Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Edukacja medialna, szczególnie w zakresie dezinformacji, stała się na początku XXI wieku niezwykle istotna. Niemal nieograniczony dostęp do internetu sprawił, że każdy z nas uzyskał możliwość tworzenia i publikowania informacji. Niestety nie wszyscy potrafią z tego prawa korzystać, a niektórzy go nadużywają i tworzą fake newsy.
„Celem ogólnopolskiej kampanii edukacyjnej #FakeNoMore, realizowanej przez Centrum Edukacji Medialnej oraz Naukową Akademicką Sieć Komputerową, jest przekazanie młodzieży wiedzy na temat zagrożeń związanych z fake newsami i bezpieczeństwem w sieci. W ramach zaplanowanych działań będziemy dążyć do rozwijania umiejętności krytycznego myślenia. Dzięki edukacji medialnej młodzi ludzie mogą stać się bardziej świadomi zagrożeń, gotowi do aktywnego uczestnictwa w społeczeństwie informacyjnym” - podkreśla dr Paulina Prędotka, dyrektor Centrum Edukacji Medialnej.
Różne są intencje i cele twórców dezinformacji, ale skutek jest zawsze ten sam: wprowadzanie w błąd i manipulowanie odbiorcami przekazów.
„Dezinformacja to nie jest nowe zjawisko, ale obecnie jego zasięg i możliwe konsekwencje są szczególnie duże. W czasach, gdy większość wiadomości i wiedzy czerpiemy z internetu i weryfikujemy w internecie, stawia przed społeczeństwem nowe, bardzo odpowiedzialne zadanie, by tłumaczyć, pokazywać, edukować, na czym polega dezinformacja w sieci i jak możemy z nią walczyć lub współistnieć, by nie była dla nas zagrożeniem” - mówi Aleksandra Osman, kierownik działu przeciwdziałania dezinformacji, NASK.
Kampania #FakeNoMore ma za zadanie dostarczyć uczniom szkół podstawowych i średnich praktycznych narzędzi, które umożliwią im skuteczne rozpoznawanie, analizowanie i weryfikowanie informacji z serwisów społecznościowych, internetu czy mediów. W tym celu zostanie zrealizowany cykl godzinnych spotkań online, pod patronatem kuratorium z wybranego województwa, dla szkół w całej Polsce. W efekcie odbędzie się około 30 spotkań poświęconych m.in. kulturze online, sztucznej inteligencji, metodom obrony przed dezinformacją.
„Edukacja to podstawa działań związanych z cyberbezpieczeństwem, zwłaszcza że w tym obszarze ciągle pojawiają się nowe zjawiska. Jednym z nich jest m.in. dezinformacja, która szczególnie w ostatnich latach, w związku z pandemią i wojną w Ukrainie, przybrała na sile. NASK od wielu lat prowadzi akcje edukacyjne związane z bezpieczeństwem w sieci, nasze działania kierowane są do różnych grup, ale szczególne miejsce zajmują dzieci i młodzież, bo to oni spędzają w sieci najwięcej czasu i potrzebują dobrych, mądrych narzędzi, by być bezpiecznym w internecie. Taki cel ma również startująca właśnie kampania #FakeNoMore” - tłumaczy Anna Rywczyńska, kierownik działu profilaktyki cyberzagrożeń, NASK.
Pierwsze spotkanie, w dniu 29 listopada, nad którym patronat objęło Kuratorium Oświaty w Kielcach, poprowadzi Andrzej Rylski, starszy specjalista ds. projektów społecznych z działu profilaktyki cyberzagrożeń NASK. Jego głównym tematem będzie prywatność w sieci. Ekspert przybliży ważne kwestie związane z ochroną danych osobowych. Zaprezentuje, jakie socjotechniki wykorzystywane są do oszukiwania internautów. Powie też, w jaki sposób bezpiecznie korzystać z publicznie dostępnych sieci Wi-Fi. Wydarzenie swoim patronatem objęło Świętokrzyskie Kuratorium Oświaty.
