Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- Ministerstwo Infrastruktury informuje:
Do 17 maja 2023 r. gminy, powiaty oraz ich związki mogą wnioskować o środki pochodzące z Krajowego Planu Odbudowy na zakup nisko- i zeroemisyjnych autobusów regionalnych. Kwota środków przeznaczona na wsparcie przedsięwzięć w ramach konkursu wynosi prawie 1,7 mld zł.
"Wszelkie inicjatywy mające na celu dofinansowanie zakupu nisko- i zeroemisyjnych autobusów to ważny krok w kierunku poprawy jakości transportu publicznego oraz przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu. Inwestycje w ekologiczne środki transportu są nie tylko korzystne dla środowiska, ale również dla poprawy jakości życia mieszkańców, zwłaszcza tych z mniejszych miejscowości. Dzięki takim inwestycjom tworzymy zrównoważony transport publiczny, który będzie służył mieszkańcom wielu regionów Polski" – powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.
Konkurs ogłoszony w ramach inwestycji KPO „E1.1.2 Zero- i niskoemisyjny transport zbiorowy (autobusy)” przewiduje wsparcie dla szeregu przedsięwzięć obejmujących zakup zeroemisyjnego taboru autobusowego (elektrycznego, wodorowego, hybryda plug-in) lub niskoemisyjnego taboru autobusowego (zasilanego paliwami alternatywnymi – CNG, LPG/LNG), wraz z infrastrukturą ładowania i tankowania zakupionych pojazdów. Dofinansowanie każdego z tych przedsięwzięć może wynieść aż do 95 proc. wydatków kwalifikowalnych.
"Nieustannie podejmujemy i będziemy podejmowali działania mające na celu pomoc samorządom terytorialnym na poziomie powiatowym i gminnym w tworzeniu regularnej komunikacji zbiorowej. Dofinansowanie zakupu i modernizacji lokalnej komunikacji autobusowej pozwala na szybsze wdrażanie innowacyjnych rozwiązań transportowych i przyczynia się do osiągnięcia celów zrównoważonego rozwoju. To kolejne narzędzie wsparcia, oprócz Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych i Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg, skierowane do władz lokalnych" – stwierdził wiceminister infrastruktury Rafał Weber.
Zakupione w ramach konkursu pojazdy i infrastruktura będą wykorzystywane na nowoutworzonych pozamiejskich liniach autobusowych, a także na liniach pozamiejskich, które są zagrożone likwidacją, np. z powodu przestarzałego taboru lub deficytowości danej linii autobusowej. Celem konkursu jest także zniwelowanie różnic w zakresie standardu podróży pomiędzy komunikacją miejską a podmiejską.
Jak uzyskać dofinansowanie?
Każdy zainteresowany beneficjent będzie musiał opisać istniejącą sytuację transportową w swoim regionie ze szczególnym uwzględnieniem dostępności komunikacyjnej. Kluczowe będzie także wsparcie integracji transportowej, ponieważ premiowane będą linie, które zapewnią połączenia z transportem kolejowym lub transportem miejskim. Dodatkowe punkty można uzyskać także za integrację rozkładów jazdy różnych form transportu czy korzystanie z dofinansowania w ramach Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych o charakterze użyteczności publicznej.
Więcej informacji o konkursie oraz pełna dokumentacja konkursowa znajduje się na stronie Centrum Unijnych Projektów Transportowych: https://www.cupt.gov.pl/konkurs/aktualnie-trwajace/e1-1-2-zero-i-niskoemisyjny-transport-zbiorowy-autobusy.
Do końca maja br. trwa również III nabór wniosków o dofinansowanie w ramach programu priorytetowego „Zielony transport publiczny”, organizowany przez Narodowy Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Więcej informacji o tym naborze dostępnych jest na stronie NFOŚiGW: https://www.gov.pl/web/elektromobilnosc/iii-nabor-wnioskow-w-ramach-programu-priorytetowego-zielony-transport-publiczny.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)
kom/ aop/ mmu/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 12.05.2023, 09:05 |
Źródło informacji | MI |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |