Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- 80% nastolatków w wieku 16-18 lat otrzymało kiedyś wiadomość z podejrzanym linkiem.
- Zaledwie połowa badanych nastolatków sprawdza prawdziwość informacji znalezionych w sieci.
- Głównym źródłem wiedzy na temat cyberbezpieczeństwa dla młodszych nastolatków jest dom i szkoła, a dla starszych TikTok i YouTube.
Z badania przeprowadzonego dla projektu Finansiaki realizowanego przez Santander Bank Polska, wynika, że starsi nastolatkowie w wieku 16-18 lat wiedzę o bezpieczeństwie w sieci czerpią głównie ze źródeł internetowych (65%), takich jak YouTube (43%) i TikTok (41%). Dla młodszych autorytetem w tym temacie są rodzice (61%) i nauczyciele (55%).
Rodzice natomiast najczęściej czerpią wiedzę na temat bezpieczeństwa w sieci z portali internetowych (61%) i telewizji (41%).
Załącznik 1
Zagrożenia w sieci - czego obawiają się nastolatkowie?
Kiedy mowa o bezpieczeństwie i zagrożeniach związanych z korzystaniem z Internetu, nastolatkowie w wieku 16-18 lat boją się najbardziej kradzieży pieniędzy (73%) i wycieku danych (63%), a młodsi (12-15 lat) wykorzystania wizerunku (64%) i zajęcia środków na koncie (63%). Jeśli chodzi o dorosłych, to niemal 80% badanych rodziców przyznaje, że boi się kradzieży pieniędzy, tożsamości i wycieku danych. Młodsi nastolatkowie niemal 2 razy częściej niż starsi obawiają się również hejtu w Internecie i cyberprzemocy.
Załącznik 2
Egzamin z fact-checkingu
Wraz z wiekiem u nastolatków rośnie potrzeba weryfikowania informacji znalezionych w sieci - 55% respondentów wieku 12-15 lat i 61% w wieku 16-18 lat zawsze lub często sprawdza prawdziwość przeczytanych informacji. Odsetek nastolatków, którzy nie mają nawyku sprawdzania wiarygodności treści z Internetu, jest jednak wysoki.
Jeśli chodzi o sposób sprawdzania wiarygodności informacji, badani w wieku 16-18 lat, podobnie jak dorośli, najczęściej czytają, co inne znane media piszą na dany temat (68%) i weryfikują źródła (65%). Młodsi natomiast częściej pytają członków rodziny (48%) lub znajomych i przyjaciół (38%).
Załącznik 3
Ponad połowa nastolatków kliknęła w niebezpieczny link
Weryfikując, czy link jest bezpieczny, wszyscy badani zgadzają się, że najważniejsze jest sprawdzenie, czy nadawca wiadomości jest im znany. Jednak to nie wystarczy - popularnym rodzajem scamu, który ma na celu wyłudzenie danych lub kradzież pieniędzy, jest podszywanie się pod czyjeś konto w mediach społecznościowych. Aż 80% badanych w wieku 16-18 lat otrzymało podejrzaną wiadomość w mediach społecznościowych od znajomego, który padł ofiarą hakera, a 31% z nich przyznało się do kliknięcia w przesłany link. W przypadku dzieci w wieku 12-15 lat, 43% badanych otrzymało tego typu wiadomość, a 21% kliknęło w niebezpieczny link.
Michał Mazur z Departamentu Zarządzania Cyberbezpieczeństwem i Ryzykiem IT w Santander Bank Polska wyjaśnia, że scam przyjmuje różne formy, od fałszywych wiadomości po oszustwa telefoniczne. Aby się przed nim obronić, warto być czujnym i nigdy nie udostępniać wrażliwych danych nieznanym osobom lub firmom. Jak pokazuje badanie - ponad 50% nastolatków kliknęło w niebezpieczny link zawarty w wiadomości od znajomego. Dlatego tak ważne jest uczenie młodych ludzi, aby nie otwierali podejrzanych wiadomości i weryfikowali ich nadawcę. Ważne jest, by zwracali uwagę, czy ktoś nie próbuje ich nakłonić do kliknięcia w link lub otwarcia załącznika i wytwarza przy tym presję czasu lub grozi jakimiś konsekwencjami.
Załącznik 4
Źródło informacji: Santander Bank Polska
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 25.09.2023, 08:00 |
Źródło informacji | Santander Bank Polska |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Krajowa Izba Klastrów Energii inicjatorem parlamentarnego zespołu ds. energetyki rozproszonej i innowacji
20 listopada w Sejmie RP odbyło się pierwsze spotkanie parlamentarnego zespołu ds. energetyki rozproszonej, elektromobilności i innowacji, które zgromadziło ponad 100 uczestników z różnych sektorów związanych z energetyką, transportem zeroemisyjnym i innowacjami z całej Polski. Spotkanie zespołu parlamentarnego do spraw kluczowych obszarów miało na celu omówienie aktualnych wyzwań oraz pomysłów na przyszłość, a także wzmocnienie współpracy między branżami i ustawodawcą. Jego przewodniczącym jest Artur Łącki, szef zespołu parlamentarnego Województwa Zachodniopomorskiego. Jednym z inicjatorów powstania zespołu była Krajowa Izba Klastrów Energii i OZE.- 21.11.2024, 15:11
- Kategoria: Nauka i technologie
- Źródło: Glaubicz Garwolińska Consultants w imieniu organizacji społecznej KIKE
-
Dubai Future Forum 2024: A Vision of Tomorrow, from Brain Chips to Climate Solutions
- 21.11.2024, 12:57
- Kategoria: Nauka i technologie
- Źródło: APA-OTS
-
Image
GPB: chcemy, aby to polskie firmy napędzały morską transformację energetyczną PAP
„Dążymy do roli dostawcy kategorii Tier-1 w projektach morskiej energetyki wiatrowej, ale ambicje mamy znacznie większe. Wspólnie z ARP chcemy wspomóc odbudowę polskiego przemysłu na Pomorzu i uczynić z Gdańska, Gdyni i Szczecina przemysłowy hub dla projektów MEW. Grupa Przemysłowa Baltic ma tu do odegrania istotną rolę” - mówił Adam Kowalski, prezes zarządu Grupy Przemysłowej Baltic (GPB), podczas konferencji Offshore Wind Poland.- 21.11.2024, 10:31
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom