Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Nawet podwyżki akcyzy na wyroby tytoniowe, które wprowadziła w ub. roku mapa akcyzowa, nie spowodowały wzrostu szarej strefy. Zyskał na nich za to budżet państwa. Według danych Ministerstwa Finansów w 2022 r. z tytułu akcyzy z wyrobów tytoniowych do budżetu trafiło 25,57 mld zł. Wpływy budżetowe były więc o 11% wyższe niż w 2021 r. (23,04 mld zł).
„Sposób wprowadzenia podwyżek w mapie akcyzowej naszym zdaniem nie był optymalny. Najbardziej poszkodowaną kategorią były wkłady tytoniowe do podgrzewania, które dostały 50% podwyżkę akcyzy, a papierosy 10%. Natomiast sam fakt istnienia 5-letniej mapy jest bezsprzecznie bardzo dobrym rozwiązaniem, bo gwarantuje długoterminową przewidywalność podatkową. Polska wytyczyła w ten sposób kierunek, którym potem poszły inne kraje UE. Pomaga to prowadzić biznes, kontrolować szarą strefę i zwiększać wpływy budżetowe. Równolegle jesteśmy europejskim liderem w zwalczaniu przestępczości tytoniowej, co wiąże się ze skutecznym działaniem Policji, Straży Granicznej i Krajowej Administracji Skarbowej, z którą ściśle współpracujemy nie tylko w ograniczaniu szarej strefy, lecz także w ramach Programu Współdziałania KAS” - mówi Wojciech Niewierko, Członek Zarządu Philip Morris Polska i Kraje Bałtyckie ds. Relacji Zewnętrznych.
Wzrosła też legalna sprzedaż papierosów. Według danych przemysłu tytoniowego (Industry Data Exchange) w 2022 r. łączna sprzedaż papierosów nad Wisłą wyniosła 49,39 mld sztuk. To wzrost o 8,43% rok do roku, w porównaniu do 45,55 mld sztuk w 2021 r. Tendencja wzrostowa utrzymuje się od 2015 r., gdy na legalnym rynku sprzedało się 41,09 mld sztuk papierosów. W ostatnich 7 latach wzrost sprzedaży papierosów nad Wisłą pokrywa się ze spadkiem udziału nielegalnych papierosów w polskim rynku tytoniowym.
Instytut Doradztwa i Badania Rynku Almares prowadzi badanie metodą EPS (Empty Pack Survey). Polega ona na zbieraniu zużytych paczek po papierosach i weryfikacji obecności legalnych znaków polskiej akcyzy. Badanie prowadzone jest w 40 największych i 30 mniejszych miastach Polski. Jego wyniki były ważone z uwzględnieniem populacji miejscowości, w których prowadzono badania.
Główne kierunki przemytu nielegalnych papierosów do Polski to: Białoruś (1,9 pkt. proc. całości nielegalnego rynku papierosowego) oraz Ukraina (0,9 pkt. proc.). Z kolei główne marki zagraniczne, niesprzedawane w Polsce i znalezione w czasie badania to: „Mińsk” i „NZ” z białoruskiej fabryki w Grodnie. Najczęściej podrabiane krajowe marki papierosów to Marlboro (Philip Morris International) oraz Rothmans (British American Tobacco). Miasta z największą liczbą paczek bez polskich znaków akcyzy to Radom (17,8%), Warszawa (7,1%) i Łódź (7,1%).
Więcej informacji o działaniach firmy PMI w zakresie zapobiegania nielegalnemu handlowi wyrobami tytoniowymi oraz metod walki z przemytem papierosów - można znaleźć na tej stronie.
Dodatkowe informacje dla mediów:
Dla firmy PMI wyeliminowanie nielegalnego handlu wyrobami tytoniowymi od dawna pozostaje priorytetem. W tym celu firma współpracuje z organami ścigania oraz innymi organizacjami na całym świecie, aby wykorzenić i zakończyć wszelkie nielegalne działania, w tym podrabianie i przemyt takich wyrobów. PMI IMPACT to tylko jeden z przykładów zaangażowania firmy PMI w tym sektorze - to inicjatywa wspierająca projekty stron trzecich, mające na celu ograniczenie lub zapobieganie nielegalnemu handlowi. Ostatecznie, dzięki PMI IMPACT, PMI rozwija i wspiera ekosystem podmiotów publicznych i prywatnych celem zwalczania nielegalnego handlu we wszystkich jego przejawach.