Udział w każdym webinarium jest bezpłatny - jak cała oferta Centrum Edukacji Medialnej. Jedynym wymogiem jest zarejestrowanie się nauczyciela na stronie https://cempolska.pl/konferencje i wybór godziny spotkania, dostosowanej do wieku uczniów. Nauczyciele i uczniowie otrzymają rekomendacje dodatkowych materiałów uzupełniających. Będą to m.in. podcasty CEM z cyklu „Pokolenie jutra”, poradniki NASK na temat cyberbezpieczeństwa czy zapisy webinariów CEM. Wszystkie materiały mają charakter edukacyjny i mogą być dowolnie wykorzystywane przez nauczycieli w szkole.
Centrum Edukacji Medialnej to miejsce nauki o mediach, a w szczególności o tym, jak odróżniać informacje prawdziwe od fałszywych. Skupia się na rozwijaniu w Polsce edukacji medialnej, ukazywaniu sposobów walki z fake newsami i dezinformacją. Funkcjonuje w trzech obszarach: interaktywnej wystawy składającej się z 10 stref edukacyjnych (historii mediów, historii radia, odsłuchu audycji, edukacyjnej, rozszerzonej rzeczywistości, wiedzy, studia Green Screen, studia nagraniowego, studia Dolby Atmos, fake newsów), strony internetowej (www.cempolska.pl) z konspektami lekcji na temat edukacji medialnej dla nauczycieli i uczniów oraz rozwijaną bazą wiedzy, specjalnych wydarzeń (tj. konferencji, szkoleń, dyskusji panelowych).
Rejestracja dla nauczycieli szkół podstawowych: https://cempolska.pl/conferences/fakenomore-prywatnosc-w-sieci-szkoly-podstawowe/
Rejestracja dla nauczycieli szkół ponadpodstawowych: https://cempolska.pl/conferences/fakenomore-prywatnosc-w-sieci-szkoly-ponadpodstawowe/
Źródło informacji: Centrum Edukacji Medialnej
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 24.11.2023, 10:59 |
Źródło informacji | Centrum Edukacji Medialnej |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Meteorolog: my, ludzie, mamy wpływ na klimat, ale dobrze, że nie możemy wpływać na pogodę PAP
W atmosferze Ziemi gromadzi się energia zdolna zatapiać miasta, zrównywać budynki z ziemią, zrzucać na każdy metr kwadratowy hektolitry wody. Choć kontrolowanie pogody może się wydawać kuszące - dobrze, że ludzie tego nie umieją. Taka władza mogłaby być używana nieodpowiednio - powiedział PAP meteorolog dr Dariusz Baranowski.- 23.11.2024, 08:00
- Kategoria: Nauka i technologie
- Źródło: Nauka w Polsce
-
Image
Dr Paulina Legutko-Kobus z SGH: planowanie przestrzenne umożliwia ochronę krajobrazu PAP
Samorządy mają wiele narzędzi do ochrony krajobrazu, pytanie - czy potrafią je wykorzystywać? - zauważa dr Paulina Legutko-Kobus, kierowniczka Zakładu Polityki Regionalnej i Lokalnej Szkoły Głównej Handlowej. „Jako kluczowe narzędzie wymieniane są instrumenty planowania przestrzennego” - mówi ekspertka.- 22.11.2024, 15:22
- Kategoria: Nauka i technologie
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
Offshore Wind Poland 2024: od słów do czynów - będą nowe obszary pod rozwój następnej fazy offshore PAP
Zimą pierwsze spółki wychodzą z budową na morze, a rząd zapowiada wytyczenie kolejnych obszarów na Bałtyku pod następną fazę rozwoju morskiej energetyki wiatrowej, poza dwiema już realizowanymi. „Powstaje raport o stanie zagospodarowanie obszarów morskich, który da nam podstawy do merytorycznej decyzji o wyznaczeniu nowych obszarów dla rozwoju morskich farm wiatrowych na Bałtyku” - zadeklarował Arkadiusz Marchewka, wiceminister infrastruktury na Konferencji Offshore Wind Poland.- 22.11.2024, 12:56
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom