Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Nutri-Score to uproszczony, intuicyjny system znakowania żywności, który podsumowuje ogólną wartość żywieniową produktu. Jest umieszczony na przodzie opakowania w postaci kodu kolorystycznego oraz liter od A do E, z wyróżnioną zawsze tylko jedną literą, odpowiadającą poziomowi wartości żywieniowej. Co więcej, Nutri-Score nie wyklucza z diety żadnych produktów, wskazuje jedynie, które mają większą wartość żywieniową, a które warto spożywać w mniejszych ilościach lub rzadziej. Dzięki temu Nutri-Score ułatwia dokonywanie świadomych i zdrowszych wyborów żywieniowych, co potwierdziła Międzynarodowa Agencja ds. Badań nad Rakiem (IARC), działająca w ramach Światowej Organizacji Zdrowia (WHO). System spełnia też wymagania formalne Unii Europejskiej, dotyczące dodatkowych form wyrażania i prezentacji informacji o wartości odżywczej [2].
Ewolucja systemu - modyfikacje w zakresie oceny produktów spożywczych
Nad zmianą systemu Nutri-Score czuwa Międzynarodowy Komitet Naukowy, upoważniony przez przedstawicieli siedmiu państw - Belgii, Francji, Niemiec, Luksemburga, Holandii, Hiszpanii i Szwajcarii, które wprowadziły system jako obligatoryjny, do wydawania zaleceń dotyczących aktualizacji algorytmu. W 2022 r. zmodyfikowano algorytm w zakresie produktów stałych, w tym roku zmodyfikowano algorytm w zakresie oceny napojów. Zmiany wynikają z najnowszych badań i postępu nauki w kontekście budowania zrównoważonej diety, a także uwzględniają postulaty państw, które wdrożyły system. Tym samym operatorzy krajowi i producenci mają dwa lata na zmianę oznaczenia Nutri-Score dla swoich produktów.
Przykładowe modyfikacje w zakresie oceny produktów stałych - lipiec 2022 r.
⦁ Lepsze rozróżnianie żywności w zależności od zawartości soli i cukru,
⦁ Poprawa rozróżnienia między produktami spożywczymi bogatymi w błonnik a produktami rafinowanymi,
⦁ Lepsza klasyfikacja tłustych ryb,
⦁ Lepsza klasyfikacja olejów mniej bogatych w tłuszcze nasycone,
⦁ Lepsza klasyfikacja drobiu w porównaniu z mięsem czerwonym.
Przykładowe modyfikacje w zakresie oceny napojów - marzec 2023 r.
⦁ Harmonizacja algorytmu z uwzględnieniem wszystkich napojów przeznaczonych do spożycia,
⦁ Poprawa oznakowania napojów w zależności od zawartości cukru (zwłaszcza w przypadku napojów niskosłodzonych),
⦁ Modyfikacja algorytmu w celu ograniczenia czynników zachęcających do stosowania substancji słodzących.
Potrzeba wdrożenia zharmonizowanego systemu oznaczania produktów w zakresie wartości odżywczej
System Nutri-Score wpisuje się w pierwszy cel operacyjny Narodowego Programu Zdrowia na lata 2021-2025 dotyczący profilaktyki nadwagi i otyłości. Jednocześnie w analizie, przeprowadzonej przez grupę polskich naukowców w ramach międzynarodowego badania, dotyczącej sytuacji żywieniowej i jej słabych punktów oraz najpilniejszych potrzeb w Polsce na tle innych krajów, najwyższy priorytet nadano systemowi znakowania żywności oraz szkoleniu osób zajmujących się żywieniem w szkołach [3].
Z raportu „Atlas otyłości” wynika, że 58,3 procent populacji Polski ma nadwagę lub otyłość, co dowodzi, jak pilnie potrzebujemy zmian w sposobie odżywiania. Wyniki badań na populacji polskich konsumentów [4] wskazują, że system Nutri-Score jest jednym z najczęściej wymienianych systemów znakowania żywności, którego wprowadzenie może przynieść realny wpływ na zmianę zachowań żywieniowych konsumentów. Badania naukowe przeprowadzone we Francji potwierdzają, że Nutri-Score jest łatwiejszy do zrozumienia dla konsumentów w porównaniu z innymi systemami znakowania żywności. Badanie opublikowane w British Medical Journal w 2017 r. pokazuje, że 52 procent ankietowanych uważa, że Nutri-Score jest łatwy do zrozumienia w porównaniu z innymi systemami znakowania. Ponadto 40 procent twierdzi, że etykieta jest pomocna w wyborze odpowiednich produktów podczas zakupów [5].
