Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Badania nie pozostawiają wątpliwości. Polacy uwielbiają mieć własne M. Z raportu „Nie ma jak w domu, czyli jak mieszkają Polacy”, przeprowadzonego na zlecenie Echo Investment wynika, że dwóch na trzech ankietowanych posiada lokum własnościowe, a prawie połowa wskazuje, że posiadanie mieszkania jest dla nich tożsame z poczuciem niezależności. Więc na przekór inflacji i wszechobecnej niepewności, Polacy nie przestają dążyć do posiadania własnego M. Tyle że dziś obiekt westchnień znacznie różni się od tego, o jakim Polacy marzyli przed laty.
Nie tylko liczba pokoi. Funkcjonalność odmieniana przez wszystkie przypadki
Czasy, kiedy Polacy kupowali wszystko jedno co, „byle mogli iść na swoje”, bezpowrotnie minęły. Klienci nie akceptują dziś nieustawnych pomieszczeń czy nieprzemyślanych rozwiązań. Dziś kupujący mają z reguły jasno sprecyzowane oczekiwania co do nowego lokum. Istotną kwestią, którą klienci biorą pod uwagę przy zakupie mieszkania jest układ pomieszczeń.
„Nabywcy poszukują przede wszystkim nieruchomości funkcjonalnych. To dla nich aktualnie najważniejszy aspekt” - mówi Klementyna Sobieraj, dyrektor ds. marketingu w Archicom. „Dostrzegamy, że konsumenci chcą dziś przede wszystkim, aby ich własne M było przestronne, dobrze doświetlone, otoczone zielenią i zaaranżowane w sposób umożliwiający dostosowanie wystroju wnętrz do ich aktualnych potrzeb. To stosunkowo uniwersalne kryteria, które dotyczą wszystkich nieruchomości bez względu na metraż” - dodaje Sobieraj.
Pomogła w tym pandemia, która w wielu przypadkach wymusiła pilną potrzebę rearanżacji przestrzeni poprzez przygotowanie miejsca do pracy, nauki czy hobby.
„Aby takie zmiany były możliwe, mieszkanie musi cechować optymalny układ i przemyślane zagospodarowanie dostępnych pomieszczeń” - podkreśla Klementyna Sobieraj z Archicom.
Nie ulega wątpliwości, że na preferencje mieszkaniowe Polaków wpływ miała zarówno pandemia, jak i późniejsza wojna w Ukrainie.
„Te wydarzenia uwrażliwiły Polaków na wartości, takie jak poczucie bezpieczeństwa, a także wpłynęły na ich potrzeby mieszkaniowe, co sprawiło, że metraż czy liczba pokoi nie są już na szczycie listy priorytetów” - zaznacza dyrektor ds. marketingu w Archicom.
Lokalizacja ważniejsza niż metraż
Na konieczność zrewidowania swoich oczekiwań wpływ ma również rosnąca inflacja czy utrudniony dostęp do kredytów hipotecznych. Badanie ARC Rynek i Opinia „Jak mieszkają Polacy? Dekada na rynku nieruchomości” wykonane na zlecenie Nexity wskazuje, że wybierając mieszkanie, Polacy najczęściej kierują się ceną (90 proc.), lokalizacją (89 proc.). Wielkość mieszkania zajęła dopiero trzecie miejsce (78 proc.).
„Pierwsze skrzypce gra dziś lokalizacja, pod którą należy rozumieć nie tylko przyjemną dzielnicę, ale także rozległe tereny zielone w pobliżu czy satysfakcjonującą infrastrukturę handlowo-usługową i komunikacyjną. Musimy jednak przy tym pamiętać, że sama konkretna lokalizacja bez wspomnianych udogodnień, takich jak funkcjonalność mieszkania, zdecydowanie traci na atrakcyjności” - zaznacza Klementyna Sobieraj, dyrektor ds. marketingu w Archicom.
Nie ma życia bez ogródka czy balkonu. Ekoklient stawia na zieleń
Z barometru Archicom pt. „Dobrze mieszkać” wynika, że 82 proc. respondentów nie wyobraża sobie życia bez balkonu lub tarasu. Potwierdza to Badanie ARC Rynek i Opinia, które wskazuje, że aż 9 na 10 Polaków uważa przestrzeń zewnętrzną, np. balkon lub taras, za dodatkowy atut, co jeszcze kilka lat temu nie zawsze należało do priorytetów. Dziś deweloperzy widzą, jakim powodzeniem cieszą się mieszkania z ogródkiem.
Dostęp do własnego skrawka trawy to nie wszystko. Klienci idą o krok dalej. Jak wynika z badania zrealizowanego na zlecenie Echo Investment przez Panel Badawczy Ariadna, aż 58 proc. Polaków oczekuje od nowo powstających inwestycji mieszkaniowych więcej zieleni. Także i tej wspólnej. W badaniu „Nie ma jak w domu” Nexity ponad połowa respondentów chciałaby mieć na osiedlu „dużo zieleni i przestrzeni do wypoczynku”. Co trzeci ankietowany marzy o miejscu do rekreacji i budowaniu więzi społecznej. Ale jednocześnie, nawiązując znów do pandemicznych zmian, aż 16 proc. marzy o wydzielonym na osiedlu… miejscu do pracy.
Coraz bardziej stawia się też na ekologię. Czynniki, na które zwraca się uwagę podczas wyboru idealnego miejsca do mieszkania, to także nawadnianie wodą deszczową terenów zielonych, panele fotowoltaiczne, które zasilają części wspólne budynków, energooszczędne oświetlenie LED w częściach wspólnych czy stacje ładowania samochodów elektrycznych.
Brama na aplikację i paczkomat
Rośnie także znaczenie innowacyjnych technologii. Z badań Echo Investment wynika, że istnieje niemała grupa osób (38 proc.), które zgodziłyby się dopłacić deweloperowi za inteligentne rozwiązania, takie jak np. otwieranie smartfonem osiedlowej furtki czy drzwi lub sterowanie różnymi funkcjami w mieszkaniu z poziomu aplikacji.
Są też kwestie niezmienne. Z barometru Archicom pt. „Dobrze mieszkać” wynika, że 80 proc. szuka w nowych mieszkaniach ustawności, a 79 proc. chce zachowania prywatności. Ponadto priorytetami dotyczącymi najbliższej okolicy są: obecność supermarketu (61 proc.), parku (48 proc.) oraz sklepu osiedlowego (41 proc). Nowością w stosunku do lat wcześniejszych jest to, że dzisiejsi klienci uwagę zwracają także na to, czy na osiedlu jest… paczkomat. W barometrze Archicom na obecność automatu na paczki wskazało aż 40 proc.
„Na podstawie raportu możemy wysnuć wniosek, że pewne trendy są chwilowe, jednak to, co wpływa na długofalową atrakcyjność mieszkania to wartości ponadczasowe. Można je w pewnym sensie zawęzić do koncepcji miasta 15-minutowego. Chcemy mieć możliwość załatwienia wszystkich codziennych spraw w pobliżu osiedla, które powinno jednocześnie pełnić funkcję społeczną, wspierać ekologiczne nawyki, umożliwiać zacieśnianie więzów z innymi mieszkańcami, a także oddawać historyczną tożsamość danej lokalizacji” - ocenia Klementyna Sobieraj.
Co ciekawe, na wybory kupujących wpływa także ich płeć. Jak wykazało badanie Otodom oraz SWPS Innowacje, większą uwagę m.in. na nasłonecznienie lokum oraz to, czy jest przy nim ogródek zwracają zdecydowanie kobiety. Dla panów ważniejsze są kwestie takie jak m.in. rozwiązania smart home oraz to, kto mieszka po sąsiedzku.
Niezmienne jest jedno. Bez względu na preferencje co do metrażu, otoczenia czy płci, klienci zawsze chcą jednego: po wejściu do lokalu pragną poczuć, że to jest dokładnie to, czego szukali.
Polski Związek Firm Deweloperskich jest największą i najbardziej wpływową organizacją branży deweloperskiej, która od 2002 roku lat reprezentuje interesy firm deweloperskich w Polsce i Unii Europejskiej. Podejmuje działania na rzecz tworzenia dobrego prawa, polepszania warunków inwestowania na rynku nieruchomości, rozwoju zawodowego pracowników firm członkowskich oraz poprawy wizerunku branży. Związek zrzesza około 300 firm z całego kraju, reprezentując cały przekrój rynku - zarówno małe firmy rodzinne, jak i międzynarodowe korporacje, obejmując rynek mieszkaniowy i komercyjny. Jest członkiem Build Europe, organizacji reprezentującej interesy rynku nieruchomości wobec Komisji Europejskiej, Parlamentu Europejskiego i innych instytucji unijnych. PZFD współpracuje stale z organami administracji państwowej i samorządowej, organizacjami eksperckimi, prawnikami, finansistami, architektami, urbanistami i szeroko pojętym biznesem, przez co wywiera istotny wpływ na sytuację branży w Polsce.
KONTAKT:
Zuzanna Wiak
manager ds. PR i marketingu
e-mail: zuzannna.wiak@pzfd.pl
tel. +48 537 156 577
Źródło informacji: Polski Związek Firm Deweloperskich
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 15.03.2023, 11:40 |
Źródło informacji | Polski Związek Firm Deweloperskich |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Image
Wyniki finansowe Grupy PZU: już 400 milionów złotych trafiło do osób dotkniętych powodzią PAP
48 tys. zgłoszonych szkód i 46 tys. już wypłaconych w całości lub częściowo odszkodowań w wysokości 400 mln złotych - to skala zaangażowania Grupy PZU w walkę ze skutkami powodzi na południu kraju. Kataklizm jednak nie wpłynął znacząco na kondycję finansową największego polskiego ubezpieczyciela, którego przychody za trzy kwartały 2024 r. (21,8 mld zł) przekraczają oczekiwania rynku.- 21.11.2024, 16:51
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
New Chief Operating Officer at Rohde & Schwarz
Effective November 1, 2024, Markus Fischer, currently Executive Vice President Operations, has been appointed to the Rohde & Schwarz Executive Board. As Chief Operating Officer (COO), he will collaborate with Christian Leicher (CEO) and Andreas Pauly (CTO) to continue to keep the company on course for growth in these challenging times.- 21.11.2024, 16:22
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: APA-OTS
-
Krajowa Izba Klastrów Energii inicjatorem parlamentarnego zespołu ds. energetyki rozproszonej i innowacji
20 listopada w Sejmie RP odbyło się pierwsze spotkanie parlamentarnego zespołu ds. energetyki rozproszonej, elektromobilności i innowacji, które zgromadziło ponad 100 uczestników z różnych sektorów związanych z energetyką, transportem zeroemisyjnym i innowacjami z całej Polski. Spotkanie zespołu parlamentarnego do spraw kluczowych obszarów miało na celu omówienie aktualnych wyzwań oraz pomysłów na przyszłość, a także wzmocnienie współpracy między branżami i ustawodawcą. Jego przewodniczącym jest Artur Łącki, szef zespołu parlamentarnego Województwa Zachodniopomorskiego. Jednym z inicjatorów powstania zespołu była Krajowa Izba Klastrów Energii i OZE.- 21.11.2024, 15:11
- Kategoria: Nauka i technologie
- Źródło: Glaubicz Garwolińska Consultants w imieniu organizacji społecznej KIKE