Pobierz materiał i Publikuj za darmo

„Liczba Polaków sięgających po owoce borówki stale rośnie. Konsumenci coraz bardziej świadomie dokonują wyborów zakupowych. Jako plantatorzy jesteśmy dumni, że dosłownie owoce naszej pracy stały się obiektem regularnego pożądania tak wielu konsumentów. Jest to efekt wieloletniej pracy. Wkładamy wiele wysiłku aby wyhodować owoce jak najlepszej jakości. Staramy się aby konsumenci wiedzieli, że codzienne jedzenie owoców jagodowych jest bardzo korzystne i dlaczego tak jest. Borówki są nie tylko smaczną i wygodną przekąską, ale dostarczają bardzo wielu cennych składników korzystnie wpływających na zdrowie, urodę i jakość życia” - komentuje Bartłomiej Milczarek, prezes zarządu Stowarzyszenia Polskich Plantatorów Borówki.
Rosnąca konsumpcja
W sierpniu borówki jadła ponad połowa Polaków - 56%. Badania realizowane są wśród osób dorosłych - 15 lat i więcej. To najwyższy wynik w historii comiesięcznych pomiarów, włączając w to okres wzmożonej konsumpcji owoców w czasie pandemii.
W wartościach bezwzględnych trend oddają zestawione poniżej niżej wielkości. W sierpniu 2020 r. borówki jadło 14,6 mln osób. Dziś to aż o 1/4 więcej, dokładnie 18,1 mln konsumentów.
Lato z borówkami
Wynik 56% nie dał borówce tytułu najpopularniejszego owocu jagodowego lata. Pozycje nr 1 zajęła malina, która w lecie tego roku, zarówno w lipcu, jak i w sierpniu, również biła swoje rekordy ilości konsumentów [Kantar]. Trzecim najpopularniejszym owocem lata były truskawki. Ich konsumpcję w sierpniu zadeklarowała 1/3 respondentów (33% populacji 15+).
„Wzrost konsumpcji owoców borówki oczywiście cieszy plantatorów, jednak branża traktuje go jako wyzwanie na przyszłość. Ze względu na wysoki wskaźnik penetracji - ponad 50% w sierpniu - utrzymanie dotychczasowej dynamiki wzrostu będzie wymagało zwiększenia częstotliwości zakupu i wielkości koszyka. W ostatnich latach miała miejsce skokowa poprawa jakości owoców importowanych (dostępnych poza polskim sezonem), konsumenci oczekują więc również coraz lepszej, powtarzalnej jakości w polskim sezonie zbiorów. Spełnienie tych oczekiwań będzie wymagało wymiany części uprawianych w Polsce odmian, które w ciągu kilku lat przestaną być konkurencyjne na coraz bardziej wymagającym rynku” – komentuje Dominika Kozarzewska, Grupa Producentów Owoców „Polskie Jagody”, członek zarządu Fundacji Promocji Polskiej Borówki i koordynator prac Jagodowego Core Teamu.
Stały wzrost liczby konsumentów borówki „lato do lata”
„Wzrost spożycia to korzystny trend. Odżywianie bogate w owoce i warzywa może przyczynić się do poprawy zdrowia, dostarczając cennych składników odżywczych, witamin i błonnika. To krok w kierunku zdrowego stylu życia i profilaktyki zdrowotnej. Ważne jest, aby kontynuować edukację i zachęcanie do zdrowego odżywiania, aby ten trend utrzymywał się w przyszłości” - skomentował Piotr Piwowarczyk z dolnośląskiej plantacji Blueberry Krzeszów.
„My jako plantatorzy i producenci mamy tu dużą odpowiedzialność. Nasze płody i produkty muszą być wysokiej jakości, muszą one sprostać co raz wyższym wymaganiom stawianym przez konsumentów. Zawsze w cenie jest jakość i innowacja, ale musimy lepiej je rozumieć i szybciej promować. Postawa projakościowa i innowacje produktowe są nam potrzebne, tak aby ten trend utrzymać” – przekonuje Piotr Piwowarczyk.
Wyniki monitoringu konsumpcji 2020-2023
Projekt badań konsumpcji został zainicjowany przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw w odpowiedzi na wyzwania związane z promocją roli warzyw i owoców w codziennym odżywianiu Polaków. Monitoring został rozpoczęty w lutym 2020 roku.
Aktualizowane wynik dotyczące kilkudziesięciu gatunków są publicznie dostępne na stronie WczorajNaTalerzu.pl.
Kantar pyta respondentów o częstotliwość spożywania w ostatnim tygodniu i o spożywanie warzyw, owoców i ich przetworów podczas poszczególnych posiłków w dniu poprzedzającym badanie.
Więcej o walorach borówki na stronie PolskieSuperowoce.pl oraz w materiale Borówki - chłodzą i chronią przed upałem.
#PolishSuperFruits #PolskieSuperowoce
Opracowanie sfinansowano ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw w ramach realizacji przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw kampanii „Czas na polskie superowoce! V edycja.” Projekt jest realizowany pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Źródło informacji: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 10.10.2023, 10:47 |
Źródło informacji | Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
A refreshing symphony with PGI Syracuse Lemon
- 25.07.2025, 15:48
- Kategoria: Zdrowie i styl życia
- Źródło: GlobeNewswire
-
Image
5 zasad postu przerywanego
Post przerywany stał się jedną z najskuteczniejszych i najczęściej wybieranych metod poprawy zdrowia, wspierania procesu odchudzania oraz kontroli masy ciała. Ta starożytna praktyka, którą współczesna nauka potwierdziła swoimi badaniami, oferuje nie tylko możliwość redukcji wagi, ale także szereg korzyści metabolicznych i zdrowotnych. BeKeto od lat specjalizuje się w edukacji na temat diety ketogenicznej i wszystkich towarzyszących jej zagadnień żywieniowych. Jednym z popularniejszych z nich bezdyskusyjnie jest intermittent fasting, czyli post przerywany - jak wdrożyć go w życie? Specjaliści BeKeto przedstawiają 5 najważniejszych zasad wdrożenia postu przerywanego w życie.- 24.07.2025, 12:30
- Kategoria: Zdrowie i styl życia
- Źródło: BeKeto
-
Image
Męska stylizacja na nowo - BaByliss prezentuje trymer X-BLADE
Lato to moment, w którym wielu mężczyzn odświeża swój wygląd. Zmienia garderobę, fryzurę, a często też podejście do pielęgnacji. To właśnie teraz na rynku debiutuje X-BLADE od BaByliss - trymer zaprojektowany z myślą o tych, którzy cenią precyzję, mobilność i nowoczesny styl.- 22.07.2025, 09:51
- Kategoria: Zdrowie i styl życia
- Źródło: BaByliss
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