Wysiłki firmy PMI na rzecz walki z nielegalnym handlem wpisują się również w jej codzienną działalność. PMI wdraża środki zapobiegawcze i ochronne, kontrolując za ich sprawą łańcuch dostaw oraz wykorzystuje nowoczesną technologię śledzenia wyrobów tytoniowych (track-and-trace), zobowiązując wszystkich swoich klientów i dostawców do przestrzegania ścisłych standardów i protokołów dochowania należytej staranności. PMI stale wspiera także stosowne w tym obszarze regulacje, jak Protokół FCTC w sprawie wyeliminowania nielegalnego handlu wyrobami tytoniowymi oraz przepisy UE w sprawie wyrobów tytoniowych.
Philip Morris International: przyszłość bez dymu papierosowego
Philip Morris International (PMI) to wiodąca międzynarodowa firma tytoniowa, której celem jest zapewnienie przyszłości wolnej od dymu papierosowego i długofalowe rozwijanie portfolio produktowego w taki sposób, aby obejmowało także produkty spoza sektora tytoniowego i nikotynowego. Obecne w skład portfolio produktów firmy wchodzą przede wszystkim papierosy i produkty bezdymne, w tym: „heat-not-burn”, produkty do waporyzacji oraz doustne produkty nikotynowe, które są sprzedawane na rynkach poza Stanami Zjednoczonymi. Od 2008 r. firma PMI zainwestowała ponad 10,5 mld dolarów w rozwój, badania naukowe i komercjalizację innowacyjnych produktów bezdymnych, przeznaczonych dla tych pełnoletnich osób palących, które w przeciwnym wypadku dalej paliłyby papierosy i z celem całkowitego zaprzestania sprzedaży papierosów. Działania firmy PMI obejmują budowanie światowej klasy możliwości oceny naukowej, zwłaszcza w dziedzinie przedklinicznej toksykologii systemowej, badań klinicznych i behawioralnych, a także badania postsprzedażowe. Amerykańska Agencja ds. Żywności i Leków (FDA) zezwoliła na sprzedaż wersji urządzeń i materiałów eksploatacyjnych dla Platformy 1 firmy PMI jako wyrobów tytoniowych o zmodyfikowanym ryzyku (MRTP) odnotowując, że stwierdzenia dotyczące modyfikacji narażenia (na związki szkodliwe i potencjalnie szkodliwe) w tych produktach są właściwe dla promowania zdrowia publicznego. Zgodnie ze stanem na 3 marca 2023 r. produkty bezdymne firmy PMI są dostępne w sprzedaży na 73 rynkach, a PMI szacuje, że około 17,8 mln dorosłych palaczy na całym świecie przeszło już na urządzenia i materiały eksploatacyjne dla Platformy 1 i zaprzestało palenia papierosów. Dzięki mocnym fundamentom i znaczącej wiedzy w dziedzinie nauk przyrodniczych, w lutym 2021 r. firma PMI ogłosiła swoje ambicje, aby rozszerzyć działalność biznesową na obszary wellness i opieki zdrowotnej, a także dostarczać innowacyjne produkty i rozwiązania mające na celu zaspokojenie potrzeb konsumentów i pacjentów. Więcej informacji można znaleźć na stronach
www.pmi.com i www.pmiscience.com.
KONTAKT:
Adam Suchenek
Head of Communications
Philip Morris Polska
tel. 601 39 00 89
e-mail: Adam.Suchenek@pmi.com
Źródło informacji: Philip Morris
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 03.04.2023, 09:41 |
Źródło informacji | Philip Morris |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Image
Eksperci MIWO: Polacy spędzają w budynkach 90 proc. swojego życia, powinni tam mieć komfortowe warunki PAP
Polacy spędzają w budynkach nawet 90 proc. swojego życia, ale także 90 proc. wszystkich pożarów ma miejsce w budynkach mieszkalnych. 71 proc. osób odczuwa problem hałasu w swoich domach, a budynki zużywają ok. 40 proc. energii w skali całej gospodarki - wynika z raportu „Przyjazne mieszkanie. Jak zapewniać Polakom oszczędne, bezpieczne i komfortowe mieszkania na lata” opracowanego przez ekspertów MIWO. Raport zawiera także diagnozę, w jaki sposób zapewnić w nich oczekiwany komfort.- 16.01.2025, 16:06
- Kategoria: Nauka i technologie
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
Strategia ESG wspiera rozwój biznesu z korzyścią dla pracowników, społeczeństwa i środowiska PAP
Konsumenci, pracownicy, inwestorzy, a także instytucje regulacyjne zwracają coraz większą uwagę na wskaźniki środowiskowe, zaangażowanie społeczne i transparentność w biznesie. Zrównoważony rozwój powinien być elementem strategii firmy i wyznaczać długoterminowy kierunek działania. Pokazuje to przykład Opella, jednostki biznesowej Consumer Healthcare w Sanofi, która realizując konsekwentnie cele ESG, uzyskała niedawno certyfikat B Corp w Europie Środkowo-Wschodniej.- 15.01.2025, 10:03
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom