Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- Ministerstwo Infrastruktury informuje:
Polskie Koleje Państwowe SA zakończyły przebudowę dworca kolejowego w niewielkim Jasieniu w woj. małopolskim. 11 października 2023 r. spółka podpisała także umowę na opracowanie dokumentacji projektowych dla dworców w Nisku i Mielcu.
Dworzec Jasień Brzeski przeszedł metamorfozę
Podróżni mogą już korzystać z nowoczesnego, bezpiecznego i dostosowanego do potrzeb wszystkich podróżnych dworca w Jasieniu Brzeskim.
"Dworzec w Jasieniu Brzeskim to kolejna inwestycja dworcowa oddana do użytku w województwie małopolskim. Mieszkańcy powiatu brzeskiego zyskali dzisiaj dostęp do bezpiecznej infrastruktury kolejowej oraz komfort podróży do Krakowa i Tarnowa. Mam nadzieję, że nowoczesny i proekologiczny budynek stanie się wizytówką miejscowości oraz ułatwi pasażerom podróżowanie koleją. Wszystko to dzięki Programowi Inwestycji Dworcowych, w ramach którego polski rząd przeznacza 3 mld zł na modernizację blisko 200 dworców" — powiedział wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu Andrzej Bittel.
"Dużą wagę przywiązujemy nie tylko do modernizacji dworców kolejowych w dużych miastach, ale także w mniejszych miastach, miasteczkach i wsiach. Dlatego pragnę wyrazić zadowolenie, że mieszkańcy Jasienia doczekali się ładnego i estetycznego obiektu, który będzie im służył na co dzień" — powiedział Tomasz Tomala, szef Gabinetu Politycznego Ministra Infrastruktury.
Inwestycja została zrealizowana w ramach Programu Inwestycji Dworcowych z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Dworzec w Jasieniu znajduje się przy czynnej linii kolejowej nr 91 Kraków – Medyka. Budynek powstał w 1961 roku. Głównym celem inwestycji w Jasieniu była poprawa stanu technicznego i estetycznego dworca, zwiększenie jego funkcjonalności oraz dostosowanie do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Niewielki, bo mający niemal 80 mkw., obiekt przeszedł metamorfozę. W ramach prac wymieniono stolarkę okienną i drzwiową, a bryła została wykończona tynkiem w jasnym, szarym kolorze, z elementami grafitowymi. Natomiast przy wejściu głównym zastosowano okładzinę imitującą drewno. Lekkości obiektowi nadaje ściana aluminiowo-szklana wydzielająca zewnętrzną poczekalnię, dzięki której jest ona dobrze doświetlona i przestrzenna. W nowym dworcu znajduje się funkcjonalna poczekalnia wyposażona w tablice dynamicznej informacji pasażerskiej. Podróżni mogą także korzystać z nowej toalety, w pełni dostosowanej do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.
Dzięki przebudowie budynek stał się bardziej ekologiczny. Dworzec wyposażono w pompę ciepła oraz panele fotowoltaiczne, zainstalowano energooszczędne oświetlenie, a także system BMS (Building Mangement System) sterujący instalacjami i urządzeniami oraz optymalizujący zużycie energii elektrycznej, cieplnej i wody. Na dworcu jest również bezpieczniej dzięki nowoczesnemu systemowi monitoringu.
Modernizacja dworca to również zmiany w jego najbliższym otoczeniu. Wymieniono nawierzchnię chodników oraz wykonano pasy prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących, zamontowano także nowe elementy małej architektury oraz uporządkowano zieleń.
Przebudowa dworca w Jasieniu Brzeskim kosztowała ponad 4,1 mln zł.
Ruszają prace projektowe dla dworców w Nisku i Mielcu
Dworce w Nisku i Mielcu to ostatnie inwestycje z obecnego Programu Inwestycji Dworcowych w województwie podkarpackim, dla których rozpoczyna się proces projektowania.
"Rozbudowie i modernizacji infrastruktury peronowej i torowej muszą towarzyszyć także dobre zmiany związane z budynkami dworcowymi. Dlatego już wiemy, że kolejne dworce w woj. podkarpackim zmienią swoje oblicze dla pasażerów. Mieszkańcy Niska i Mielca oraz wszyscy odwiedzający te urokliwe podkarpackie miasta będą mogli niebawem skorzystać z nowoczesnych obiektów PKP" — powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.
Historyczny dworzec w Nisku w nowocześniejszym wydaniu
Dworzec w Nisku został wybudowany w 1899 roku na podstawie projektu Austriackich Kolei Państwowych. Dzięki realizowanej inwestycji przejdzie on kompleksową przebudowę z dbałością o historyczne detale. Renowację przejdzie elewacja dworca wraz z detalami architektonicznymi oraz przylegająca do niej wiata, wsparta na żeliwnych kolumnach. Zachowane zostaną niektóre elementy wystroju wnętrza, w tym m.in. wzorzyste posadzki. Na parterze budynku znajdzie się przestrzeń obsługi podróżnych. Pasażerowie mogą spodziewać się komfortowej poczekalni z elektronicznymi tablicami przyjazdów i odjazdów pociągów, ławkami oraz gablotami na rozkłady jazdy pociągów.
Budynek stanie się również przyjazny dla osób z niepełnosprawnościami, rodziców z dziećmi czy pasażerów z dużym bagażem. Wszystko to dzięki likwidacji barier architektonicznych oraz wprowadzeniu wielu rozwiązań ułatwiających poruszenia się po dworcu, tj. ścieżek prowadzących, oznaczeń w alfabecie Braille’a czy planów dotykowych dworca. Obiekt i jego otoczenie zostaną wyposażone w nowoczesne systemy bezpieczeństwa, w tym m.in. monitoring.
Nowy, nowoczesny dworzec w Mielcu
W Mielcu dotychczasowy dworzec zostanie wyburzony, a w jego miejscu powstanie nowoczesny budynek w formule zbliżonej do Innowacyjnych Dworców Systemowych. Nowy dworzec będzie obiektem parterowym o geometrycznej bryle, z przeszkloną fasadą od strony miasta, a także charakterystyczną wieżą zegarową. Wewnątrz budynku będzie znajdował się hol połączony z poczekalnią, lokal komercyjny, pomieszczenia przeznaczone dla spółek kolejowych, a także toalety i zaplecze techniczne.
Nowy dworzec będzie wyposażony w nowoczesne systemy informacji pasażerów, czyli elektronicznie tablice przyjazdów i odjazdów pociągów wraz z informacją megafonową. Budynek będzie pozbawiony barier architektonicznych oraz dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Pojawią się w nim linie prowadzące z polami uwagi, oznaczenia w alfabecie Braille`a oraz plany dotykowe dworca. Nowy obiekt będzie również energooszczędny i przyjazny środowisku. Zostanie on powiązany funkcjonalnie z otoczeniem, a także z przebudowywanymi przez PKP PLK SA peronami stacji Mielec oraz układem drogowym w okolicy.
Inwestycje w Nisku i Mielcu są realizowane w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Obie inwestycje mają zostać oddane do użytku w drugiej połowie 2026 r.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)
kom/ mick/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 11.10.2023, 15:20 |
Źródło informacji | MI |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |