Newsletter

Rekordowo niska szara strefa tytoniowa w Polsce: nielegalne papierosy to tylko 5,35% rynku w 2022 r.

03.04.2023, 09:41aktualizacja: 03.04.2023, 09:47

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

W 2022 r. udział nielegalnych papierosów w rynku tytoniowym w Polsce wyniósł 5,35%. To najniższy wynik w historii badań Instytutu Doradztwa i Badania Rynku Almares na zlecenie wszystkich czterech międzynarodowych firm tytoniowych. Szara strefa tytoniowa w Polsce maleje konsekwentnie od 2015 r., gdy niemal co piąty (18,3%) papieros wypalany nad Wisłą pochodził z czarnego rynku. Dziś to zaledwie co dwudziesty.

Philip Morris - wykres 1

Nawet podwyżki akcyzy na wyroby tytoniowe, które wprowadziła w ub. roku mapa akcyzowa, nie spowodowały wzrostu szarej strefy. Zyskał na nich za to budżet państwa. Według danych Ministerstwa Finansów w 2022 r. z tytułu akcyzy z wyrobów tytoniowych do budżetu trafiło 25,57 mld zł. Wpływy budżetowe były więc o 11% wyższe niż w 2021 r. (23,04 mld zł).

„Sposób wprowadzenia podwyżek w mapie akcyzowej naszym zdaniem nie był optymalny. Najbardziej poszkodowaną kategorią były wkłady tytoniowe do podgrzewania, które dostały 50% podwyżkę akcyzy, a papierosy 10%. Natomiast sam fakt istnienia 5-letniej mapy jest bezsprzecznie bardzo dobrym rozwiązaniem, bo gwarantuje długoterminową przewidywalność podatkową. Polska wytyczyła w ten sposób kierunek, którym potem poszły inne kraje UE. Pomaga to prowadzić biznes, kontrolować szarą strefę i zwiększać wpływy budżetowe. Równolegle jesteśmy europejskim liderem w zwalczaniu przestępczości tytoniowej, co wiąże się ze skutecznym działaniem Policji, Straży Granicznej i Krajowej Administracji Skarbowej, z którą ściśle współpracujemy nie tylko w ograniczaniu szarej strefy, lecz także w ramach Programu Współdziałania KAS” - mówi Wojciech Niewierko, Członek Zarządu Philip Morris Polska i Kraje Bałtyckie ds. Relacji Zewnętrznych.

Wzrosła też legalna sprzedaż papierosów. Według danych przemysłu tytoniowego (Industry Data Exchange) w 2022 r. łączna sprzedaż papierosów nad Wisłą wyniosła 49,39 mld sztuk. To wzrost o 8,43% rok do roku, w porównaniu do 45,55 mld sztuk w 2021 r. Tendencja wzrostowa utrzymuje się od 2015 r., gdy na legalnym rynku sprzedało się 41,09 mld sztuk papierosów. W ostatnich 7 latach wzrost sprzedaży papierosów nad Wisłą pokrywa się ze spadkiem udziału nielegalnych papierosów w polskim rynku tytoniowym.

Philip Morris - wykres 2

Instytut Doradztwa i Badania Rynku Almares prowadzi badanie metodą EPS (Empty Pack Survey). Polega ona na zbieraniu zużytych paczek po papierosach i weryfikacji obecności legalnych znaków polskiej akcyzy. Badanie prowadzone jest w 40 największych i 30 mniejszych miastach Polski. Jego wyniki były ważone z uwzględnieniem populacji miejscowości, w których prowadzono badania.

Główne kierunki przemytu nielegalnych papierosów do Polski to: Białoruś (1,9 pkt. proc. całości nielegalnego rynku papierosowego) oraz Ukraina (0,9 pkt. proc.). Z kolei główne marki zagraniczne, niesprzedawane w Polsce i znalezione w czasie badania to: „Mińsk” i „NZ” z białoruskiej fabryki w Grodnie. Najczęściej podrabiane krajowe marki papierosów to Marlboro (Philip Morris International) oraz Rothmans (British American Tobacco). Miasta z największą liczbą paczek bez polskich znaków akcyzy to Radom (17,8%), Warszawa (7,1%) i Łódź (7,1%).

Więcej informacji o działaniach firmy PMI w zakresie zapobiegania nielegalnemu handlowi wyrobami tytoniowymi oraz metod walki z przemytem papierosów - można znaleźć na tej stronie.

