Pobierz materiał i Publikuj za darmo
W roku 2022 polska produkcja dużego AGD spadła w ujęciu ilościowym o 15%, a eksport o 13%. Również sprzedaż na rynku w kraju zmniejszyła się w ubiegłym roku o 4%. Polska utrzymała jednak pozycję największego producenta dużego AGD w UE oraz drugiego eksportera tego sprzętu na świecie.
„Zwiększenie inwestycji to dobry sygnał dla całego przemysłu. Za nami kolejny rok pełen wyzwań. Po dużych wzrostach cen surowców i energii w całej Europie wywołanych agresją Rosji na Ukrainę, dwucyfrowej inflacji i rosnących stopach procentowych, w całej Europie mocno zmalał popyt na dobra trwałe, w tym AGD. Jednak wielkość produkcji w 2022 była na poziomie sprzed pandemii, co może sygnalizować pewną stabilizację po dwuletnim okresie rekordowych zamówień dla przemysłu” - mówił Wojciech Konecki, prezes zarządu Związku producentów AGD, APPLiA Polska.
W roku 2022 polskie fabryki wyprodukowały niecałe 30 mln urządzeń, w tym prawie 26 mln szt. dużego AGD (-15% r/r/). Wartość produkcji sprzedanej wyniosła ok. 25,2 mld złotych (-4% r/r). Ponad ¼ wolumenu i wartości stanowią pralki. Urządzenia tzw. mokre, czyli pralki, zmywarki oraz suszarki do ubrań są polska specjalnością i stanowią 60% całej produkcji. W tych kategoriach co drugie urządzenie wyprodukowane w UE pochodzi z Polski - w całym dużym AGD Polska ma 40% udziału w unijnej produkcji. Polska jest również największym na świecie eksporterem suszarek do ubrań i zmywarek.
Konsumenci stawiają na efektywne AGD
Według szacunków APPLiA, w roku 2022 konsumenci wydali na duże i małe AGD 17,7 mld zł o 10% więcej niż przed rokiem. W ujęciu ilościowym sprzedano 7,2 mln szt. urządzeń dużego AGD - o 4% mniej niż w 2021 r. Dużym zainteresowaniem cieszyły się urządzenia najefektywniejsze w oszczędzaniu prądu i wody.
W Polsce w gospodarstwach domowych działa każdego dnia 200 mln AGD, które zużywa ponad 50% energii elektrycznej konsumowanej przez gospodarstwa domowe, czyli ok. 15 TWh. Według szacunków APPLIA, w roku 2023 konsumenci wydadzą 16 mld zł na prąd użytkując swoje AGD. APPLIA widzi wciąż duży potencjał oszczędności w porównaniu do najnowszych technologicznie urządzeń AGD.
„W 14 milionach polskich gospodarstw domowych drzemie spory potencjał oszczędności energii elektrycznej. Dostępne dzisiaj najnowsze urządzenia pozwalają zaoszczędzić nawet do kilkuset kWh rocznie. Warto przeanalizować, co mamy w naszych domach i pamiętać kupując urządzenia, że każda wyższa klasa energetyczna to zmniejszenie zużycia energii elektrycznej od 10 do 20%”- mówił Wojciech Konecki, prezes zarządu Związku Producentów AGD, APPLiA Polska.
Podczas spotkania prezentującego wyniki przemysłu AGD obecny był Waldemar Buda, minister rozwoju i technologii, który podkreślił, że branża AGD okazała się mocnym ogniwem polskiej gospodarki, odbudowując po pandemii swoją sprzedaż i potwierdzając rolę jednego z globalnych liderów w tej branży.
„W 2022 roku nastąpił wzrost cen surowców energetycznych, w tym także materiałów potrzebnych do produkcji AGD, takich jak np. stal. Był to też rok wojny na Ukrainie. Wysokie ceny i duża niepewność sytuacji finansowej znacznie ograniczyły możliwości zakupowe potencjalnych klientów branży AGD w całej Europie. Rok 2022 uwypuklił także rolę branży w codziennym oszczędzaniu energii i ograniczaniu negatywnego wpływu na środowisko. W obliczu rosnących cen prądu i widocznych skutków zmian klimatu coraz więcej klientów zwraca uwagę na klasę energetyczną i inne parametry urządzenia związane z ekologicznością danego produktu” - komentował minister rozwoju i technologii, Waldemar Buda.
Raport AGD 2022/23 oraz materiały prasowe do pobrania na https://applia.pl/media/materialy-prasowe/
Twitter: https://twitter.com/applia_pl
LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/applia-polska/
YouTube: https://www.youtube.com/@applia
Strona internetowa: http://applia.pl/
Źródło informacji: APPLiA Polska
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 09.02.2023, 09:00 |
Źródło informacji | APPLiA Polska |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Image
Hisense pierwszym oficjalnym partnerem klubowych mistrzostw świata w piłce nożnej 2025 – FIFA Club World Cup 2025™
- 31.10.2024, 16:25
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PR Newswire
-
Image
Kolejne dwie inwestycje drogowe na Pomorzu Zachodnim w realizacji
- 31.10.2024, 13:00
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: GDDKiA
-
Image
Case study kampanii reklamowych WeNet - TV kontra online
WeNet, marka specjalizująca się w marketingu internetowym dla małych i średnich firm, stanęła przed wyzwaniem dynamicznego wejścia na rynek. Bazując na 30-letnich doświadczeniach w branży, celem było zbudowanie rozpoznawalności i zdobycie pozycji lidera w e-marketingu dla MŚP. Aby osiągnąć ten ambitny cel, firma postanowiła zrealizować dwie kampanie reklamowe - jedną w telewizji, a drugą w Internecie.- 31.10.2024, 12:36
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: WeNet