Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Czym jeździmy – aktualne dane motoryzacyjne z Polski
Aktualne dane o pojazdach zarejestrowanych w Polsce i poruszających się po naszych drogach pokazują, że jeśli chodzi o nowoczesne trendy związane z transportem zostajemy w tyle za resztą Europy.
- Pojazdy z silnikiem diesla w 2023 r. stanowiły aż 39% wszystkich samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce.
- Według najnowszych danych Carfax, w Polsce około 60% rejestrowanych samochodów używanych pochodzi importu (Carfax, 2023). Większość z nich (aż 3 na 4 ) jest w nienajlepszym stanie technicznym lub ma historię powypadkową.
- Mimo że udział pojazdów elektrycznych i hybrydowych ciągle wzrasta, nadal jeździmy jednymi z najstarszych pojazdów w Europie (prawie 15 lat, przy europejskiej średniej 11,5 roku).
- Średni wiek ponad 850 tysięcy pojazdów po raz pierwszy zarejestrowanych w 2023 r. w Polsce to prawie 13 lat (Instytut SAMAR, 2023).
Dlaczego diesle z zachodu trafiają do Polski?
Pojazdy z silnikiem diesla importowane z zachodu były poszukiwane przez Polaków i Polki od początku lat 90. Chcieliśmy je mieć, z jednej strony – jako symbol zmian ustrojowych i pewnego poziomu życia, z drugiej – ze względu na przekonanie o ich niezawodności i ekonomiczności (olej napędowy zawsze był tańszy od benzyny, obecnie różnice w cenach zaczynają się zacierać).
Mimo że ostatnie 30 lat przyniosło istotne przemiany społeczne i rozwój gospodarczy, dane dotyczące importu i liczby rejestrowanych w Polsce używanych pojazdów z silnikiem diesla nie wskazują jeszcze na gwałtowny spadek ich popularności nad Wisłą. Dzieje się tak szczególnie ze względu na atrakcyjną cenę używanych pojazdów marek, które wciąż kojarzone są z luksusem.
Zaostrzające się systematycznie od 1992 r. normy emisji euro w Europie Zachodniej skłaniają właścicieli najbardziej emisyjnych pojazdów z silnikiem diesla do ich wymiany na nowsze, spełniające wyższą normę modele. Zaś te stare pojazdy trafiają m.in. na polskie drogi, bo u nas jak dotąd mogły poruszać się „bez przeszkód”.
Polska: kiedy ograniczenia ruchu diesli i dodatkowe opłaty za emisyjny pojazd?
Zastanawiając się nad zakupem pojazdu z napędem diesla warto mieć świadomość, że ten stan rzeczy dobiega końca – latem 2024 r. pojawi się pierwsza strefa czystego transportu w Warszawie. Kraków planuje ponowne przyjęcie uchwały w sprawie SCT jeszcze w tym roku, Wrocław również zapowiada wprowadzenie podobnych rozwiązań. Należy spodziewać się, że w ślad za nimi pójdą w najbliższych latach kolejne duże miasta. Po nich natomiast trend zacznie sięgać coraz mniejszych miast.
Zgodnie z założeniami Krajowego Planu Odbudowy, w 2024 r. i 2026 r. wprowadzone zostaną nowe opłaty za rejestrację i użytkowanie pojazdu, których wysokość będzie zależna od wysokości emisji zanieczyszczeń.
Dodatkowo, w latach 2022 i 2023 weszły w życie rozporządzenia nakładające na diagnostów obowiązek sprawdzania w trakcie okresowej kontroli technicznej pojazdu, czy systemy odpowiedzialne za ograniczanie emisji zanieczyszczeń (np.filtry DPF i katalizatory) funkcjonują prawidłowo.
Wszystkie te zmiany mają wyeliminować „mobilne kopciuchy” z gęsto zabudowanych, uczęszczanych przez największe grupy pieszych obszarów miejskich.
Wpływ zanieczyszczeń z pojazdów z silnikiem diesla na zdrowie ludzi
Za anty-dieslowymi rozwiązaniami przemawia obecny stan wiedzy naukowej na temat szkodliwości związków zawartych w spalinach z oleju napędowego. W 2012 r. WHO przyznała spalinom z oleju napędowego status Grupy I – powodującej nowotwory u ludzi. Zanieczyszczenia z „Diesli” przyczyniają się do rozwoju m.in. chorób układu oddechowego, układu krążenia i alergii oraz zaburzeń rozwojowych płodu.
Przykładowo, tlenki azotu (w tym szczególnie dwutlenek azotu NO2), których wysokie stężenia występują w spalinach z oleju napędowego i które mają tendencję do kumulowania się w centrach miast, uważane są za jedne z najgroźniejszych zanieczyszczeń trafiających do atmosfery w związku z działalnością człowieka.
W 2019 roku udowodniono wpływ dwutlenku azotu na rozwój astmy u dzieci żyjących w miastach. Szacuje się, że aż 95% przypadków astmy dziecięcej na świecie da się powiązać z ekspozycją na zanieczyszczenia zawierające NO2 (The Lancet, 2022).
Wszystkie te informacje tworzą kontekst, w którym toczy się debata na temat przyszłości transportu drogowego w Europie oraz powstają odpowiednie regulacje i przepisy. Chcąc kupić używany pojazd z silnikiem diesla w 2024 r. warto wziąć pod uwagę całe to spektrum zjawisk, żeby po zakupie nie żałować tej decyzji.
Jakie pytania warto postawić sobie przed zakupem diesla? Dowiedz się więcej z poradnika dostępnego na Stopdiesel.pl.
KONTAKT:
Szymon Żuławiński
e-mail: szymon.zulawinski@fppe.pl
tel. +48 696 788 807
Źródło informacji: Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 13.03.2024, 08:00 |
Źródło informacji | Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Image
Wyniki finansowe Grupy PZU: już 400 milionów złotych trafiło do osób dotkniętych powodzią PAP
48 tys. zgłoszonych szkód i 46 tys. już wypłaconych w całości lub częściowo odszkodowań w wysokości 400 mln złotych - to skala zaangażowania Grupy PZU w walkę ze skutkami powodzi na południu kraju. Kataklizm jednak nie wpłynął znacząco na kondycję finansową największego polskiego ubezpieczyciela, którego przychody za trzy kwartały 2024 r. (21,8 mld zł) przekraczają oczekiwania rynku.- 21.11.2024, 16:51
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
New Chief Operating Officer at Rohde & Schwarz
Effective November 1, 2024, Markus Fischer, currently Executive Vice President Operations, has been appointed to the Rohde & Schwarz Executive Board. As Chief Operating Officer (COO), he will collaborate with Christian Leicher (CEO) and Andreas Pauly (CTO) to continue to keep the company on course for growth in these challenging times.- 21.11.2024, 16:22
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: APA-OTS
-
Krajowa Izba Klastrów Energii inicjatorem parlamentarnego zespołu ds. energetyki rozproszonej i innowacji
20 listopada w Sejmie RP odbyło się pierwsze spotkanie parlamentarnego zespołu ds. energetyki rozproszonej, elektromobilności i innowacji, które zgromadziło ponad 100 uczestników z różnych sektorów związanych z energetyką, transportem zeroemisyjnym i innowacjami z całej Polski. Spotkanie zespołu parlamentarnego do spraw kluczowych obszarów miało na celu omówienie aktualnych wyzwań oraz pomysłów na przyszłość, a także wzmocnienie współpracy między branżami i ustawodawcą. Jego przewodniczącym jest Artur Łącki, szef zespołu parlamentarnego Województwa Zachodniopomorskiego. Jednym z inicjatorów powstania zespołu była Krajowa Izba Klastrów Energii i OZE.- 21.11.2024, 15:11
- Kategoria: Nauka i technologie
- Źródło: Glaubicz Garwolińska Consultants w imieniu organizacji społecznej KIKE