Dodatkowe informacje dla mediów:

Philip Morris - wykres 3

Dla firmy PMI wyeliminowanie nielegalnego handlu wyrobami tytoniowymi od dawna pozostaje priorytetem. W tym celu firma współpracuje z organami ścigania oraz innymi organizacjami na całym świecie, aby wykorzenić i zakończyć wszelkie nielegalne działania, w tym podrabianie i przemyt takich wyrobów. PMI IMPACT to tylko jeden z przykładów zaangażowania firmy PMI w tym sektorze - to inicjatywa wspierająca projekty stron trzecich, mające na celu ograniczenie lub zapobieganie nielegalnemu handlowi. Ostatecznie, dzięki PMI IMPACT, PMI rozwija i wspiera ekosystem podmiotów publicznych i prywatnych celem zwalczania nielegalnego handlu we wszystkich jego przejawach.

Wysiłki firmy PMI na rzecz walki z nielegalnym handlem wpisują się również w jej codzienną działalność. PMI wdraża środki zapobiegawcze i ochronne, kontrolując za ich sprawą łańcuch dostaw oraz wykorzystuje nowoczesną technologię śledzenia wyrobów tytoniowych (track-and-trace), zobowiązując wszystkich swoich klientów i dostawców do przestrzegania ścisłych standardów i protokołów dochowania należytej staranności. PMI stale wspiera także stosowne w tym obszarze regulacje, jak Protokół FCTC w sprawie wyeliminowania nielegalnego handlu wyrobami tytoniowymi oraz przepisy UE w sprawie wyrobów tytoniowych.

Philip Morris International: przyszłość bez dymu papierosowego

Philip Morris International (PMI) to wiodąca międzynarodowa firma tytoniowa, której celem jest zapewnienie przyszłości wolnej od dymu papierosowego i długofalowe rozwijanie portfolio produktowego w taki sposób, aby obejmowało także produkty spoza sektora tytoniowego i nikotynowego. Obecne w skład portfolio produktów firmy wchodzą przede wszystkim papierosy i produkty bezdymne, w tym: „heat-not-burn”, produkty do waporyzacji oraz doustne produkty nikotynowe, które są sprzedawane na rynkach poza Stanami Zjednoczonymi. Od 2008 r. firma PMI zainwestowała ponad 10,5 mld dolarów w rozwój, badania naukowe i komercjalizację innowacyjnych produktów bezdymnych, przeznaczonych dla tych pełnoletnich osób palących, które w przeciwnym wypadku dalej paliłyby papierosy i z celem całkowitego zaprzestania sprzedaży papierosów. Działania firmy PMI obejmują budowanie światowej klasy możliwości oceny naukowej, zwłaszcza w dziedzinie przedklinicznej toksykologii systemowej, badań klinicznych i behawioralnych, a także badania postsprzedażowe. Amerykańska Agencja ds. Żywności i Leków (FDA) zezwoliła na sprzedaż wersji urządzeń i materiałów eksploatacyjnych dla Platformy 1 firmy PMI jako wyrobów tytoniowych o zmodyfikowanym ryzyku (MRTP) odnotowując, że stwierdzenia dotyczące modyfikacji narażenia (na związki szkodliwe i potencjalnie szkodliwe) w tych produktach są właściwe dla promowania zdrowia publicznego. Zgodnie ze stanem na 3 marca 2023 r. produkty bezdymne firmy PMI są dostępne w sprzedaży na 73 rynkach, a PMI szacuje, że około 17,8 mln dorosłych palaczy na całym świecie przeszło już na urządzenia i materiały eksploatacyjne dla Platformy 1 i zaprzestało palenia papierosów. Dzięki mocnym fundamentom i znaczącej wiedzy w dziedzinie nauk przyrodniczych, w lutym 2021 r. firma PMI ogłosiła swoje ambicje, aby rozszerzyć działalność biznesową na obszary wellness i opieki zdrowotnej, a także dostarczać innowacyjne produkty i rozwiązania mające na celu zaspokojenie potrzeb konsumentów i pacjentów. Więcej informacji można znaleźć na stronach
www.pmi.com i www.pmiscience.com.

KONTAKT:

Adam Suchenek

Head of Communications

Philip Morris Polska

tel. 601 39 00 89

e-mail: Adam.Suchenek@pmi.com

Źródło informacji: Philip Morris

 

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 03.04.2023, 09:41
Źródło informacji Philip Morris
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