Poparcie organizacji zdrowia publicznego i organizacji konsumentów
Europejscy naukowcy, pracownicy służby zdrowia oraz organizacji konsumenckich, opublikowali w maju br. raport wyjaśniający [6], dlaczego niezbędne jest wprowadzenie zharmonizowanego, obowiązkowego oznaczania wartości odżywczej umieszczanego z przodu opakowania (FOPNL). Naukowcy zwrócili uwagę, że w badaniach wykazano, że oznaczenia - takie jak Nutri-Score - interpretujące wartości, są lepiej zrozumiałe dla konsumentów niż formaty czysto informacyjne. Intuicyjne, uproszczone oznakowanie jest kluczowe, zwłaszcza dla konsumentów o niższym statusie społeczno-ekonomicznym, którzy nie zawsze mają wiedzę pozwalającą na interpretację informacji żywieniowych.
Oparte na rygorystycznych podstawach naukowych oznaczenie wartości odżywczej Nutri-Score zostało opracowane właśnie z myślą o informowaniu konsumentów w prosty i zrozumiały sposób co do ogólnej wartości odżywczej żywności. Takie rozwiązanie pozwala na podejmowanie świadomych i zdrowszych wyborów przy półce sklepowej. Drugi cel Nutri-Score to zachęcenie producentów do doskonalenia wartości odżywczej swoich produktów, poprzez zmiany receptur i wprowadzanie innowacji, tak aby zawierały większe ilości składników korzystnych i mniejsze ilości składników, które należy ograniczać w diecie.
Jeszcze w styczniu 2023 r. organizacje konsumentów (the European Bureau of Consumer Unions „BEUC”) oraz organizacje z obszaru zdrowia publicznego (The European Heart Network „EHN”, the European Public Health Alliance „EPHA”) - łącznie ponad 150 organizacji [7] - wystosowały list do przedstawicieli Komisji Europejskiej w związku z opóźniającymi się pracami legislacyjnymi dotyczącymi uproszczonego znakowania na froncie opakowań.
Więcej informacji: www.systemns.pl
[2] Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności.
[3]The Healthy Food Environment Policy Index in Poland: Implementation Gaps and Actions for Improvement.
[4] Polish Consumers' Understanding of Different Front-of-Package Food Labels: A Randomized Experiment; Foods. 2022 Jan 5;11(1):134. doi: 10.3390/foods11010134.
[5]Julia, C., Peneau, S., Buscail, C. et al. (2017). Perception of different formats of front-of-pack nutrition labels according to sociodemographic, lifestyle and dietary factors in a French population: cross-sectional study among the Nutri-Net-Sante cohort participants. BMJ Open 2017; 7.
Źródło informacji: FleishmanHillard, operator Kampanii Nutri-Score dla świadomych wyborów żywieniowych
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 26.06.2023, 14:13 |
Źródło informacji | FleishmanHillard |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Image
Przedstawiamy ADOGRC 13.0: wspieranie inteligentniejszej zgodności i zwiększanie wydajności regulacyjnej
ADOGRC 13.0 wprowadza nowe, zaawansowane scenariusze zarządzania zgodnością i ochroną danych, oferując firmom kompleksową platformę do poruszania się po zmieniających się przepisach, przy jednoczesnym zachowaniu pełnej kontroli operacyjnej i nadzoru.- 22.11.2024, 09:07
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PR Newswire
-
Image
Wyniki finansowe Grupy PZU: już 400 milionów złotych trafiło do osób dotkniętych powodzią PAP
48 tys. zgłoszonych szkód i 46 tys. już wypłaconych w całości lub częściowo odszkodowań w wysokości 400 mln złotych - to skala zaangażowania Grupy PZU w walkę ze skutkami powodzi na południu kraju. Kataklizm jednak nie wpłynął znacząco na kondycję finansową największego polskiego ubezpieczyciela, którego przychody za trzy kwartały 2024 r. (21,8 mld zł) przekraczają oczekiwania rynku.- 21.11.2024, 16:51
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
New Chief Operating Officer at Rohde & Schwarz
Effective November 1, 2024, Markus Fischer, currently Executive Vice President Operations, has been appointed to the Rohde & Schwarz Executive Board. As Chief Operating Officer (COO), he will collaborate with Christian Leicher (CEO) and Andreas Pauly (CTO) to continue to keep the company on course for growth in these challenging times.- 21.11.2024, 16:22
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: APA-OTS