Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Należy pamiętać, że napaść Rosji na Ukrainę wywołała, poza okropnościami wojny, szereg negatywnych skutków gospodarczych. Nastąpiły one jeszcze przed formalnym atakiem agresora w lutym 2022 roku, już w drugiej połowie 2021 roku. Wówczas dramatycznie wzrosły ceny energii i gazu. Pociągnęło to za sobą kilkusetprocentowy wzrost cen nawozów, w przypadków których cena gazu stanowi nawet ponad 80 procent ceny końcowej nawozu. Dlatego jako jedyni w Europie zastosowaliśmy mechanizm dopłat do nawozów. Łączna wartość tej pomocy wynosi 6,3 mld złotych. Należy dodać, że na ten cel przeznaczone zostały środki z naszego krajowego budżetu. Staraliśmy się natomiast o zgodę Komisji Europejskiej. Taką zgodę uzyskaliśmy, choć na pierwszą transze pomocy musieliśmy czekać kilka miesięcy.
Sytuację polskich rolników pogorszył napływ zboża z Ukrainy. Z podobnymi problemami na tym rynku musiały się mierzyć także inne kraje przyfrontowe. Niestety, zapowiedzi unijnych urzędników nie doprowadziły do realnego wsparcia transportów zboża z Ukrainy. Nie zdołano wesprzeć nas i innych państw członkowskich w ramach tzw. korytarzy solidarnościowych. Zabrakło tej solidarności i napływ zboża najbardziej uderzył w kraje przyfrontowe. Dopiero drastyczne decyzje o zakazie wjazdu tego zboża doprowadziły do obudzenia Komisji Europejskiej i wprowadzenia unijnego zakazu wwozu do krajów przyfrontowych pięciu podstawowych produktów rolnych.
Uzasadnione protesty rolników w Szczecinie zakończyły się podpisaniem porozumienia. Jest ono konsekwentnie realizowane. Rząd przyjął kompleksowy pakiet pomocy związany z opanowaniem przede wszystkim sytuacji na rynku zboża, na którym ceny stały się dramatycznie niskie, poniżej kosztów produkcji.
Na dopłaty do sprzedanej pszenicy, gryki i kukurydzy przeznaczone zostało 2,6 mld złotych. Natomiast na wsparcie w formie kredytów płynnościowych zwiększyliśmy pulę środków do łącznej wysokości 2,773 mld złotych. Poszerzyliśmy krąg odbiorców i zwiększyliśmy wsparcie do paliwa rolniczego do wysokości 2 zł/l oleju napędowego używanego do produkcji rolnej.
Oczekujemy jeszcze na akceptację przez KE kolejnych programów pomocowych, które również będą realizowane z krajowego budżetu.
Kontynuować będziemy Program Locha+ , który obejmie świnie urodzone od 15 marca 2023 do 15 sierpnia 2023 i które zostaną zgłoszone do oznakowania do 31 sierpnia. Koszt dla budżetu państwa to 0,5 mld złotych. Pomoc będzie wynosiła 100 zł do każdej sztuki, jednak nie więcej niż 500 000 zł dla producenta świń.
Wspierać biedzimy również zakup kwalifikowanego materiału siewnego, zakupionego od 15 lipca 2022 do 15 czerwca 2023 r. Dopłaty z tego tytułu wyniosą łącznie 210 milionów złotych. Stawki pomocy będą zróżnicowane w zależności od uprawy i wyniosą od 200 do 1200 złotych i obejmą powierzchnię nie większą niż 50 hektarów.
Na dopłaty do transportu zboża przeznaczyliśmy 400 milionów złotych. Nie zapominamy też o podmiotach skupowych. Preferencyjne kredyty skupowe to kolejne 781 mln. złotych.
Takiej pomocy w historii naszego rolnictwa jeszcze nie było. Jest jednak ona niezbędna, aby w naszym kraju zapewnione było bezpieczeństwo żywnościowe. Nie zostawiamy polskich rolników samych sobie. Rząd Prawa i Sprawiedliwości zawsze wspierał i będzie wspierał polską wieś.
Źródło informacji: Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 29.06.2023, 13:19 |
Źródło informacji | Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Image
Hisense pierwszym oficjalnym partnerem klubowych mistrzostw świata w piłce nożnej 2025 – FIFA Club World Cup 2025™
- 31.10.2024, 16:25
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PR Newswire
-
Image
Kolejne dwie inwestycje drogowe na Pomorzu Zachodnim w realizacji
- 31.10.2024, 13:00
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: GDDKiA
-
Image
Case study kampanii reklamowych WeNet - TV kontra online
WeNet, marka specjalizująca się w marketingu internetowym dla małych i średnich firm, stanęła przed wyzwaniem dynamicznego wejścia na rynek. Bazując na 30-letnich doświadczeniach w branży, celem było zbudowanie rozpoznawalności i zdobycie pozycji lidera w e-marketingu dla MŚP. Aby osiągnąć ten ambitny cel, firma postanowiła zrealizować dwie kampanie reklamowe - jedną w telewizji, a drugą w Internecie.- 31.10.2024, 12:36
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: WeNet