dla całego województwa śląskiego. Modernizacja linii kolejowej na odcinku Bronów-Wisła Głębce to 52 km trasy i wartość realizacji w wysokości 460 mln zł, z czego 85 proc. to środki pochodzące z Unii Europejskiej. Zyskujemy komfortowe, szybkie i bezpieczne połączenie z centrum aglomeracji, co ma kluczowe znaczenie dla mieszkańców, ale i odwiedzających, którzy będą mogli podziwiać uroki Beskidów, korzystając z dogodnej i ekologicznej alternatywy dla podróży samochodem” – podkreślał marszałek województwa śląskiego Jakub Chełstowski.

Zmodernizowana trasa to szansa dla Wisły i innych miejscowości, które żyją z turystyki. Dzięki modernizacji podróż z Katowic do Wisły skróciła się do 100 minut. To o 30 minut mniej w porównaniu do czasu sprzed remontu.

Jak podał Urząd Marszałkowski w Katowicach, rozkład jazdy przewiduje uruchomienie 10 par połączeń w dni wolne od pracy (7 par połączeń w relacji Katowice – Wisła Głębce - Katowice, 1 para z Gliwic przez Katowice do Wisły Głębce i z powrotem, 1 para bezpośrednich połączeń z i do Częstochowy oraz 1 turystyczna para połączeń z i do Gliwic przez Knurów, Rybnik, Żory do Wisły Głębce), w dni robocze 8 par połączeń w relacji Katowice – Wisła Głębce.

„Czekaliśmy na zakończenie tej inwestycji kilka lat i bardzo się cieszę, że akurat teraz, przed startem sezonu zimowego wracają połączenia z Katowic do Wisły. Każdego roku przyjeżdża do nas mnóstwo turystów, zarówno w przypadku jednodniowych jak i kilkudniowych wyjazdów, tym większa radość, że będą mogli korzystać z nowoczesnego i bezpiecznego transportu kolejowego. Ta trasa została zmodernizowana, ale można powiedzieć, że powstała w zasadzie od nowa” – tłumaczył burmistrz Wisły, Tomasz Bujok.

Do dyspozycji pasażerów oddano 23 nowe perony. Pojawiły się także nowe przystanki kolejowe: Skoczów Bajerki, Ustroń Brzegi, Wisła Jawornik. Wszystkie przebudowane perony zostały przystosowane dla osób o szczególnych potrzebach. Oprócz remontu infrastruktury torowej i trakcyjnej, wraz z urządzeniami sterowania ruchem kolejowym na tej górskiej trasie wyremontowano 140 obiektów inżynieryjnych, m.in. zbudowany w 1933 r. malowniczy wiadukt kolejowy o długości 120 m i wysokości 25 m w Wiśle Łabajowie oraz most kolejowy nad Wisłą w Wiśle Dziechcince.

Źródło informacji: Serwis Samorządowy PAP

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 12.12.2022, 13:47
Źródło informacji Serwis Samorządowy PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