Pobierz materiał i Publikuj za darmo
W dyskusji na temat infrastruktury logistycznej w kontekście zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego wzięli udział przedstawiciele ORLENU, PERN i Morskiego Portu Gdańsk.
Jak podkreślano, w wyniku wojny w Ukrainie logistka paliw napotkała na wielkie trudności. Mógł grozić nam kryzys energetyczny spowodowany brakiem: ropy, węgla, gazu i oleju napędowego. Jednak polska gospodarka już kilka lat temu rozpoczęła przygotowania do odcięcia dostaw węglowodorów. Dzięki m.in. uruchomieniu terminala LNG, możliwe stało się połączenia przesyłowe z innymi krajami.
„W 2019 r. z Rosji popłynęła do nas zanieczyszczona ropa. Sprawa była poważna, pojawiło się ryzyko wstrzymania pracy rafinerii. Powstała realna potrzeba dywersyfikacji i od tego czasu przygotowywaliśmy się do zmiany kierunków dostaw” - przypominał Błażej Krawczyszyn, dyrektor wykonawczy ds. logistyki w ORLEN.
ORLEN zintensyfikował gromadzenie zapasów w kawernach solnych. PERN rozpoczął inwestycje w nowe zbiorniki na ropę. Aktualnie ich pojemność osiągnęła 4,2 mln ton. Zbiorniki na paliwa zapewniają 2,6 mln ton rezerwy a ich pojemność wzrośnie. PERN zwiększa też ilość oleju napędowego, który można dostarczyć drogą morską.
„W mojej ocenie poziom wolumenowy, jeśli chodzi o pojemności zbiorników rezerwowych, jest wystarczający dla polskich potrzeb” - przekonywał Daniel Świętochowski, dyrektor pionu handlowego, PERN.
Dywersyfikacja kierunków dostaw paliw oznacza rosnącą rolę portów morskich.
„Porty od siedmiu lat przechodzą eksplozję inwestycyjną. W Gdańsku wydano na rozwój już 6 mld złotych, a kolejne 500 mln złotych jest już zaakceptowane. Nasz cel strategiczny to być numerem jeden na Bałtyku i wskoczyć do pierwszej piątki portów europejskich. Dzięki inwestycjom, do 2030 r. będziemy mogli prowadzić przeładunki na poziomie najlepszych portów, czyli ponad 100 mln ton rocznie. W tym roku osiągniemy 80 mln ton” - informował Adam Kłos, dyrektor departamentu handlowego, zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
Według ekspertów do dalszego rozwoju krajowej logistyki paliw niezbędne są inwestycje w transport kolejowy, który musi być skorelowany z całą infrastrukturą. Obecnie średnia prędkość handlowa polskich pociągów to nieco ponad 20 km/h, tymczasem w Europie jest to średnio ponad 40 km/h.
„Nie potrzebujemy już rosyjskiej ropy, gazu, diesla. Dzięki inwestycjom dostępna jest dla nas reszta świata. Potrzebujemy partnerów przewidywalnych, a nie testujących naszą wytrzymałość i podatność na awarię tak, jak to było kilka lat temu” - deklarował Błażej Krawczyszyn.
Pomimo dokonanego całkowitego przestawienia odbioru węglowodorów z kierunku wschodniego na północny nie zakończył się proces inwestycyjny związany ze zwiększaniem przepustowości polskich terminali paliw. PERN zapowiada zwiększanie pojemności swoich zbiorników. ORLEN zamierza zbudować w Gdańsku terminal do obsługi jednostek morskich, gdzie będą przeładowywane produkty, w tym oleje bazowe, paliwa żeglugowe czy biododatki do paliw. Terminal będzie kosztował ok. 0,5 mld zł. Będzie on w stanie obsłużyć jednostki morskie o długości do 130 m, szerokości do 17,6 m i głębokości zanurzenia do ok. 5,8 m. Prace potrwają dwa i pół roku. Docelowe moce przeładunkowe terminala mogą wynieść nawet 2 miliony ton produktów rocznie. Jego uruchomienie poprawi bezpieczeństwo dostaw biokomponentów do produkcji paliw.
Rozbudowana infrastruktura największych polskich firm działających na rynku paliw może również posłużyć do zapewnienia dostaw na Ukrainę i do krajów Śródmorza. Dzięki inwestycjom w polskie porty morskie, w linie kolejowe i inne niezbędne składniki infrastruktury paliwowej, Polska stanie się ważnym dostawcą paliw w regionie.
„Jesteśmy przygotowani na kolejne miesiące, dla nas najważniejsze jest lato, kiedy Polacy ruszają na wakacje i jesień, gdy rozpoczyna się sezon prac polowych. Dzięki dywersyfikacji dostaw surowców i nowym kanałom przesyłu, na stacjach ORLEN klienci zatankują bez względu na porę roku” - podsumował Błażej Krawczyszyn.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 27.06.2023, 11:01 |
Źródło informacji | PAP MediaRoom |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Image
Wyniki finansowe Grupy PZU: już 400 milionów złotych trafiło do osób dotkniętych powodzią PAP
48 tys. zgłoszonych szkód i 46 tys. już wypłaconych w całości lub częściowo odszkodowań w wysokości 400 mln złotych - to skala zaangażowania Grupy PZU w walkę ze skutkami powodzi na południu kraju. Kataklizm jednak nie wpłynął znacząco na kondycję finansową największego polskiego ubezpieczyciela, którego przychody za trzy kwartały 2024 r. (21,8 mld zł) przekraczają oczekiwania rynku.- 21.11.2024, 16:51
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
New Chief Operating Officer at Rohde & Schwarz
Effective November 1, 2024, Markus Fischer, currently Executive Vice President Operations, has been appointed to the Rohde & Schwarz Executive Board. As Chief Operating Officer (COO), he will collaborate with Christian Leicher (CEO) and Andreas Pauly (CTO) to continue to keep the company on course for growth in these challenging times.- 21.11.2024, 16:22
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: APA-OTS
-
Krajowa Izba Klastrów Energii inicjatorem parlamentarnego zespołu ds. energetyki rozproszonej i innowacji
20 listopada w Sejmie RP odbyło się pierwsze spotkanie parlamentarnego zespołu ds. energetyki rozproszonej, elektromobilności i innowacji, które zgromadziło ponad 100 uczestników z różnych sektorów związanych z energetyką, transportem zeroemisyjnym i innowacjami z całej Polski. Spotkanie zespołu parlamentarnego do spraw kluczowych obszarów miało na celu omówienie aktualnych wyzwań oraz pomysłów na przyszłość, a także wzmocnienie współpracy między branżami i ustawodawcą. Jego przewodniczącym jest Artur Łącki, szef zespołu parlamentarnego Województwa Zachodniopomorskiego. Jednym z inicjatorów powstania zespołu była Krajowa Izba Klastrów Energii i OZE.- 21.11.2024, 15:11
- Kategoria: Nauka i technologie
- Źródło: Glaubicz Garwolińska Consultants w imieniu organizacji społecznej KIKE